En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

500 f.Kr. - 1066
Användarvisningsbild
Yngwe

Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

Inlägg av Yngwe » 9 oktober 2021, 00:31

Saken är ju den att dörren är öppen, så ingen mening med att sparka på den. Svens argument om GWs äkthet håller inte, det är klart, men vad det säger om GW vet vi inte eftersom vi inte har något underlag. Det får vi leva med så länge och under tiden finns det ingen anledning att sparka.

Historikus

Inlägg av Historikus » 10 oktober 2021, 18:27

AndreasOx skrev:
8 oktober 2021, 15:58
Historikus - har du någon hypotes om vad Aidire betyder?
För mig är det enbart en stavningsvariant av Airdre/Airde.
AndreasOx,
Det har du jo allerede selv en teori om !

Måske har du i stedet en forklaring på, hvorfor hele GW's beretning om Knud og Haralds togter til Dublin og Irland - inklusiv familiemæssige relationer, persongalleri, etcetera - - ikke kan bekræftes af de irske årbøger og kilder. Hele GW's irske fortælling er én af Gesta's få problemstillinger, der kan sammenholdes med eksisterende kildemateriale; men der er faktisk ingen overensstemmelse! Gesta fortæller en helt anden historie - og kronologi - end samtlige de irske krøniker. Mærkeligt.

Mio Nielsen

Inlägg av Mio Nielsen » 10 oktober 2021, 19:50

Kære Historikus, vi er flere der har bemærket din skarpsindige opdagelse, at der er en fejlskrivning fra ordet aidire. OK derfor er vi nu interesserede i at undersøge, om dette ord har en anden betydning end personnavnet. Vi forsøger derfor at følge din tankegang, hvilket ikke er uhøfligt eller dumt, vel?
Desuden synes jeg at Yngwe er lidt for hurtig til at sige, at sagen er klar og at Svens argument ikke holder. To skribenter her har gjort opmærksom på at aidire-formen kunne være en simpel stavningsvariant, og at Svens tankegang i så fald holder, selvom han har begået en mindre fejl undervejs.

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 11 oktober 2021, 09:16

Historikus skrev:
10 oktober 2021, 18:27
AndreasOx skrev:
AndreasOx,
Frågar eftersom jag inte kan hitta att aidire är ett känt ord i något relevant språk.
Måske har du i stedet en forklaring på, hvorfor hele GW's beretning om Knud og Haralds togter til Dublin og Irland - inklusiv familiemæssige relationer, persongalleri, etcetera - - ikke kan bekræftes af de irske årbøger og kilder. Hele GW's irske fortælling er én af Gesta's få problemstillinger, der kan sammenholdes med eksisterende kildemateriale; men der er faktisk ingen overensstemmelse! Gesta fortæller en helt anden historie - og kronologi - end samtlige de irske krøniker. Mærkeligt.
Detta är mycket mer intressant. Jag vet ingenting om befintliga iriska källor och deras förmodade tillförlitlighet och samtidighet. Av GW:s berättelse kan jag tänka mig att berättelsen om hur Harald blåtand dräper Blacaire är en skröna. Men övriga händelser borde kunna samordnas med befintliga någorlunda samtidiga krönikor.

BalticSea

Inlägg av BalticSea » 11 oktober 2021, 09:52

AndreasOx skrev:
11 oktober 2021, 09:16
Historikus skrev:
10 oktober 2021, 18:27
AndreasOx skrev:
AndreasOx,
Frågar eftersom jag inte kan hitta att aidire är ett känt ord i något relevant språk.
Detta är mycket mer intressant. Jag vet ingenting om befintliga iriska källor och deras förmodade tillförlitlighet och samtidighet. Av GW:s berättelse kan jag tänka mig att berättelsen om hur Harald blåtand dräper Blacaire är en skröna. Men övriga händelser borde kunna samordnas med befintliga någorlunda samtidiga krönikor.
Enhver kan kontrollere rigtigheden af indlæg vedrørende irsk historie. Du "vet ingenting" - nå, men så er det vel på tide, at du genlæser tidligere indlæg og sætter dig ind i tingene i stedet for dine forsøg på at aflede og sabotere debatten med spørgsmål, som for længe siden er afklaret. Hovedsagen er, at der ikke står airde conut i det manus, som er vist i bogen, men du har måske ikke læst den?

Som Yngwe skrev: "Svens argument om GWs äkthet håller inte, det är klart, men vad det säger om GW vet vi inte eftersom vi inte har något underlag." Nej, og der er stillet en bog i udsigt med hele Gesta.

Så hold nu op med at begynde forfra - det er ikke konstruktivt. Det samme gælder Mio og hans evindelige angreb, som ikke fører noget med sig.

Forum burde i øvrigt kræve, at alle skrev under eget navn, så kujoner ikke kan gemme sig bag en anonym maske og angribe andre samt sabotere debatten. Ellers ender det hele i tidsspilde. Ja, dér er vi jo allerede, tråden kunne lige så godt blive lukket.

(Se mit indlæg fra 12.10.2021)
Senast redigerad av 1 BalticSea, redigerad totalt 12 gånger.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 11 oktober 2021, 13:04

Mio Nielsen skrev:
10 oktober 2021, 19:50
Vi forsøger derfor at følge din tankegang, hvilket ikke er uhøfligt eller dumt, vel?
Desuden synes jeg at Yngwe er lidt for hurtig til at sige, at sagen er klar og at Svens argument ikke holder. To skribenter her har gjort opmærksom på at aidire-formen kunne være en simpel stavningsvariant, og at Svens tankegang i så fald holder, selvom han har begået en mindre fejl undervejs.

Det avsedda argumentet från Sven är alltså
Arkeologiskt faktamaterial 4
År 2011 gjordes ett stort silverfynd nära Silverdale i Lancashire i England. Fyndet dateras till
tiden omkring år 900. Ett silvermynt av hittills helt okänd typ nns i detta skattfynd. Myntet bär på ena sidan namnet ”AIRDECONUT” och på den andra sidan ”DNS (dominus) REX”.
Fyndet väckte stor sensation eftersom någon skandinavisk kung med detta namn inte tidigare var känd i de skriftliga källorna. Några menade att det kunde röra sig om kungen Harthacnut som omtalas i
”Ragnarssona þáttr” . Att denne kung skulle ha stavat sitt namn ”Airdeconut” är däremot inte alls känt i någon bevarad hand-skrift. Redan ett halvt sekel före myntfyndet gjordes omtalar emellertid Antonina år 1963 i sin
översättning av ”Gesta Wulinensis” denne kung. ...
Som då konstaterat, krönikan stavade inte som på myntet, och därför kan inte heller detta argument för GW's äkthet hålla.

Mio Nielsen

Inlägg av Mio Nielsen » 11 oktober 2021, 14:11

BalticSea skrev:
11 oktober 2021, 09:52

Så hold nu op med at begynde forfra - det er ikke konstruktivt. Det samme gælder Mio og hans evindelige angreb, som ikke fører noget med sig.

Forum burde i øvrigt kræve, at alle skrev under eget navn,

BS(Jan)
Jeg har i min sidste redigering talt om Historikus skarpsindighed. Det var ikke ment som et angreb. Men når man har opdaget at et ord optræder i en anden form end påstået, så er der flere muligheder. Et af de første offentliggjorte angreb på Svens arbejde gik - pudsigt nok - på, at der ikke var nok stavevarianter i personnavnene, og derfor kunne det ikke være ægte.

Balticsea: Du har hidtil optrædt under pseudonym og det er ikke første gang at du beklager dig over, at andre optræder under pseudonymer! Hvis du troede at det er en pligt at vælge et dæknavn, så kunne mit eksempel have bevist at det er muligt at skrive under eget navn, også selvom det ikke er en pligt.

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 11 oktober 2021, 14:35

BalticSea-pseudonymen: vilka inlägg beskriver de iriska källornas samtidighet och tillförlitlighet? Det enda jag hittar är Historikus hänvisningar till Annals of Ulster. Enligt engelska Wikipedia skrevs den ner på 1400-talet. Man tolkar olika språkanvändning mm. som att ex 900-talets notiser är "samtida". Men vad bygger man detta på?
Finns det andra iriska källor än Annals of Ulster?
Och som jag och Mio skriver om i flera inlägg så tolkar åtminstone jag Aidire som en stavningsvariant av Airde, bl.a. eftersom Aidire tycks vara okänt i relevanta språk. Dvs Svens argumentation håller i denna punkt, åtminstone tycker denna amatör-etymolog så.

BalticSea

Inlägg av BalticSea » 11 oktober 2021, 14:57

AndreasOx skrev:
11 oktober 2021, 14:35
BalticSea-pseudonymen: vilka inlägg beskriver de iriska källornas samtidighet och tillförlitlighet? Det enda jag hittar är Historikus hänvisningar till Annals of Ulster. Enligt engelska Wikipedia skrevs den ner på 1400-talet. Man tolkar olika språkanvändning mm. som att ex 900-talets notiser är "samtida". Men vad bygger man detta på?
Finns det andra iriska källor än Annals of Ulster?
Och som jag och Mio skriver om i flera inlägg så tolkar åtminstone jag Aidire som en stavningsvariant av Airde, bl.a. eftersom Aidire tycks vara okänt i relevanta språk. Dvs Svens argumentation håller i denna punkt, åtminstone tycker denna amatör-etymolog så.
Amatør, ja. I en saglig debat diskvalificerer man sig selv ved at henvise til Wikipedia.
Og igen forsøger du at begynde forfra. Du snakker udenom.
Dine ligegyldige manipulationsforsøg bruger jeg ikke tid på.

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 11 oktober 2021, 15:26

för sista gången (och vad jag är trött på alla dessa personangrepp) - hur är det med de iriska källornas tillförlitlighet och samtidighet?
Vid en snabb koll i https://celt.ucc.ie//published/T100001A/ så ser jag ingen diskrepans mot GW:s beskrivning förutom exakt vem som dödade Blacair:
AU 947 eller 948 (oklart vad som gäller, alla årtal före 1014 anges med ett "alias")
"Blacair son of Gothfrith, king of the foreigners, was killed by Congalach son of Mael Mithig, and sixteen hundred were also killed or taken captive."
GW 947 "Knud och Harald (blåtand) hjälper sin släkting Olarf Sigtrigson att återta Dublin vilket lyckades inklusive att Blacair dödades av Harald."
Enligt https://en.wikipedia.org/wiki/Amla%C3%ADb_Cuar%C3%A1n och där angivna källor: "Amlaíb was allied with Congalach and may have gained power with his assistance".
Not: om jag tolkar http://www.irish-annals.cs.tcd.ie/Editi ... _synch.htm korrekt så är Annals of Ulster feldaterat ett år 664-1014. Så årtalet 948 ska vara 947.

Skriv svar