Tegnabyar
Re: Tegnabyar
Nä , klosterjordarna är som sagt redovisade separat.
Kan vara pedagogiskt att se hur utsnittet från frälsekartan matchar eller inte matchar Yngwes inventering runt Sommen, beroende på hur man ser på saken
Jag tolkar det som att gamla kartan har med Tranås i nordvästra hörnet av Sommen, därefter en bit söder om Sommen bör det vara Forsnäs, "allmänt
" känd som Ydredrottens sista boning. En liten bit sydväst om denna gissar jag är Bordsjö. Skulle kunna vara Askeryd, men eftersom Bordsjö fortlevt till våra dagar så tror jag mer på det. Så med direkt beröring på Sommen så har den gamla kartan bara med en av åtta.
Det som slår mig är hur oerhört orättvist det är om man jämför verktygen vi har idag jämfört med när gamla kartan gjordes.
" känd som Ydredrottens sista boning. En liten bit sydväst om denna gissar jag är Bordsjö. Skulle kunna vara Askeryd, men eftersom Bordsjö fortlevt till våra dagar så tror jag mer på det. Så med direkt beröring på Sommen så har den gamla kartan bara med en av åtta.Det som slår mig är hur oerhört orättvist det är om man jämför verktygen vi har idag jämfört med när gamla kartan gjordes.
Jo, men det intressanta är ju spridningens mönster och tendens. Inte vad som saknas om det inte fatalt ändrar bilden.
Tendensen är ju att et gamla verket saknar massor. Givetvis saknas inte 87,5 % rakt över, men ändå det är tydligt att kartan nog är oanvändbar för jämförande studier, inte minst för tidigt medeltid...
Fast Samuelsson poängterar ju att han är medveten om det och att det är tendensen han söker. Jag har i varje fall inte sett någon sammanställning som bryter den utzoomade bilden.
Frågan är ju vad kartan egentligen visar? För Sommens del så visas de idag fortfarande existerande gårdarna som behållt en hög status miljö. Dom övriga jag kan lokalisera likaså.Om det är kriteriet har det ju lite bäring på 1300 tal. För att använda det måste vi ju först beräkna felmarginalen, och det är inte så bara...
För mig är det slående hur modellen som varit stående varit fel. Redan för många år sedan när jag grävde ner mig i bosgårdar var den gängse modellen att dessa varit storgods ägda av eliten...och jag såg inget alls i materialet som stödde det, även om de var centralt belägna.... Och boven i dramat är enligt mig brödgivarhypotesen.... Jag tror helt enkelt samhället var oerhört mycket mer komplicerat än så!
För mig är det slående hur modellen som varit stående varit fel. Redan för många år sedan när jag grävde ner mig i bosgårdar var den gängse modellen att dessa varit storgods ägda av eliten...och jag såg inget alls i materialet som stödde det, även om de var centralt belägna.... Och boven i dramat är enligt mig brödgivarhypotesen.... Jag tror helt enkelt samhället var oerhört mycket mer komplicerat än så!