Jag förstår att det är en känslig fråga, men jag tolkar Jordanes text ungefär så här:Yngwe skrev:Och vad baserar du gissningen på? Finns det något som stöder teorin? Källor kan vi ju stryka, så det får bli arkeologi och logik.
Folkmängd, rikedom, teknikfördel, handelsfördel, strategisk läge,eller annat, finns det något sådant som antyder en mälardalsk överlägsenhet som kan resultera i kontroll? Eller finns det något i arkeologin som antyder att de var mer samordnade och effektiva?
Ett av folken i Skandinavien är svearna. De är kända för sina fina hästar, skinn med mera. Dessutom finns en rad stammar: tjustbor, finnvedingar, olika götiska stammar, hallänningar, etc. Svearna från själva Svitjod tillhör den här gruppen av folk, men är ståtligare än de övriga.
Jag tror att alla dessa folk/stammar i dagens Sverige var närbesläktade och talade nästan samma språk. Det intressanta är att Jordanes nämner stammar i Sydsverige och Norge, men inte i Mälardalen.
Kanske såg sig alla (även stammarna som Jordanes listar) som svear, men utanför Mälardalen verkar man i så fall ha haft en dubbel identitet. Det behöver inte vara konstigare än att man idag ser sig både som svensk och som skåning, samtidigt som en upplänning troligen ser sig mycket mer som svensk än som upplänning.