En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

500 f.Kr. - 1066
BalticSea

Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

Inlägg av BalticSea » 20 maj 2024, 22:01

BalticSea skrev:
3 maj 2024, 16:45
Mio Nielsen skrev:
3 maj 2024, 15:13
Tak for mailen, BalticSea. Jeg tror du kender GW en del bedre end jeg. Og nu du nævner Theophani her, så er det vel den Ottonske dronning, og ikke vores dronning Thyra. Jeg opfatter din sidste bemærkning sådan, at du ikke vil udelukke at DR's film fra -21 kunne skyldes, at Sven Rosborn har skabt interesse for epoken.
Men hvis disse sammenfald skulle være tilfældige, så er det iøvrigt ikke mindre interessant.
Også tak for link'et til podcastene der modsiger Cecilie Nielsens tro på at Odin skulle være afbildet på Jellingstenen. For tusind år siden kunne publikum jo tro, hvad de ville, da kun få kunne læse teksten, men mange ville tro sig istand til at genkende deres gud på billedet. Stenen kunne være en slags subtil propaganda, der er beregnet til at smigre begge lejre i en konflikt- og overgangsperiode.
Sådan skal det ikke forstås, for jeg tror kun, at en snæver kreds har kendt til at det står i det manus, som Sielski familien har, men jeg husker det ikke præcist. Kunne ikke svare, før jeg havde været i arkivet. Hvis det har været ude til en bredere kreds, kan det selvfølgelig have spillet en rolle. Måske kan det have stået et sted på dette forum?
Da jeg har medvirket ved oversættelsen af bogen fra svensk til dansk, kan jeg blot fortælle – som før – at Theofani var omtalt i en udgave til korrektur i februar 2021. Som ændredes senere, fordi forfatteren ville have andet opdukket stof med i stedet. Hvad angår den øvrige debat om bogen, blander jeg mig udenom, men der er ikke tale om, at det med navnet er kommet frem, fordi en ung historiker, der spiller "en rolle" i en dansk TV-serie har omtalt kejserens hustru. Om de har haft kendskab til, at Thyra (Thorvi eller Thiri) skulle være omtalt som Theofani, kan jeg ikke se noget om nogen steder.
I øvrigt kan man læse det på siderne 123, 170 og 343 i den danske udgave af bogen, som udkom i 2021.

jancro

Inlägg av jancro » 20 maj 2024, 23:40

Vad kan man läsa om på sidorna 123, 170 och 343 i den danska utgåvan från 2021 ?

BalticSea

Inlägg av BalticSea » 21 maj 2024, 07:17

jancro skrev:
20 maj 2024, 23:40
Vad kan man läsa om på sidorna 123, 170 och 343 i den danska utgåvan från 2021 ?
Ja, hvad er det jeg skriver? For mange måneder siden tilkendegav jeg og andre, at det er nytteløst og spild af tid at diskutere med personer, der ikke har læst Sven Rosborns bog.
Der kommer ikke flere svar herfra.

Mio Nielsen

Inlägg av Mio Nielsen » 21 maj 2024, 10:18

karlfredrik skrev:
19 maj 2024, 12:56
Mo Nielsen Tænk engang hvis det er rigtigt, som nogle påstår, at G W er et forfalsket dokument - møjsommeligt sammensat for at narre os!
Jag tycker denna (moderna) förfalskningsdebatt är ytterst märklig:
1. Om syftet är att påverka dansk historieskrivning är det ytterst märklig att den är skriven påp polska.
2,En förfalskning kräver förkunskaper i dansk historia, hur många polacker kan dansk forntidshistoria? Hade man en dansk ellwer skåpnsk historiker tilkl hjälp hade det väl varit mycket smartare att skriva den på danska? och inte i form av en mängd brev,
3. Det är ytters märkligt att man har lagt ner så mycket tid, dels på innehållet, dels på en så duktig förfalskare av haNSKft? Han väljer inte att förfalska undewrskrifter på testamenten, checker, mm utan lägger ner timmar gratis på handskriften.
4,En förfalskare ville ha försökt sälja dem för pengar, jämför de sjk "Hitlerdagböckerna"En "äkta" handskrift från 900-talet är värd en förmögenhet i Schwieiz, men dåp borde den vara på latin och permagent.Har en förfalskare klagt ner så mycket tide på en förfalskning borde det löna sig att hitta en kunnig i latin, speciellt i Polen som katolsk land finns många som kan latin.
5.. Min konklusion är att den latinska handskriften fanns 19845.
Karlfredrik. Tak for dit indlæg. Jeg har ikke mulighed for at svare lige nu, men jeg vil vende tilbage til debatten om nogle dage.

jancro

Inlägg av jancro » 21 maj 2024, 10:20

BalticSea skrev:
21 maj 2024, 07:17
jancro skrev:
20 maj 2024, 23:40
Ja, hvad er det jeg skriver? For mange måneder siden tilkendegav jeg og andre, at det er nytteløst og spild af tid at diskutere med personer, der ikke har læst Sven Rosborns bog.
Der kommer ikke flere svar herfra.
Ajdå, ber om ursäkt, jag har och har läst boken, men den svenska utgåvan. Sidnumreringen ska alltså betraktas vara samma.

ÅkeP

Inlägg av ÅkeP » 21 maj 2024, 10:50

jancro skrev:
21 maj 2024, 10:20

Ajdå, ber om ursäkt, jag har och har läst boken, men den svenska utgåvan. Sidnumreringen ska alltså betraktas vara samma.
På ett ungefär ja, +- en eller högt två sidor. Stämmer även på den engelska utgåvan. Jag har kollat versionerna (har bägge), det är samma i sidor i svenska upplagan (fast sid 170 är en bildsida i båda)

BalticSea

Inlägg av BalticSea » 21 maj 2024, 20:29

OK, i den danske bog er side 170 blevet til side 168.
Theofani er m.a.o. nævnt tre gange i bogen.

Mio Nielsen

Inlägg av Mio Nielsen » 23 maj 2024, 18:13

ÅkeP skrev:
18 maj 2024, 01:23
Men att älska sitt land eller ej kan väl knappast bero på vad som hände eller inte hände på 900-talet?
Jo, det kan det. Fordi Harald Blåtands Jellingestene har fået ry for at være Danmarks dåbsattest. Og det sidder fast i bevidstheden hos et flertal af danskere, at vi blev kristne takket være en konge, der hed Harald.
Derfor er visse begivenheder fra den tid lige så vigtige for den danske identitet, som kendskab til far og mor for det enkelte menneske.

Mio Nielsen

Inlägg av Mio Nielsen » 24 maj 2024, 09:28

Og det er rigtigt nok, at der skete nogle afgørende ting i midten af det tiende århundrede: Den vigtigste var nok at en politisk leder begyndte at bruge skriftlige midler, til at styre sit område. Haralds møntslagning var en del af denne nyskabelse, idet et pengesystem er en afgørende faktor for en skriftlig administration.

ÅkeP

Inlägg av ÅkeP » 25 maj 2024, 17:34

Jo, Harads Blåtand och hans verk är viktig nog, men om kristendomen har fler grenar före honom, om släktförhållandena var några andra, eller om händelserna vid vissa slag var annorlunda än vi föreställer oss idag, har väl inget betydelse för hur man idag älskar sitt land? Där är väl händelser i närtiden betydligt viktigare?

Skriv svar