Salme skeppen
Re: Salme skeppen
Tror att ett inlägg försvunnit i cyberspace, nåväl, Angantyr vet du något om antal rorsplatser? Enligt senare ledungens krav verkar standarbåten i åtminstone mälaren ha rörtsig om 12 roddare på en båt med plats för 24 (2 par per åra) plus styrman osv. Tittade på rekonstruktionen från Vendel, är det 12 årtullar? Salme I verkar vara av enklare och mindre modell än Salme 2. Likaså skiljer sig besättningen åt i termer av status och även ålder.
Det lär nog komma en fullskalig rekonstruktion även av Salmefynden tids nog. De som har gjort rekonstruktionerna är inga duvungar precis. Jan Bill har ju jobbat i stort sett hela sitt liv på Vikingaskeppsmuseet i Roskilde där de arbetat med mängder av rekonstruktioner av Nordiska båtar och skepp. Du kan alltså mer om att rekonstruera fartyg från perioden än dessa två herrar?Ättelägg skrev:Exakt, ursäkta min okunskap kring datormodellen, det krävs rekonstruktioner men någonstans känns ändock en farbar kopia mer nära verkligheten än en ren teoretiskt. Detta stor förmodligen för mig och för en ritning krävs ett gott underlag så förstår modellens kraft.
Enligt Jan Bills rekonstruktion av Valsgärde 14 så är det 12 roddare (6 på var sida). Därtill kommer styrman mfl.Ättelägg skrev:Tror att ett inlägg försvunnit i cyberspace, nåväl, Angantyr vet du något om antal rorsplatser? Enligt senare ledungens krav verkar standarbåten i åtminstone mälaren ha rörtsig om 12 roddare på en båt med plats för 24 (2 par per åra) plus styrman osv. Tittade på rekonstruktionen från Vendel, är det 12 årtullar? Salme I verkar vara av enklare och mindre modell än Salme 2. Likaså skiljer sig besättningen åt i termer av status och även ålder.
Underligt, vet inte om jag framställt mig kunnig, tvärtom vilket jag bad om ursäkt för. Nu är det inte att visa mig på någon styv lina jag vill utan är helt enkelt intresserad. Men om det stör dig så låt mig för all del inte besvära dig.
Det gör inget att du stör mig, men du uttrycker dig väldigt tvärsäkert och inte nyfiket frågande. Det var det jag högg tillbaka på. Om jag har missuppfattat ditt inlägg så ber jag om ursäkt för det.Ättelägg skrev:Underligt, vet inte om jag framställt mig kunnig, tvärtom vilket jag bad om ursäkt för. Nu är det inte att visa mig på någon styv lina jag vill utan är helt enkelt intresserad. Men om det stör dig så låt mig för all del inte besvära dig.
jag sitter på min semester och är med mina minstingar just nu, 0 ch 2 år, vilket gör skrivandet lite spretigt.
Jag förstår. Har själv varit i den situationen flera gånger.Ättelägg skrev:jag sitter på min semester och är med mina minstingar just nu, 0 ch 2 år, vilket gör skrivandet lite spretigt.
-
Bäckahästen
Det är precis det här jag menar. Om delar av materialet utelämnas så går det att se vilket mönster som helst.Ättelägg skrev:Bäckahästen - bra, nu handlar inte det mönster jag ser om specifikt båtgravfält utan de kluster som de bildar tillsammans med höggravfält, åmynningar och mineralrikt uppland som jag berör, jag försöker inte förklara alla båtgravar och fält Tror inte att mönstret är en slump och utöver de gravfält jag nämner i Mälardalen återstår inte många båtgravfält utan enstaka och mindre. Jag tror inte att båtgravar som form är specifikt låst till det mönster jag beskriver utan i tid och Rum bildar de ett mönster. Ett mönster som vi inte ser före vendel/folkvandringstid och möjligen inte efter denna tid utöver att gamla fortbestod in i medeltid och nya etablerades under vikingatid. Mönstrets skugga består så att säga då det växer fram köpingar vid dessa åmynningar under vikingatiden och framåt. Man får nog spekulera i tidigare mötes/handelsplatser men här bör landhöjningen läggas in och de lås som Birka-Tumbo bildade under en relativt lång tid. Så, ja, jag väljer att inte ta med andra båtgravar än de jag nämnt då detta är ett mönster som syns på lokal och även i viss mån regional nivå, begränsad i tid och rum.
Angående likheter och olikheter mellan skeppen bör man beakta att båda är rekonstruktioner utifrån rester av båtar. Den ena en experimentell, skalenlig, konkret alster och det andra en tämligen abstrakt och enkel datormodell. Förlagorna är starkt nedbrutna av tidenstand vilket är förklaringen till behov av rekonstruktion. Så med tanke på detta måste jag säga att likheterna är väldigt slående vilket inte torde förvåna då de begravda är av skandinaviskt ursprung och därmed även deras båtar får man förmoda.
Bäckahästen - stjärnorna bildar mönster som givits namn efter rådande kultur. Dock en viss skillnad här tycker jag. Vi kan titta på lokal, regional, national, global nivå. Skall vi utgå från den globala nivån? Njae, tycker nog det flesta. Lägger vi till tid blir frågan även en annan och mer komplex. Det jag skriver är ganska väl avgränsat i geografi och tid. Är pyramiderna alla detsamma över vår glob? Vissa vill mena det, bla Thor Heyerdahl och kanske han har rätt. Dock blir det lite problematiskt med tanke på tid och geografi men inte minst utformning (olika typer av pyramider för olika regioner/världsdelar). Dessutom är själva formen universell då man bygger på höjden med enklaste formen av teknik, yta som bär upp en mindre yta för att inte rasa. Självklart har vi skeppsgravar över tid och rum inom nordeuropa, är alla utslag av samma sed? Ja, självklart igen, på den enkla nivån - människa/or begravda i en marin farkost. Har alla samma betydelse, ja-varför inte - begravning. Skiljer de sig åt - jajamänsan, i både tid, innehåll, socialt och geografiskt. Till detta vill jag även föra in geopolitiska faktorer. Vi har en tidig grupp som försvinner i det stora med folkvandringarna (intressant nog) i södra östersjölandskapet. Vi har en senare under vendeltid som mestadel berör Mälardalen, Östergötland och i viss mån även Norge och Tyskland/Danmark, senare delen av Vendeltid griper över ett större område som ex England, Ösel (intressant nog). Många av de tidiga gravfälten i Mälardalen fortsätter in i medeltiden och vi har ytterligare en grupp inom Skandinavien som hör till Vikingatiden. Är alla delar av samma fenomen, ja visst utifrån båtgrav som fenomen. Skall vi tolka alla utifrån samma tolkningsmall, visst om man så vill - båtgrav. Men gör vi lite större ansträngning och försöker sätta in fenomenet i ett sammanhang kan vi nå mycket längre och fördjupa kunskapen mer än så. Finns det faror, ja visst, vi kommer att göra feltolkningar men å andra sidan, vad har vi annars? En gång hade vi en historia före modern tid och den innehöll många saker och namn men vi kan inte yttra oss om dem då vi inte kan exakt förklara det, så därför låt oss alla lämna området tills tidsmaskinen blir uppfunnen.
-
Carl Thomas
Hittade denna rapport idag.
https://www.academia.edu/27175469/Isoto ... ge_Estonia
De döda anses komma från Mälardalen.
Thomas
https://www.academia.edu/27175469/Isoto ... ge_Estonia
De döda anses komma från Mälardalen.
Thomas
Historia är färskvara.