Beowulfskvädets topografi

500 f.Kr. - 1066
AndreasOx

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av AndreasOx » 7 september 2018, 18:03

Kriget när Egil stupar i Hrefnawudu beskrivs (rad 2922-3002) försiggå inne i landet. Bo förlägger detta (se s142-149) krig kring Långhundraleden, där borgen bör vara Broborg 2 mil från Gamla Uppsala och hägnaden där Egil stupar kultplatsen vid Ärnavi.

Ale beskrivs som sveakungen (Swiorice), son till Egil och som den bäste av sjökungar (seacyninga) på rad 2380-2390. Dessutom att han lät Beowulf vara lydkung över geatas.

Kriget där Ale stupar beskrivs inte alls i detalj, förutom detta mystiska "cealdum cearsiðum" som på heorot.dk översätts till "in cold grief-bringing ventures" dvs i kalla sorgliga åtgärder. Behöver alltså inte ens betyda vintertid utan enbart att krig är sorgligt. Hur Snorre får detta till "Vänerns is" är imponerande.
Beowulf stödde Adils med män "över det vida havet". Se rad 2391-2396.

Sammantaget så är det uppenbart att både svear och geatas är havsburna samt att svearnas maktcentrum förmodligen låg en bit in i landet.
Eftersom Jordanes skriver "Ostrogoths, Raumarici, Aeragnaricii,,,," kan raumerna mycket väl varit ett nu försvunnet namn på en stam mellan Östergötland och Bohuslän, ex. i Småland eller Närke. Eller kanske sagofiguren Ramunder i Söderköping! Eller kanske t.o.m. som ett gammalt namn på Västergötland, 'slättriket' om förleden är 'rum'. För västgötarna är väl inte omnämnda?
Så för mig stärker denna genomgång "Gotlandshypotesen". Att Swiorice och Sweo∂eod nämns är för mig ett mycket starkt indicium på att sweon = svear i Uppland. Tacksam om förespråkare för "Jyllandshypotesen" ger hänvisningar till rader i Beowulfkvädet. Det blir alldeles för mycket löst tyckande annars. Och gärna referens till vetenskaplig bok som förespråkar "Jyllandshypotesen".

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 7 september 2018, 18:28

Driver du med oss! Vi har ju prydligt refererat med både radanvisningar och originaltexten. Lägg av med den attityden!
Jag förlägger ju själv hrefnevudu en bit in i landet men det utan att jag kan hitta uppgiften i Beowulf. På vilken rad står det inne i landet?
Sedan angående Snorre tolkning av det "köldslagna sorgetåget" så bygger den också på sköldungasagan vilken delvis finns bevarad i latinska excerpter. Där nämns Vänern. Det är väl rimligt att tala om ett sorgetåg i kyla och sorg om man ger sig hem på isen med stupade vänner och har dödat sina släktingar. Förstår inte vad du finner för motsättning. I jordanes nämns Vagoth, gautigothi och ostrogoth. Min gissning är att Västergötland skulle kunna knytas till ett eller två av dessa namn. Läsare får avgöra om din eller min idé verkar rimligast.

Daler

Inlägg av Daler » 7 september 2018, 18:31

Angående Jordanes "vagi fluvius" och Göta älv. För att detta ska bli sant måste ju älven ha bytt namn. Känns mindre trovärdigt. Vi har ju bara ett namn och detta namn borde ju liksom Vänern och Vättern med fler vattensamlingar/-drag ha hetat det samma under forntid i alla fall är ju detta den minst krångliga antagande man kan göra (namnkontinuitet) i alla fall tills motsatsen är klart motbevisad.

Daler

Inlägg av Daler » 7 september 2018, 18:33

Kungsune skrev:
Väl där slår de ihjäl Åle på Vänerns is. Det går klockrent ihop med Beowulfkvädet
Haha vilket skämt. Du gillar att byta namn på saker och ting. Låter lite Rudbeckianskt... Svear i Götaland och Göta älv blir hux flux Vagus. Inte trovärdigt. Att Åle är kung i det som idag är Norge och strider mot sin släkting Adils på Vänerns is går inte ihop med Beowulfs Onela i strid med sin släkting Eadgils. Finns flera Ale/Åle, kanske Snorre har rört ihop saker och ting. Köld/is, ju det finns i alla fall fanns det gått om rakt igenom hela Norden/Skandinavien vintertid. Däremot går Beowulfkvädet och Snorres uppgifter ihop om man antar att Åle den uppländske hade med Sveriges och Mälardalens Uppland (uppländer) att göra. I och med att det är fritt fram numera så är detta min ståndpunkt. Slaget mellan Åle och Adils stod på Mälarens is.
Senast redigerad av 1 Daler, redigerad totalt 7 gånger.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 7 september 2018, 18:34

Sala ån kunde byta namn till fyrisån dock:-)

Som jag lade fram det föreslog jag att namnet knöt an till Vagoth dvs en förkortad variant av fluvius vagothus=fluvius Vagus. Just gus kan vara en efterled likstalld med gautus.

Jag kan inte tolka herrarnas plötsliga övergång till att försöka förlöjliga motparten som annat än en intäkt för att man har slut på argument.
Senast redigerad av 1 Kungsune, redigerad totalt 7 gånger.

Daler

Inlägg av Daler » 7 september 2018, 18:40

Kungsune skrev:Sala ån kunde byta namn till fyrisån dock:-)
Fast detta namnbyte vet vi hände då det framgår i äldre handlingar till skillnad från dina godtyckliga ändringar.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 7 september 2018, 18:41

Vad har jag ändrat?

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 7 september 2018, 19:23

Däremot går Beowulfkvädet och Snorres uppgifter ihop om man antar att Åle den uppländske hade med Sveriges och Mälardalens Uppland (uppländer) att göra
Det är iofs en spännande tanke. Det skulle ju förklara epitetet Uppländske. Det stärker ju bilden att de andra sveakungarna inte var upländske. För varför har bara den motsatta sveakungen det epitetet? Han kanske var Mälardalen första sveakung?

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 7 september 2018, 19:58

Åle den uppländske kallas så enbart i sena sagor som Snorres. I Beowulfkvädet kallas han enbart Ale.
Jag måste klargöra att jag enbart diskuterar Beowulfkvädet och någorlunda samtida källor som Jordanes. Bo Gräslund argumenterar övertygande för att Beowulfkvädet "stelnade" redan i början av 600-talet. Därför är många hundra år senare sagor inte alls jämbördiga källor.
Jag hittade Heaþo-Raémes på rad 519. Raémes <> Rauma så jag antar att detta kan vara varsomhelst om inte landet Brondings och sonen till Beanstan som omnämns på följande rader kan ge ledtrådar.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 7 september 2018, 20:24

Rad 2151 eorl Ongenþio ufor oncirde; hæfde Higelãces hilde gefrûnen, wlonces wig-cræft; wiðres ne truwode, þæt hê sæ-mannum onda an mitje, heaðo-lidendum, hord forstandan, bearn ond brýde; bêah eft þonan eald under eord-weall.

Seamus Heaney:
Ongentheow withdrew to higher grund. Hygelac pride and prowess as a fighter where known to the earl; hê had no confidence that hê could hold out against that horde of seamen, defend wife and the one he loved from the shock of the attack. He retreated for shelter behind the earth wall.

De flesta översättningar tyder alltså på att sjömännen med Hygelac nyss kom med skepp. Det rimmar också väl att de andra geaterna var på väg till skeppen under flykten från sveakungens gård.
hrefnesholt behöver då inte ligga långt från ett hamnläget.
Senast redigerad av 1 Kungsune, redigerad totalt 7 gånger.

Skriv svar