Men varför upprepar du då hela tiden Hugleik, från Snorres 1200-tal?AndreasOx skrev: - "I denna tråd diskuterar vi 500-800-tal. Snorre m.fl. är irrelevanta."
Ja, definitivt. Samtida med Beowulf och väldigt detaljerad i fråga om Suehans och deras talrika stammar. Det är verkligen skillnad mot Snorres i många fall totalhavererade geografi. Och ja absolut. Plinius och Tacitus är också högst relevanta i sammanhanget. Suiones, på den skandinaviska halvön, omgivna av vatten. Tänk dig ett romerskt perspektiv från Rhens mynning, Britannia, Nordsjön och in i Skagerack och Kattegatt. Exv. Tanums-trakten är berömda för skeppsristningar/-byggeri sedan urminnes tider. I Östersjön fins väl mest småbåtar och inga egentliga skepp? Har t.o.m. för mig att Ekero Eriksson var tvungen att "låna" ett norskt skepp till sitt bokomslag om "Birkas skepp - Vikingatid på Östersjön".AndreasOx skrev: - "Jordanes är relevant källa."
Vilken "kulturgräns"? Du har ju inte presenterat någonting. Varför underbygger du inte din "argument"?AndreasOx skrev: - "Kulturgränsen tycks tyda på att Västergötland, Värmland och V Småland var 'annorlunda' - oklart för mig hur länge."
Skanderna sträcker sig i söder ner till Stavanger, som ligger lite söder om 59:e breddgraden, precis som Strömstad, och en breddgrad söder om det nordliga Gamla Uppsala.AndreasOx skrev: - "Vad finns det för belägg för detta? Öster om Skanderna ligger Värmland, inte Syd-Norge."
Att svearna land ligger öster om Skandernas södra del tycker jag klart framgår av Ottars ord på 890-talet:AndreasOx skrev: - "Och kvänerna hör hemma omkring norra delen av Bottenviken. Din geografi är för mig oförståelig."
Ðonne is tōemnes þǣm lande sūðeweardum, on ōðre healfe þæs mōres, Swēoland, oþ þæt land norðeweard; and tōemnes þǣm lande norðeweardum, Cwēna land.
I bredd med detta lands (Norges) södra del, på andra sidan om Fjällryggen, ligger Sverige; och i bredd med samma lands (Norges) norra del är Kvenland.
Jævnsides med den sydlige Del af Landet på den anden Side af Fjældet er Sverrig, (som strækker sig) indtil det nordlige Norge; lige ud for den nordlige Del af Landet er Kvenland.
Parallellt med den södra delen av landet på andra sidan berget ligger Sverrig, (som sträcker sig) så långt som till norra Norge; strax utanför den norra delen av landet ligger Kvenland.
Dem südlichen Theile des Landes gegenüber, auf der andern Seite des Gebirgs ist Sueoland bis zum Norden des Landes, dem nördlichen Theile des Landes gegenüber ist Quänaland.
Mittemot den södra delen av landet, på andra sidan bergen, ligger Sueoland, som sträcker sig norrut i landet; mittemot den norra delen av landet ligger Quänaland.
*