Beowulfskvädets topografi

500 f.Kr. - 1066
Daler

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Daler » 2 september 2018, 19:47

Kungsune skrev:Man kan också vända på det och säga att det snarast stärker autenciteten i Beowulf.
Ja varför inte.

Anders i Uppsala

Inlägg av Anders i Uppsala » 3 september 2018, 08:03

Kungsune skrev:;) Det kanske var där Ulvingen som Ecgtheow dödade bodde annars. Ulvingen från Ulvkvarn :D
Ja, det är en möjlighet. Ulva ligger ett par kilometer väster om Gamla Uppsala. Ulva ligger i södra delen av Bälinge socken/distrikt och om "bälingarna" bodde några kilometer norrut kan väl "ulvingarna" bott vid Ulva...

Castor

Inlägg av Castor » 3 september 2018, 09:57

Kungsune skrev: Wæg översätts med väg, våg, flod.
Jag kommer osökt att tänka på floden Vagus hos Jordanes.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 3 september 2018, 10:16

Ja, som många sätter i samband med jordanes Vagoth.
vagusgoterna (flod götarna? ).

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 3 september 2018, 14:09

Skandinavien beskrivs som blad på en Cederkvist "cetrus" (Cedrus). Förtydligar varför det finns en västlig och en östlig del. Dvs Norge och Sverige. I den östliga delen rinner Fluvius Vagus (floden Vagus) ut i havet från en mycket stor sjö. Knappast tal om annat än Göta älv och Vänern.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 3 september 2018, 16:32

Kungsune skrev:Skandinavien beskrivs som blad på en Cederkvist "cetrus" (Cedrus). Förtydligar varför det finns en västlig och en östlig del. Dvs Norge och Sverige. I den östliga delen rinner Fluvius Vagus (floden Vagus) ut i havet från en mycket stor sjö. Knappast tal om annat än Göta älv och Vänern.
Motala ström måste rimligen få vara ett alternativ också, om rätt ska vara rätt.

Valdemar

Inlägg av Valdemar » 3 september 2018, 16:44

Om vi leker med tanken på Beowulf varandes kung för Alvhem(Alvherre) i början av sin karriär (han blir ju Kung först senare för Geats, när Gautaranas kungs söner dött).

Då blir geografin begriplig med Örnäs-fornborg som ligger i Skepplanda i Göta Älv. Detta var på 500-talet en havsvik dit valar gick in. På platsen finns dessutom ett "Valåsen" och Kung Alfs Hög som nu är bortodlad. Denna hög finns beskriven och lär ha varit rejäl (beskrivs av Birger Nerman).

- Avståndet till Danmark är perfekt.
- Hur kusten utanför beskrivs stämmer.
- Platsen för Alvhems Kungsgård ligger i en arkeologi med två folkvandringstida guldskatter, en vikingatida silverskatt och två vikingaskepp.

Älvsyssel som området vid älvmynningen hette förr var inte en integrerad del av Västergötland utan något annat. Erland Hjärne (Alvheimar) m fl menar att vi här ser resterna av ett gammalt rike (Alvhem) där även Bohuslän ingått. Själva begreppen Inland och Utland tyder på att vi kan ha med ett eget område att göra. Lustigt nog hittar vi kungligheter bland sagornas Alverna som heter "Innstein och Utstein"

Tanken på att detta handlar om Vagoth är inte ny men svår om man tror att Jordanes hade koll på geografin. Fervir är helt klart placerade i Fjärås och norr om dessa finns hos Jordanes Eua-Greotungi. Eua betyder vid vatten och Greutungi "grusig/stenig". Spännande här är att detta namn är "gotiskt" och i princip samma som för Östgoterna. Vad menade då jordanes med detta? Om vi kan tillåta oss att Greotungi är synonymt med "Got" och att Eua betyder "vid vatten etc", så ha vi våra Sea-Geats!

https://en.wikipedia.org/wiki/Greuthungi

Visst hade Vagoth varit bättre och tydligare men då får man utgå från att Jordanes placeringar var slumpmässiga.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 3 september 2018, 16:50

Yngwe, Inget är väl omöjligt men det blir lite konstigt då det ät ett betydligt mindre vatrendrag. Det normala i sverigeskildringar är just att åtminstone Göta älv nämns. Det skulle alltså förvåna mig storligen om Sveriges enda egentliga flod uteblir och istället nämns en liten å. Ex Adam av Bremen, Saxo och Snorre lyfter särskilt Göta älv när de definierar Sverige. Inget annat rinnande vattendrag nämns.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 3 september 2018, 17:06

Tanken på att detta handlar om Vagoth är inte ny men svår om man tror att Jordanes hade koll på geografin. Fervir är helt klart placerade i Fjärås och norr om dessa finns hos Jordanes Eua-Greotungi. Eua betyder vid vatten och Greutungi "grusig/stenig". Spännande här är att detta namn är "gotiskt" och i princip samma som för Östgoterna. Vad menade då jordanes med detta? Om vi kan tillåta oss att Greotungi är synonymt med "Got" och att Eua betyder "vid vatten etc", så ha vi våra Sea-Geats!
Jag är mycket skeptisk till flera av namhärledningarna från Jordanes men ok. Hallin ex anses oftast bvetyda Halland och Vagoth nämns jämte dem vilket ju passar ypperligt med Götaälvdalen. Placera Eaua Greutingi våga jag inte men det kan ha med Ö-(grus)ungi-ingi? kanske Hisingen att göra kanske? En tanke jag har är att Jordanes kanske inte så mycket går efter hur de finns på kartan utan mer efter klassificering utifrån naturbeskrivningar. De första stammarna bor ju alla på bördiga slätter och utsätts av överfall av några andra uppräknade. De överfallande råkar ha Goth-efterled vilket ju är målet för Jordanes förfädersökeri. De andra kanske är räknade i förhållande till Scandzas "goter". Det är ju ändå dessa Getican handlar om som sagt. Det kan ju vara anledningen att det verkar fattas en del stammar.

Kontentan med Vagoth, Waegmundingar, Alfhere i Göta älvdalen blir ju att dessa gautar har ett förbund med sveakungen, skilfingen och till och med räknas till sweonska stammarna som jag tolkar Beowulf.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 3 september 2018, 18:44

Kungsune skrev:Yngwe, Inget är väl omöjligt men det blir lite konstigt då det ät ett betydligt mindre vatrendrag. Det normala i sverigeskildringar är just att åtminstone Göta älv nämns. Det skulle alltså förvåna mig storligen om Sveriges enda egentliga flod uteblir och istället nämns en liten å. Ex Adam av Bremen, Saxo och Snorre lyfter särskilt Göta älv när de definierar Sverige. Inget annat rinnande vattendrag nämns.
Visst är Motala ström mindre, utan tvekan. Men den är mer i öster, Göta älv är lite svår att beskriva som mynnande på östra sidan. Och källan säger intecatt det måste vara den största floden.

På det stora hela tycker jag båda är tänkbara och att man inte bör låsa sig.. ska jag gissa så håller jag också på Göta

Skriv svar