I England var det närmast den allenarådande versionen på1500-talet fram till mitten av 1700.Korrektion av mig: Sophus Bugge lyfte givetvis fram idén att geatas=jutar och ingenting annat. Tröttheten/oskärpan är din ovän.
/
Tror att både wickberg och Fahlbeck hann före Bugge här i Sverige. Wickberg ändrade sig dock på äldre dagar och favoriserade Västergötland. De hade såklart inte samma tillgång till allt material som vi har nu.
När jag en gång i tiden började intressera mig var jag helt övertygad av den version Valdemar presenterar. Den är förhärskande bland Göteborgare och uppfanns väl snarast av Carl Otto Fasth. Sedan kom jag över en annan liknande konstruktion av en östgöte som förlade Hreosnabeorgh till Omberg och Alvastra hade med älvherren att göra osv. Precis lika tjusiga kedjor som Fasth. Spetsiga berg vida vatten blev här vida Vättern. . Tyvärr har jag inte kvar detta arbete och vet inte författarens namn. Är det någon som vet så skriv gärna om det här.
Nästa teori som damp ned som en bomb var Rausings Gotlandshypotes som nu axlats av Gräslund. Även Rausing kunde uppvisa kedjor av ortnamn med Hrone, Alva, Arnäs osv. Nu började jag äntligen att inse hur vanskligt det är med ortnamnsforskning. Pontus Fahlbecks gamla arbete hittade jag och imponerades av hans förmåga att blunda för gamla konventioner. Han gick helt på vad som stod i sagorna utan att tänka på konsekvensen och då hamnade han i resultatet att geatas måste vara Jutar. Likaledes gick han i ett annat arbete igenom alla förekomster av titeln Rex gothorum och fann att den bara används i samband med Gotland.
Regenter över Västergötland använder Rex suetia etc.