Du fattar nog vad jag menar.
Beowulfskvädets topografi
-
Starkodder
-
Starkodder
Re: Beowulfskvädets topografi
Trams. Du undviker frågan bara. Var går västgränsen? Länk till din gränssättning för tre år sedan?
Aha, har Jordanes missat något. Vaddå?
Om han missat något kan jag ju knappast veta.
Vad gäller Beowulfutgåvor äger jag tre st. Alla har gemensamt att man valt att inte ha karta för det är omsiskuterat. Jag har dessutom samlat på mig några arbeten av olika forskare genom åren och får säga att det har svängt fram och tillbsks under åren. Jyllandsteorin var länge allenarådande och har blivit populär igen. Gotlandsteorin är exotisk då hittills bara två backat upp den(av facket). Västgötageatas är en av de yngre och mötte länge motstånd utomlands tills finnesburgteorin om eotenas vann insteg. Då först blev götgeatas intressant. Nu när eotenas jutar kan avfärdas har Jyllandsteorin blivit populär i England igen. Många av de böcker dy syftar på med kartor bygger på populärskrifter i pocketformat under 80 och 90 talet. Speglar inte forskningsläget särskilt väl mao.
Vad gäller Beowulfutgåvor äger jag tre st. Alla har gemensamt att man valt att inte ha karta för det är omsiskuterat. Jag har dessutom samlat på mig några arbeten av olika forskare genom åren och får säga att det har svängt fram och tillbsks under åren. Jyllandsteorin var länge allenarådande och har blivit populär igen. Gotlandsteorin är exotisk då hittills bara två backat upp den(av facket). Västgötageatas är en av de yngre och mötte länge motstånd utomlands tills finnesburgteorin om eotenas vann insteg. Då först blev götgeatas intressant. Nu när eotenas jutar kan avfärdas har Jyllandsteorin blivit populär i England igen. Många av de böcker dy syftar på med kartor bygger på populärskrifter i pocketformat under 80 och 90 talet. Speglar inte forskningsläget särskilt väl mao.
-
Starkodder
Tror du att Jordanes missat något?Kungsune skrev: ↑3 juni 2019, 20:46Om han missat något kan jag ju knappast veta.
Vilka översättningar har du? Alltså inte svenska utan andra. Var utgick Beowulf från Jylland enligt dessa teorier? Det jag också undrar över var samma publikationer placerar sweons. Kan du ge exempel på någon utländsk översättning som placerar sweons vid Göta älv?
-
Starkodder
Var gick suehans västgräns på 500-talet enligt dig? Vid norska Atlantkusten, nuvarande svenska gränsen eller någon annanstans?
Seamus Heaneys bilingual edition, en pocketversion av Penguin sedan har jag en svensk utgåva. Diverse artiklar av språkvetare. Den teori som ligger närmast min lanserades redan av Pontus Fahlbeck på 1800-talet. Det är hans metodik att helt blunda för dagens konvention och enbart utgå från källornas info som jag fastnat för. Sedan efteråt när man fått en bild går man tillbaks och jämför med dagens perspektiv. Ibland upptäcker man misstag då. Mycket av argumentationen för Guteteorin som Rausing och Gräslund för fram stöder även Juteteorin. Tittar man fundamentalt på texten är Jylland egentligen enda rimliga lösning.
Wickberg stödde länge Fahlbeck men jag tror Eotenasmissen lurade in även honom i att flytta geatas till Västergötland. Fasth ville lägga både Sweons och Geatas där och danerna i Dalsland. Både Wickberg och Fahlbeck menade att sweons kunde representeras av svensk stam på Västkusten. Ofta har invänts att Götarna hade blygsam tillgång till havet men då missar man att våra enda fynd av säkra daterade båthus i Sverige är från Göta älv området. Dessutom verkar geatas vara ännu mer sjöfarande än svearna i Beowulf. Det blir ju då märkligt att mena att de kan vara där men inte sweons.
Wickberg stödde länge Fahlbeck men jag tror Eotenasmissen lurade in även honom i att flytta geatas till Västergötland. Fasth ville lägga både Sweons och Geatas där och danerna i Dalsland. Både Wickberg och Fahlbeck menade att sweons kunde representeras av svensk stam på Västkusten. Ofta har invänts att Götarna hade blygsam tillgång till havet men då missar man att våra enda fynd av säkra daterade båthus i Sverige är från Göta älv området. Dessutom verkar geatas vara ännu mer sjöfarande än svearna i Beowulf. Det blir ju då märkligt att mena att de kan vara där men inte sweons.
Har du sett serien ”sons of anarchy”?Inlägg 3 juni 2019, 20:56
Var gick suehans västgräns på 500-talet enligt dig? Vid norska Atlantkusten, nuvarande svenska gränsen eller någon annanstans?
Jag tror det är den bästa tvserie som någonsin gjorts som beskriver hur makstrukturerna funkade på 500-talet. Trots att tvserien handlar om mcgäng i moderna usa.
Tror inte de brydde sig om gränser på vårt sätt. Det hsndlade om att vara i kontroll, ha hållhakar och kräva skyddspengar. Sedan var man i beroende av att inte reta folket och tinget för mycket så man blev bortplockad. Jag tror att kontinentala betraktare eller Engelsmän såg hela Skandinavien norr om Skåne som sveastammarnas maktsfär. Där kunde elitens Ligistungdomar utöva våld och utpressning eller ingå karteller med varandra.
Vill minnas att det finns tidiga engelska uppsatser som placerar sweons i väst men de allra flesta brukar bara skriva Sverige utan närmre presentation. det dinns också nutida som placerar sweons i Värmland. De menar då att de har slagits mot geatas över Vänern
Kunskapen om svenska förhållanden är mycket skral i Storbritannien vilket ju är naturligt.
Beowulfkvädet handlar tydligt om ständiga krig mellan svear och geatas där svearna tydligt dominerar geatas. Beowulf är geatas sista betydande kung. Enligt Jyllandshypotesen innebär detta att åtminstone Vendsyssel och förmodligen hela norra Jylland borde visa spår av tydliga svea-influenser. Finns det några sådana?
Ja visst! Just Lindholm höje har tidigt förts fram för sina domarringar, trekantsgravar, skeppssättningar och resta stenar som andas sweonskt. Dominansen handlar ju om Beowulfs regentskap och behöver egentligen mest synas på hans gods, knappast på hela Jylland. Eller hur föreställer du dig. Drakdräpandet verkar vara slutuppgörelse med sweons och kan kopplas till heorots nedbränning och påföljande hämnd av danska styrkor. Efter detta bör danska enandet skett. Intressant är samtidigt fynd av fibulor i Finnestorp. Åtminstone en är typisk för Jylland.