Det hela blir ju minst tillkrånglat enligt mitt tycke i alla fall om dessa just är svearna i fråga. Enklare lösning kan man nästan inte få.Carl Thomas skrev:Området norr om Mälaren saknar namn i våra källor. Adam saknar namn för området - men nämner Birka, Sigtuna och Uppsala.
Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?
Re: Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?
Alla bronsåldershögar är äldre:)
Dialekterna ser ut så här. Kanske kan ge en ledtråd?
http://svenska11.blogspot.se/2015/04/di ... 2.html?m=1
Mer kartor som kan vara av intresse för diskussionen.
http://www.historyfiles.co.uk/FeaturesE ... _AD800.htm
Valdemar skrev:Dialekterna ser ut så här. Kanske kan ge en ledtråd?
Dialekterrna säger ingenting efterosm det inte finns några skarpa gränser dem emellan.
Så här säger WP
Dialekterna har traditionellt delats in i sex större dialektområden, som sinsemellan har likartade drag i fråga om grammatik, uttal och ordförråd. Gränserna mellan dessa områden är inte skarpa, och indelningen har mest en pedagogisk funktion
Är du helt allvarlig? Efter några hundra inlägg så tycker du att en helt ostyrkt karta som någon ritar tillför något? Där finns ingen som helst redovisning av underlag för tolkningen,Valdemar skrev:Mer kartor som kan vara av intresse för diskussionen.
Men nä ja just det, källkritik är inte i ropet längre utan man framför det som passar utan vidare granskning... och när nån undrar så säger man att man inte orkar diskutera det mer.
-
Anders i Uppsala
Svear (om än inte exakt den stavningen) omnämns ju redan i antika källor. Tacitus nämner svioner år 98 och Jordanes nämner omkring år 500 suehans och suetidi.Carl Thomas skrev:De tre folklandens namn ovan kan vara medeltida namn. Svear nämns första gången 1220 i ÄVGL liksom Uppsala Öd.
Folklanden nämns i Florenslistan från ca 1120. Och Snorre nämner dem i sagor som utspelar sig under tidig vendeltid omkring år 600. Snorre kan ha fel, men han måste ju ha förstått att benämningarna var gamla redan kring år 1200, säkert minst ett par hundra år. Jag kan inte tänka mig att de är yngre än vikingatid.
Det tror jag också i stora drag, även om jag har väldigt svårt att se hur stor del av dagens Sverige som befolkades av folk som såg sig som svear under folkvandrings-/vendeltid. Det kan vara allt från nära nog hela dagens Sverige till bara ett område i norra Mälardalen.Carl Thomas skrev:Jag tror att Svear betyder det vi idag kallar för Svenskar. Vi styrdes av Kungar och var indelade i olika Land - men vi var alla Svear på samma sätt som jag är svensk och Jämtlänning samtidigt.
Det är intressant att redan Beowulf (från 700-1000, men sannolikt från 700-talet, handlar om 500-talet, se https://en.m.wikipedia.org/wiki/Beowulf) nämner Sweorice (Sverige). Vad var detta Sverige? Var ett rike större än ett land?
Senast redigerad av 1 Anders i Uppsala, redigerad totalt 24 gånger.
Dilemmat är att i bästa fall ät YS i denna form från 1200-tal och beskriver något som hände för många hundra år sedan. Det är dessutom ett format om är känt från Europa, särskilt England, som med all tydlighet är uppdiktade utifrån ett löst material för att framställa en fabulös historia. Det är fullkomligt osannolikt att sådana detaljerade uppgifter som återges i YS ska ha bevarats så länge utan litterär tradition Och det kan inte råda något som helst tvivel om att många detaljer är helt påhittade, såsom häradskungar och inte minst då Gautrek, götarnas anfader.... puh...Carl Thomas skrev:Från Ynglingasagan:
"Konung Ingjald lät tillreda ett stort gästabud i Uppsala för att fira sin faders, konung Anunds gravöl. Han lät bygga en sal, som var lika stor och praktfull som själva Uppsalen1, och kallade den sjukonungasalen; i den voro sju högsäten inredda. Konung Ingjald sände bud över hela Svithiod och inbjöd till sig konungar och jarlar och andra förnäma män. Till det gravölet kommo Ingjalds svärfader konung Algaute, konung Ingvar från Fjärdhundraland och hans tvänne söner, Agnar och Alv, konung Sporsnjall från Närike och konung Sigverk från Åtthundraland; konung Granmar från Södermanland kom icke. De sex konungarna fingo sina platser i den nya salen; ett av de högsäten som konung Ingjald hade låtit göra stod tomt. Alla som hade kommit dit blevo bänkade i den nya salen; men konung Ingjald hade givit sin hird och allt sitt folk platser i Uppsalen."
Ser vi på Ynglingasagan så bjöds kungar och Jarlar in från hela Svitjod, i texten ovan redovisas alltså Svitjodkungar från: Fjädrundaland, Närke, åtthundraland, Södermanland, Västergötland (Algaute). Illråde dräpte totalt 12 kungar enligt Ynglingasagan - och lade under sig deras riken.
Enligt citatet ovan ingick alltså VG i Svitjod. Södermanlands och ÖG: kungar kom inte till gravölet och bekämpade Illråde - som senare dräptes.
Enligt avsnittet om Illråde fanns det alltså 13 kungar i Svitjod totalt - och även Nörke hade en kung pp denna tid - naturligtvis under förutsättning att Ynglingasagan förmedlar fakta...
En tolkning som kan göras är att vi kan se hur Illråde tar död på, i första hand, de omgivande folkländernas Kungar inklusive Närkekungen och sin svärfar kung Algaute från VG (som knappast kunde neka komma beroende på släktskapet).
Södermanlands kung kom inte till gravölet eftersom han var misstänksam. Och - därmed kan en gräns dras mitt i Mälaren även här. Kungarna i Landen norr om Mälaren mördades först. Södermanland och ÖG blev huvudmotståndarna.
Vi har här alltså en antydan om att Mälaren kan ha varit en gräns redan på 600 talet. I slutet av 700 talet anlades Birka på Björkö - Götarnas stad enligt Adam som öven skrev att Götarnas land sträcker sig upp till Birka.
Notera även rökrunornas utbredning på 800 talet enbart söder om en gräns dragen mitt i Mälaren - och att norr om denna gräns, och enbart där, används yngre långkvistrunor från år 1000 och fram till 1130. År 1000 fanns bara 4 runstenar i Uppland - och ca 1500 runstenar söder om Mälaren.
Då kan vi se, från Illrådes saga, att VG ingick i Svitjod (alternativt att VG kungen bjudits in enbart på grund av släktskap) samt att det eventuellt fanns en gräns mitt i Mälaren redannhar 600 talet.
Vi kan öven se att Illråde var Kung enbart över Tiohundraland (liksom hans företrädare) och att Illråde försökte utvidga sin maktsfär genom att mörda 12 andra Kungar.
Thomas
Källans värde för djupare analys av maktstrukturer är alltså 0.000! Snorre kan vara användbar i fråga om namn och grova detaljer söm lever i en legendflora, och i detaljer från senare tider, men inte en chans att man i 600 år bevarat detaljerna om vem som var inbjuden var....
Jag har sett någonstans en definition av rike som flera länder samlade. det är svårt att föreställ sig hur man kan samlas under ett namn utan synlig gemensam struktur, men ändå ger ju t.ex.. Tacitus bevis på något sådant just med Sueberna. Skyter, Britoner och andra beskrivs med sammanfattande namn utan att vara enade det minsta.Anders i Uppsala skrev:
Det är intressant att redan Beowulf (från 700-1000, men sannolikt från 700-talet, handlar om 500-talet, se https://en.m.wikipedia.org/wiki/Beowulf) nämner Sweorice (Sverige). Vad var detta Sverige? Var ett rike större än ett land?
Min gissning är därför att termen antingen är geografiskt knuten, eller så är den ytterst generell, en språklig term som omfattar i stort sett alla som inte omfattas av någon annan term. Men jag lämnar dörren öppen för något slags förbund
-
Anders i Uppsala
Fast ordet "rike" hänger samman med "kung" (jfr latinets "rex"), så termen är knappast något som användes vagt om ett geografiskt område. I det som idag är England satt någon, troligen på 700-talet, och skrev om "Sweorice" 200 år tidigare. Någonting var det.Yngwe skrev:Jag har sett någonstans en definition av rike som flera länder samlade. det är svårt att föreställ sig hur man kan samlas under ett namn utan synlig gemensam struktur, men ändå ger ju t.ex.. Tacitus bevis på något sådant just med Sueberna. Skyter, Britoner och andra beskrivs med sammanfattande namn utan att vara enade det minsta.Anders i Uppsala skrev:
Min gissning är därför att termen antingen är geografiskt knuten, eller så är den ytterst generell, en språklig term som omfattar i stort sett alla som inte omfattas av någon annan term. Men jag lämnar dörren öppen för något slags förbundMöjligen alla tre men i olika tider.