Norsa båtgravfält
Re: Norsa båtgravfält
Om jag minner mig rätt är Vendel och Valsgärdes båt-, kammargravar vikta för män. Tuna och Sala för kvinnor medan Norsa hyser både en kvinna (båtgrav) och man (kammargrav eller även också en båtgrav).
Intressant blir det med tanke på att Vendel-Valsgärde förenas av fyrisån, Badelunda-Sala av badelundaåsen-sagån vilket torde kunna beyda att även sagån i syd kan ha ett okänt båtgravfält, fast denna del till hörde fjärdhundraland medan Badelunda och Sala tillhörde Västmanland. Köping med Norsa tillhör Västmanland men i dess västra del.
Intressant blir det med tanke på att Vendel-Valsgärde förenas av fyrisån, Badelunda-Sala av badelundaåsen-sagån vilket torde kunna beyda att även sagån i syd kan ha ett okänt båtgravfält, fast denna del till hörde fjärdhundraland medan Badelunda och Sala tillhörde Västmanland. Köping med Norsa tillhör Västmanland men i dess västra del.
Tuna i Alsike och Gamla Uppsala har båtgravar med både män och kvinnor.Ättelägg skrev:Om jag minner mig rätt är Vendel och Valsgärdes båt-, kammargravar vikta för män. Tuna och Sala för kvinnor medan Norsa hyser både en kvinna (båtgrav) och man (kammargrav eller även också en båtgrav).
Men vid flera av dessa ensamliggande båtgravar misstänker man att det finns fler båtgravar. Men det har inte grävts lika mycket som runt Mälaren. Och är det någonstans som båtgravar har en geografisk koppling så borde det vara Norge som har betydligt fler båtgravar än Sverige. De har även skeppsgravar, som inte finns i Sverige i obränd form. I bränd form finns en känd kvinnoskeppsgrav i Klinta på Öland där skeppsresterna och det som finns bevarat av gravgåvor påminner om Osebergsskeppsgraven i Norge. Tar vi dessutom med brända båtgravarna så har vi båtgravfält även här nere i Blekinge, det är bara att här var traditionen för det mesta att göra en kremering.AndreasE skrev:Jag tror att du feltolkar, eller åtminstone övertolkar vad Rundkvist menar, Yngwe.
Skambygravfältet, mer än de två andra sannolika båtgravfälten i Östergötland, skiljer sig från hur vikingatida gravfält i regionen vanligtvis ser ut. Typologiskt liknar det tex Valsgärde. Det i sig betyder inte att att Valsgärde inte i sin tur är ovanligt i sin region. Däremot så är det svårt att argumentera mot att det handlar om en typologi som främst har påträffats norr om Mälaren (Valsgärde, Vendel, kanske Ultuna, Badelunda, kanske GU osv).
En typologi kan var ovanlig överallt men samtidigt ha en viss geografisk koppling. De två är inte motsatser.
Sen är väl kontinuitet en grundläggande aspekt av en tradition? Enstaka båtgravar förekommer som sagt här och där. Det som skiljer ut just båtgravfälten är deras kontinuitet.
Nja, Rundkvist skriver ju rakt ut att det är kombinationen av stenkretsar och båtgravar som gör Skamby atypisk i det stycke jag citerade. Han poängterar senare skillnaden mot Norra Berg och Malm.AndreasE skrev:Jag tror att du feltolkar, eller åtminstone övertolkar vad Rundkvist menar, Yngwe.
Skambygravfältet, mer än de två andra sannolika båtgravfälten i Östergötland, skiljer sig från hur vikingatida gravfält i regionen vanligtvis ser ut. Typologiskt liknar det tex Valsgärde. Det i sig betyder inte att att Valsgärde inte i sin tur är ovanligt i sin region. Däremot så är det svårt att argumentera mot att det handlar om en typologi som främst har påträffats norr om Mälaren (Valsgärde, Vendel, kanske Ultuna, Badelunda, kanske GU osv).
En typologi kan var ovanlig överallt men samtidigt ha en viss geografisk koppling. De två är inte motsatser.
Sen är väl kontinuitet en grundläggande aspekt av en tradition? Enstaka båtgravar förekommer som sagt här och där. Det som skiljer ut just båtgravfälten är deras kontinuitet.
Och inte med den bästa vilja kan man kalla vare sig Vendel, Valsgärde eller GU's prästgård för ett för regionen typiskt vikingatida gravfält,
I alla valda områden så handlar det om enstaka gravfält som avviker från normalen. Sinsemellan har de dessutom ganska stora skillnader
Vilket ju precis var vad jag skrev. Det som Rundkvist pekar ut med Skamby är att det handlar om ett gravfält med en rad båtgravar tillsammans med flera större stensättningar. Det liknar typologiskt tex Valsgärde. Norra Berg och Malm består vad jag förstår snarare av enstaka båtgravar på ett mer "vanligt" bygravfält. Sådana finns på fler platser men brukar inte kallas båtgravfält. Jag har inte själv varit där så kan inte bedöma om Rundkvists bedömning stämmer.Yngwe skrev: Nja, Rundkvist skriver ju rakt ut att det är kombinationen av stenkretsar och båtgravar som gör Skamby atypisk i det stycke jag citerade. Han poängterar senare skillnaden mot Norra Berg och Malm.
Och inte med den bästa vilja kan man kalla vare sig Vendel, Valsgärde eller GU's prästgård för ett för regionen typiskt vikingatida gravfält,
I alla valda områden så handlar det om enstaka gravfält som avviker från normalen. Sinsemellan har de dessutom ganska stora skillnader
Ingenstans säger Rundkvist, eller någon annan vad jag vet, att båtgravfält är typiska för vikingatida gravfält i Mälardalen. Det skulle ju vara ganska dumt. Men som jag sa, en ovanlig företeelse (i detta fall båtgravfält) kan fortfarande vara geografiskt vanligare i en region än i en annan.
Som Neil Price säger så utmärks järnålderns gravskick inte av av homogenitet, utan heterogenitet. Inget gravfält, och nästan ingen grav är den andra helt lik. Det är alltså inte förvånande att de olika båtgravfälten sinsemellan har olikheter.
Jag kan förstås inte säga om det finns fler båtgravar där ensamma båtgravar har upptäckts. Självklart är det möjligt.anganatyr skrev: Men vid flera av dessa ensamliggande båtgravar misstänker man att det finns fler båtgravar. Men det har inte grävts lika mycket som runt Mälaren. Och är det någonstans som båtgravar har en geografisk koppling så borde det vara Norge som har betydligt fler båtgravar än Sverige. De har även skeppsgravar, som inte finns i Sverige i obränd form. I bränd form finns en känd kvinnoskeppsgrav i Klinta på Öland där skeppsresterna och det som finns bevarat av gravgåvor påminner om Osebergsskeppsgraven i Norge. Tar vi dessutom med brända båtgravarna så har vi båtgravfält även här nere i Blekinge, det är bara att här var traditionen för det mesta att göra en kremering.
När det gäller den geografiska kopplingen så måste man nog se de norska båtgravarna som en separat företeelse, även om de förstås ingår i en större, skandinavisk kontext. Jag är personligen inte tillräckligt inläst på dem för att jämföra dem med de svenska, varken typologiskt eller kronologiskt. De har en helt annan spridningsbild än här, och jag skulle inte bli förvånad om de kanske inte har riktigt samma association med eliten som de har här.
När det gäller brända båt- eller skeppsgravar så måste jag varna för att det oftast inte går att avgöra om det är en båt eller någonting annat den döda har bränts i (en vagn, en snickrad kista eller) eller om man helt enkelt använt uttjänt virke med spikar i som ved. För det andra så är brandgravskicket det överväldigande vanligaste i hela Sverige under vendeltid och vikingatid, så Blekinge sticker inte ut på något sätt. Det speciella med just båtgravar och kammargravar är just att de är obrända i en kultur där 99,9% av alla döda kremeras.
Jo visst, men då är också Valsgärde atypisk, vilket ju då kan sägas vara fallet med i stort sett alla andra båtgravfält också.AndreasE skrev:Vilket ju precis var vad jag skrev. Det som Rundkvist pekar ut med Skamby är att det handlar om ett gravfält med en rad båtgravar tillsammans med flera större stensättningar. Det liknar typologiskt tex Valsgärde. Norra Berg och Malm består vad jag förstår snarare av enstaka båtgravar på ett mer "vanligt" bygravfält. Sådana finns på fler platser men brukar inte kallas båtgravfält. Jag har inte själv varit där så kan inte bedöma om Rundkvists bedömning stämmer.Yngwe skrev: Nja, Rundkvist skriver ju rakt ut att det är kombinationen av stenkretsar och båtgravar som gör Skamby atypisk i det stycke jag citerade. Han poängterar senare skillnaden mot Norra Berg och Malm.
Ingenstans säger Rundkvist, eller någon annan vad jag vet, att båtgravfält är typiska för vikingatida gravfält i Mälardalen. Det skulle ju vara ganska dumt. Men som jag sa, en ovanlig företeelse (i detta fall båtgravfält) kan fortfarande vara geografiskt vanligare i en region än i en annan.
Som Neil Price säger så utmärks järnålderns gravskick inte av av homogenitet, utan heterogenitet. Inget gravfält, och nästan ingen grav är den andra helt lik. Det är alltså inte förvånande att de olika båtgravfälten sinsemellan har olikheter.
Det är mycket tydligt i avsnitten "Regional contex" och "Inter-regional context" att Skamby, utefter sin likhet med t.ex. Valsgärde sätts i relation till Uppland och Mälardalen. Någonstans så byter han alltså referensobjekt, från de högst ovanliga båtgravfälten i Valsgärdem Tuna och Vendel, till Uppland/Mälardalen som region. Med all tydlighet låter han alltså de Uppländska båtgravfälten representera Uppland, trots att de är högst ovanliga där också.
Nu är det väl inte ovanligt att man jämför mellan olika fenomen, att Skamby liknar Uppländska gravfält står väl för vad som sägs att de liknar varandra.
Nej då, och det vore ju helt i sin ordning om man nöjde sig med att jämföra med de gravfälten som liknar varandra, tex Valsgärde. Men Valsgärde är nästan lika udda i Uppland som Skamby i Östergötland, så varför resonera om en Upplandskontext för Skamby?Ättelägg skrev:Nu är det väl inte ovanligt att man jämför mellan olika fenomen, att Skamby liknar Uppländska gravfält står väl för vad som sägs att de liknar varandra.
Sen kan man kanske gå vidare och resonera om betydelsen av placeringen av båtgravarna.
I Skamby ligger dom i rad på en långsmal höjdsträckning, det gör merparten av Valsgärdes också, platserna liknar varandra alltså. I Norra Berga i ÖG ligger dom istället på en närmast rund höjd, och där ligger dom inte på rad. Tre av Valsgärdes båtgravar ligger också på en rund höjd, dom ligger inte heller på rad.
Så både Skamby och Norra Berga liknar Valsgärde, fast på olika sätt...
Hallstadt är en fyndort som gett namnet till en hel kultur. Det var där man först identifierade den men det gör den inte till den första, eller ursprunget. Men att man använder sig av referenspunkter är naturligt då jämförelse behövs.
Här har vi ytterligare en typ av inlägg som jag undrar över ibland, varför detta tolkande och hackande utifrån någon form av, näst in till, konspiratoriskt perspektiv. Vad är det som detta handlar om, att Uppland och Stockholm har en orättvis position? Att övriga delar av landet nonchaleras? Vad syftar allt till, att bevisa detta?? Vi har båtgravfält (kända) som finns fördelade över landet. En viss typ återfinns främst i Mälardalen men även Östergötland. Hur blev dessa kända, jo genom sina distinkta, visuella former. Naturen ligger där att beskåda vilket har gjorts mkt länge. Vi kan väl tänka oss att vi har geologi som av olika anledningar inte lett till förmultnande av materialet så att marknivån sjunkit, men vi pratar om 1500 år ung så jag vet inte vad det skulle vara för mark.
Dom stora fyndorterna har varit kända länge, långt innan mordärn tid. Birka sedan medeltiden och därmed antagligen aldrig försvunnit ur medvetandet. Båtgravfälten likaså utifrån sin synlighet. Uppåkra har också en relativt lång tid som känd fyndplats och inte ett nypåfunnet objekt. Vi har andra platser som Helgö och Tuna som påträffats av mer en slump så det finns både ock. Dock har vi en lång antikvariatisk historia i vårt land som samlat information mkt länge. Finns det inget nytt, naturligtvis kommer vi att finna nytt och sensationella saker men vi har det material vi har och ser inte nyttan av att misstänkgöra dagens arkeologi utifrån 1800-talets historiesyn som Västgötaskolan är en direkt arvtagare till fö.
Här har vi ytterligare en typ av inlägg som jag undrar över ibland, varför detta tolkande och hackande utifrån någon form av, näst in till, konspiratoriskt perspektiv. Vad är det som detta handlar om, att Uppland och Stockholm har en orättvis position? Att övriga delar av landet nonchaleras? Vad syftar allt till, att bevisa detta?? Vi har båtgravfält (kända) som finns fördelade över landet. En viss typ återfinns främst i Mälardalen men även Östergötland. Hur blev dessa kända, jo genom sina distinkta, visuella former. Naturen ligger där att beskåda vilket har gjorts mkt länge. Vi kan väl tänka oss att vi har geologi som av olika anledningar inte lett till förmultnande av materialet så att marknivån sjunkit, men vi pratar om 1500 år ung så jag vet inte vad det skulle vara för mark.
Dom stora fyndorterna har varit kända länge, långt innan mordärn tid. Birka sedan medeltiden och därmed antagligen aldrig försvunnit ur medvetandet. Båtgravfälten likaså utifrån sin synlighet. Uppåkra har också en relativt lång tid som känd fyndplats och inte ett nypåfunnet objekt. Vi har andra platser som Helgö och Tuna som påträffats av mer en slump så det finns både ock. Dock har vi en lång antikvariatisk historia i vårt land som samlat information mkt länge. Finns det inget nytt, naturligtvis kommer vi att finna nytt och sensationella saker men vi har det material vi har och ser inte nyttan av att misstänkgöra dagens arkeologi utifrån 1800-talets historiesyn som Västgötaskolan är en direkt arvtagare till fö.