Okända fornborgar och vallanläggningar i Sverige

500 f.Kr. - 1066
Starkodder

Re: Okända fornborgar och vallanläggningar i Sverige

Inlägg av Starkodder » 6 januari 2023, 14:19

anganatyr skrev:
6 januari 2023, 14:14
Starkodder skrev:
6 januari 2023, 13:52
Det här var ju ändå lite intressant...man kan tänka sig att befolkningen drev in valar på grunt vatten i vikarna, som var spärrade på vissa ställen. Vad finns det för traditioner med valjakt i området?

Köpstad12.JPG
Hur djupt är det på platsen och vilken valart tänker du att de jagar?
Om de jagar något mer aktivt kan det bara handla om tumlare. På samma sätt som man gjorde i Danmark, dvs driva in dem i vikarna.

Valdemar

Inlägg av Valdemar » 6 januari 2023, 14:22

För att fånga fisk använde man mindre grejer. Att jaga val etc intill land är inget som finns dokumenterat. Jag tror på kreatursvägar och spärrar. Stigfjordens namn talar ett tydligt språk.

Spärrar mellan öar och att tvinga båtar passera intill fornborgar eller in i smala rännor..

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 6 januari 2023, 14:32

Valdemar skrev:
6 januari 2023, 14:22
För att fånga fisk använde man mindre grejer. Att jaga val etc intill land är inget som finns dokumenterat. Jag tror på kreatursvägar och spärrar. Stigfjordens namn talar ett tydligt språk.

Spärrar mellan öar och att tvinga båtar passera intill fornborgar eller in i smala rännor..
Jag trodde att sill var en stor grej på västkusten, men det kanske är helt fel metod att driva in stimmen på grunt vatten. Valfångst kan väl rimligen också ha pågått i äldre tider, som i Danmark? Om man utgår från de spärrar som jag hittills redogjort för så tvingar de inte in båtar någonstans utan tvärtom ut i fjorden. Eventuella stäk tror jag syftar på något större vid inloppet, inte dessa små i kanten.

Köpstad13.JPG
Köpstad13.JPG (70.72 KiB) Visad 2405 gånger
Senast redigerad av 1 Starkodder, redigerad totalt 6 gånger.

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 6 januari 2023, 14:54

Lustigt nog såg jag nu att den stora ön vid inloppet till Kalvöfjorden heter Valön. Men om namnet syftar på valar eller något annat har jag inte hunnit kolla.

Valdemar

Inlägg av Valdemar » 6 januari 2023, 17:12

En Vale är en stenkummel som satt högt upp på öarna för att ge siktlinjer (navigering).

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 6 januari 2023, 17:52

Valdemar skrev:
6 januari 2023, 17:12
En Vale är en stenkummel som satt högt upp på öarna för att ge siktlinjer (navigering).
Eller larma? Om det fanns en vårdkase överst på Valön så kunde man via den larma från fornborgen vid Lyresund till Köpstad.

Köpstad14.JPG
Köpstad14.JPG (56.29 KiB) Visad 2389 gånger

Valdemar

Inlägg av Valdemar » 6 januari 2023, 18:50

Kollade och Vale är snarare en plasts där man tände eld vid fara som du beskrev!

dersa

Inlägg av dersa » 7 januari 2023, 18:59

Mycket spekulerande om Stigfjorden.. Eniro har utmärkta sjökort där kan man tex se att vattendjupet på insidan av Ängholmen är 20 cm, och botten är dyig, dvs inget man gärna promenerar på. Förstorade en satelitbild från Lagmansholmen, där syns det tydligt vad holmen används till idag.Man har sina småbåtar där för att kunna ta sig ut i fjorden!Fattar tyvärr inte hur jag får in bilden, men den som vill kan ju kolla på hitta.se.
Spärrar för fartyg är stenkonstruktionerna knappast. Enda ställe man hittat fynd från val eller om det var tumlare är i Huseby som var en vik under stenåldern, som fynden är daterade till. Mycket möjligt att vattendjupet var större under järnåldern runt strandkanterna på Orustsidan av Stigfjorden, men i sådant fall är stensträngarna från betydligt senare tid.
För er som tror att det handlar om att jaga in fisk, berätta gärna hur man gör rent praktiskt, för att med roddbåtar jagar in en fisk i en fälla!

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 7 januari 2023, 19:33

dersa skrev:
7 januari 2023, 18:59
Mycket spekulerande om Stigfjorden.. Eniro har utmärkta sjökort där kan man tex se att vattendjupet på insidan av Ängholmen är 20 cm, och botten är dyig, dvs inget man gärna promenerar på. Förstorade en satelitbild från Lagmansholmen, där syns det tydligt vad holmen används till idag.Man har sina småbåtar där för att kunna ta sig ut i fjorden!Fattar tyvärr inte hur jag får in bilden, men den som vill kan ju kolla på hitta.se.
Spärrar för fartyg är stenkonstruktionerna knappast. Enda ställe man hittat fynd från val eller om det var tumlare är i Huseby som var en vik under stenåldern, som fynden är daterade till. Mycket möjligt att vattendjupet var större under järnåldern runt strandkanterna på Orustsidan av Stigfjorden, men i sådant fall är stensträngarna från betydligt senare tid.
För er som tror att det handlar om att jaga in fisk, berätta gärna hur man gör rent praktiskt, för att med roddbåtar jagar in en fisk i en fälla!
Landhöjningen cirka 3 mm per vilket gör 3 meter på 1000 år. Om botten är dyig så hade väl inte stenarna legat kvar som de gör, utan sjunkit ner i dyn? Hur tjockt är dylagret? Fiskfällor var en idé bara. Tumlare var nog betydligt vanligare förr.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 8 januari 2023, 02:35

Tror också att om det är så dyigt så är det svårt att se stensträngarna som särskilt gamla....

Tänker spontant på kabeldragning....

Skriv svar