En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

500 f.Kr. - 1066
nissan

Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

Inlägg av nissan » 22 november 2021, 21:51

AndreasOx skrev:
19 november 2021, 16:44
Observera även att GW skriver att händelserna 948 är återgivna efter vad de kristna slaverna har berättat för krönikören Avico.
Yngwe skrev:
22 november 2021, 21:24
Och jag menar att just för att namnet är helt okännt i tex tyskan, är risken desto större att man helt enkelt kopierar rakt av, precis som med Adam.
Om jag följer resonemangen riktigt, så handlar det inte om avskrifter, utan att någon har hört något, och sedan skrivit ner detta.
Hela analogin med 'Adam' (bibliskt) verkar rätt konstig, faktiskt:
"Kulturgemensamma" namn skrivs av exakt.
"Okända namn" skrivs av exakt.

Vilka namn skrivs då av fel?
Senast redigerad av 1 nissan, redigerad totalt 22 gånger.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 22 november 2021, 22:00

Fast det behöver ju inte vara en tysk kyrkosfär, utan en irländsk kyrkosfär i Tyskland. En sådan är ingen hypotes utan välkänd fakta. Och det är en väletablerad hypotes att polska områden kristnas med hjälp av irländska missionärer.

Och de irländska krönikorna skrivs inte för att imponera på tyskar och polacker, utanför för att dokumentera vad som händer på Irland, även om de kanske skrivs ner i Tyskland. Det är inte långsökt att man i jakt på en dansk kungs ärorika historia vänder sig till irländska källor där danskarna ju figurerar.

nissan

Inlägg av nissan » 22 november 2021, 22:07

Yngwe skrev:
22 november 2021, 22:00
Det är inte långsökt att man i jakt på en dansk kungs ärorika historia vänder sig till irländska källor där danskarna ju figurerar.
Med reservation för att jag inte fattar ditt resonemang.
Det handlar väl om påstått samtida ögonvittnesskildringar? Då behöver man väl inte söka efter ytterligare källor som skrivs samtidigt?

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 22 november 2021, 22:09

nissan skrev:
22 november 2021, 21:51
AndreasOx skrev:
19 november 2021, 16:44
Observera även att GW skriver att händelserna 948 är återgivna efter vad de kristna slaverna har berättat för krönikören Avico.
Yngwe skrev:
22 november 2021, 21:24
Och jag menar att just för att namnet är helt okännt i tex tyskan, är risken desto större att man helt enkelt kopierar rakt av, precis som med Adam.
Om jag följer resonemangen riktigt, så handlar det inte om avskrifter, utan att någon har hört något, och sedan skrivit ner detta.
Hela analogin med 'Adam' (bibliskt) verkar rätt konstig, faktiskt:
"Kulturgemensamma" namn skrivs av exakt.
"Okända namn" skrivs av exakt.

Vilka namn skrivs då av fel?
Ja visst och det vore förstås ytterst märkligt om slaviska bönder över huvud taget lagrat sådan information muntligt. Men det tvivlar jag på att de gjort annat än i brottstycken. Varför skulle de göra det?

Adam var bara ett exempel på att namn inte alls behöver ändras i olika språkkontexter,, vilket påstods vara det normala.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 22 november 2021, 22:10

Tja du får jobba på din Irländska munkkoloni i Tyskland Yngwe och komma tillbaks när du hittat något så får vi ta ställning då☺️
Adam var bara ett exempel på att namn inte alls behöver ändras i olika språkkontexter,, vilket påstods vara det normala.
Fast Adam ändras ju i olika språkkontexter. Däremot bibehålls den i den biliska latinska kontexten- i områden där andraspråkkontextee är närvarande
Senast redigerad av 1 Kungsune, redigerad totalt 22 gånger.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 22 november 2021, 22:13

nissan skrev:
22 november 2021, 22:07
Yngwe skrev:
22 november 2021, 22:00
Det är inte långsökt att man i jakt på en dansk kungs ärorika historia vänder sig till irländska källor där danskarna ju figurerar.
Med reservation för att jag inte fattar ditt resonemang.
Det handlar väl om påstått samtida ögonvittnesskildringar? Då behöver man väl inte söka efter ytterligare källor som skrivs samtidigt?
Ska man få något att framstå som ytterst trovärdigt har man ju ofta en kompis som varit med själv, eller hur? Det är i mina ögon ett litterärt knep.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 22 november 2021, 22:14

Kungsune skrev:
22 november 2021, 22:10
Tja du får jobba på din Irländska munkkoloni i Tyskland Yngwe och komma tillbaks när du hittat något så får vi ta ställning då☺️
Fast Adam ändras ju i olika språkkontexter. Däremot bibehålls den i den biliska latinska kontexten- i områden där andraspråkkontextee är närvarande
Såvitt jag vet heter Adam Adam på en faslig massa språk.

Tvivlar du på irländska kloster i det medeltida Centraleuropa.?

nissan

Inlägg av nissan » 22 november 2021, 22:17

Yngwe skrev:
22 november 2021, 22:13

Ska man få något att framstå som ytterst trovärdigt har man ju ofta en kompis som varit med själv, eller hur? Det är i mina ögon ett litterärt knep.
ok, fortfarande med reservation för att jag inte fattar dina resonemang.
Då är alltså, enligt ditt sätt att se, texten inte samtida med de beskrivna händelserna?
(första delen av texten, menar jag)
Senast redigerad av 1 nissan, redigerad totalt 22 gånger.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 22 november 2021, 22:19

Yngwe
Jag tvivlar på att du ska hitta belägg för dina spekulationer om att avico var en irländsk munk som skrev irländsk historia för irländare i Tyskland.

Adam heter Adam på de språk där det huvudsakliga skriftspråket var latin när det introducerades ja😉. Ex de Skandinavisks länderna.
Senast redigerad av 2 Kungsune, redigerad totalt 22 gång.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 22 november 2021, 22:20

nissan skrev:
22 november 2021, 22:17
Yngwe skrev:
22 november 2021, 22:13

ok, fortfarande med reservation för att jag inte fattar dina resonemang.
Då är alltså, enligt ditt sätt att se, texten inte samtida med de beskrivna händelserna?
GW behandlar ju enligt Sven uppgifter från tidigt 900 tal till in på 1000 tal, så självklart är den inte samtida med det som behandlas.

Skriv svar