Fornborg i Snogeholmssjön?
-
Re: Fornborg i Snogeholmssjön?
Lilla Snogeholmsvallarna NV Snogeholmssjön. Inte bara en utan två vallar. En markväg som finns med på rekognosceringskartan passerade här över den ena vallen.
-
Åter vid Snogeholmsvallen idag, trots disigt väder. Gick längs vallen och kollade, frågan är om det går att räkna ut hur gammal den är utifrån erosionen? Om man nu tror att den är anlagd. Norr om skogsvägen är den så ihopsjunken på vissa ställen att ser ut som kullar istället för vall. Stensamlingar på vissa ställen uppepå, vilka inte ser naturliga ut. Det är mycket svårt att på egen hand gräva sig fram till någon slags slutledning om vallens ursprung.
-
Marken utanför vallen är sandig, det syns tydligt i de gamla rotvältor som finns här och där. Den s k gropen ser inte naturlig ut. Jag hackade mig ner en halvmeter i botten. Inte sand här utan mull, dvs väl torv. Under rötter fler mindre stenar. Frågan är hur dessa stenar hamnat där om de inte kommit med isen, då borde de ha legat längre ner på den bara sanden.
Hittade inte platsen för det sot som jag tidigare skrapat fram i sanden, borde tagit koordinaterna.
Hittade inte platsen för det sot som jag tidigare skrapat fram i sanden, borde tagit koordinaterna.
-
Avslutade vid Lilla Snogeholmsvallen nordväst om sjön. Lättillgängligt med stigar, sandigt underlag. Och jodå, vallen verkar ligga där, bred och nersjunken utan sten. Den löper rakt över landtungan söder om ån. I öster kan man följa den ut i kärret som en utfyllnad, vilket väl bevisar att den är anlagd. I övrigt inte mycket att se, men den ser gammal ut. Hur ser en 2000-årig jordvall ut på sandigt underlag?
Som jämförelse löper nya 1800-talsvallar genom skogen, små, smala och raka.
Som jämförelse löper nya 1800-talsvallar genom skogen, små, smala och raka.
Lilla Snogeholmsvallen kan vara en sanddyn, kanske så sentida som från 1700-talet. Sanddriften var mycket omfattande i dessa delar av Skåne då.
Sandig morän innebär att det finns sten. Och människan har kastat ihop stenhögar i några tusen år i Skåne.
Gropen är förmodligen en dödisgrop, dvs att en isklump blev inbäddad när isen deponerade allt material.
Jag kommer att försöka åka och titta på vallen vid tillfälle - även om de "nedsjunkna" kullarna ser naturliga ut på bilderna.
Sandig morän innebär att det finns sten. Och människan har kastat ihop stenhögar i några tusen år i Skåne.
Gropen är förmodligen en dödisgrop, dvs att en isklump blev inbäddad när isen deponerade allt material.
Jag kommer att försöka åka och titta på vallen vid tillfälle - även om de "nedsjunkna" kullarna ser naturliga ut på bilderna.
Isälvsavlagring innebär ojämn topografi, dvs åsar, gropar mm.Starkodder skrev: ↑20 oktober 2022, 20:31Jordartskartan. Sandig morän i blått och isälvsavlagring i grönt. Ingen ås i sikte.
Jordarter.JPG
-
Vad jag vet så har det inte varit sandflykt vid Snogeholm. Det var i Hemmestorp och Vomb.AndreasOx skrev: ↑22 oktober 2022, 19:42Lilla Snogeholmsvallen kan vara en sanddyn, kanske så sentida som från 1700-talet. Sanddriften var mycket omfattande i dessa delar av Skåne då.
Nej, i detta fallet tror jag inte gropen är en dödisgrop.
Om du åker ut till platsen kolla på alla formationerna jag redovisat här, inklusive den yttre vallen. Om vallen är plus 2000 år så blir den ihopsjunken om det mest är jord.
Flygsand var ett stort problem i stora delar av Skåne och specifikt i Snogeholmsområdet under 1700-talet. Se ex https://www.geocaching.com/geocache/GCV ... dsbackarna och https://www.yumpu.com/sv/document/read/ ... obo-kommun
Vallarna kan mycket väl vara rester av sanddyner ansamlade vid stängsel. Tänk pilevallar och vad som händer vid snöstorm.
Vallarna kan mycket väl vara rester av sanddyner ansamlade vid stängsel. Tänk pilevallar och vad som händer vid snöstorm.
Linne' skriver från sin skånska resa att i trakter där det var ont om både sten och stör byggde allmogen jordvallar som hägnad. Han förvånades över att man inte använde häckar, vilken lösning han sett nere på kontinenten. Sådana fann han bara vid godsen. Huruvida det har relevans här är mig obekant.
Mycket relevant. Just nu tror jag att "vallarna" är rester av sådana hägnader, med pålagrad flygsand. Lämplig solig dag när jag hunnit samla ihop material åker jag dit och försöker bilda mig en egen uppfattning.jancro skrev: ↑23 oktober 2022, 11:05Linne' skriver från sin skånska resa att i trakter där det var ont om både sten och stör byggde allmogen jordvallar som hägnad. Han förvånades över att man inte använde häckar, vilken lösning han sett nere på kontinenten. Sådana fann han bara vid godsen. Huruvida det har relevans här är mig obekant.