Beowulfskvädets topografi

500 f.Kr. - 1066
Kungsune

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Kungsune » 31 augusti 2018, 21:53

Korrektion av mig: Sophus Bugge lyfte givetvis fram idén att geatas=jutar och ingenting annat. Tröttheten/oskärpan är din ovän.
/
I England var det närmast den allenarådande versionen på1500-talet fram till mitten av 1700.
Tror att både wickberg och Fahlbeck hann före Bugge här i Sverige. Wickberg ändrade sig dock på äldre dagar och favoriserade Västergötland. De hade såklart inte samma tillgång till allt material som vi har nu.

När jag en gång i tiden började intressera mig var jag helt övertygad av den version Valdemar presenterar. Den är förhärskande bland Göteborgare och uppfanns väl snarast av Carl Otto Fasth. Sedan kom jag över en annan liknande konstruktion av en östgöte som förlade Hreosnabeorgh till Omberg och Alvastra hade med älvherren att göra osv. Precis lika tjusiga kedjor som Fasth. Spetsiga berg vida vatten blev här vida Vättern. . Tyvärr har jag inte kvar detta arbete och vet inte författarens namn. Är det någon som vet så skriv gärna om det här.
Nästa teori som damp ned som en bomb var Rausings Gotlandshypotes som nu axlats av Gräslund. Även Rausing kunde uppvisa kedjor av ortnamn med Hrone, Alva, Arnäs osv. Nu började jag äntligen att inse hur vanskligt det är med ortnamnsforskning. Pontus Fahlbecks gamla arbete hittade jag och imponerades av hans förmåga att blunda för gamla konventioner. Han gick helt på vad som stod i sagorna utan att tänka på konsekvensen och då hamnade han i resultatet att geatas måste vara Jutar. Likaledes gick han i ett annat arbete igenom alla förekomster av titeln Rex gothorum och fann att den bara används i samband med Gotland.
Regenter över Västergötland använder Rex suetia etc.

jancro

Inlägg av jancro » 31 augusti 2018, 23:45

Angående avstånd finns inget fynd av segelskepp från denna tid. Det är alltså roddskepp som gäller, kanske likt Nydamsskeppet eller med uppsvängda stävar enligt bildstenar på Gotland och fastlandet:

" De äldre gotländska bildstenarna dateras till ca 200-600 (stora osäkerheter) med solhjul, drakormar och roddbåtar. Så likheter finns med Beowulfkvädet. De mer praktfulla bildstenarna dateras till ca 700-800, dvs betydligt senare."

Vikingatida snäckor kan man nog inte räkna med, som jag ser det.

Vad sägs i Beowulfkvädet ? Han for i vinden eller liknande.

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 1 september 2018, 07:31

Bo Gräslund anser att de rodde - även då har man nytta av vinden. Om jag minns rätt så står det tydligt att de rodde tillbaka från Friesland.

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 1 september 2018, 08:12

De allra flesta av Bos teorier är väl underbyggda och vetenskapligt uppbyggda. Svagheten tycker jag främst är att jutar/Jylland avfärdas utan någon analys. Ortnamn diskuteras - dock alltid med stora förbehåll. Bo tycks anse att i många fall är det inte riktiga ortnamn utan poetiska beskrivningar.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 1 september 2018, 08:38

Tror att skeppen i Beowulf är både med och utan mast. I beskrivningen av Skölds dödskepp finns en mast med. "maerne be maeste". De sträckte ut honom vid masten.
Hur många skepp från 450-550 (som inte är gravskepp i inland) har vi att undersöka?
Redan några hällristningar verkar visa mast. Det är klart att Beowulfs nedtecknare kan lura oss men vi har väl mast skepp från 600-tal? Då bör det vara goda chanser att det fanns hundra år tidigare också.

Rad 1904 ."Dena land ofgeaf. Þã wæs be mæste mere-hrægla sum, segl sãle fæst."

Seamus Heaney i samma stycke men lite längre:
The keel plunged and shook in the sea; and they sailed from Denmark. Right away the mast was rigged with its sea-shawl; sailropes where tightened...

På rad 1157 beskrivs hemfärd från Finnsburgh. Framgår inte om de seglade eller rodde.

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 1 september 2018, 09:58

Bo diskuterar detta bl.a. på s134. Hans teori är att roddbåtar var högstatus-krigsskepp medan segelbåtar var mer handelsskepp. Roddbåtar har fördelar vid hastiga angrepp då de inte är beroende av vind. Båten i Sutton Hoo ca 625 tycks ha haft 20 roddare och ett råsegel. Om jag minns rätt är de första beläggen på båtar med segel på bildstenar från 700-talet.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 1 september 2018, 10:01

Att segel mest används för handelsskepp är logiskt då ett segelskepo fordrar mindre manskap= mer plats för gods och färre som delar på vinsten.

Men när Beowulf med sina sea geats lämnar Heorot och seglar hem så står det tydligt att de använder segel.

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 1 september 2018, 10:09

Jag tycker det mest sannolika är att roddbåtar med råsegel användes, dvs. som Sutton Hoo-båten.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 1 september 2018, 10:26

Kan ju vara så. Masten kan ju vara en eftertolkning av nedtecknaren.

jancro

Inlägg av jancro » 1 september 2018, 13:02

Angående avståndsbedömning och huruvida segel användes:
Det är tydligt att orden mast och segel användes i kvädet men det kan ju som påpekats vara en eftertolkning.

Arkeologiskt fynd från 600-talet med mast ? Vilket ?

Suttonhooskeppet hade inga spår av mast eller fästen enligt nedan.Antagandet om segelbestyckning kommer måhända från skeppets goda seglingsegenskaper :

" The Sutton Hoo ship appears to also to have been sail-powered, even though no evidence of a mast was found in the excavation. Perhaps the mast and its stepping was removed when the burial chamber was built."

http://www.wuffings.co.uk/MySHPages/SHT ... stShip.htm

Frågan om när och i vilken utsträckning hjälpsegel användes är svår att greppa med begränsat underlag.

( Nordbornas vikingatida expansiva utrikespolitik västerut kunde inte ha ägt rum utan det plötsliga uppdykandet av det mast/segelbestyckade skeppet vilket väl illustreras av bildstenarnas övergång till praktfulla segelskepp.)

Skriv svar