Da jeg har medvirket ved oversættelsen af bogen fra svensk til dansk, kan jeg blot fortælle – som før – at Theofani var omtalt i en udgave til korrektur i februar 2021. Som ændredes senere, fordi forfatteren ville have andet opdukket stof med i stedet. Hvad angår den øvrige debat om bogen, blander jeg mig udenom, men der er ikke tale om, at det med navnet er kommet frem, fordi en ung historiker, der spiller "en rolle" i en dansk TV-serie har omtalt kejserens hustru. Om de har haft kendskab til, at Thyra (Thorvi eller Thiri) skulle være omtalt som Theofani, kan jeg ikke se noget om nogen steder.BalticSea skrev: ↑3 maj 2024, 16:45Sådan skal det ikke forstås, for jeg tror kun, at en snæver kreds har kendt til at det står i det manus, som Sielski familien har, men jeg husker det ikke præcist. Kunne ikke svare, før jeg havde været i arkivet. Hvis det har været ude til en bredere kreds, kan det selvfølgelig have spillet en rolle. Måske kan det have stået et sted på dette forum?Mio Nielsen skrev: ↑3 maj 2024, 15:13Tak for mailen, BalticSea. Jeg tror du kender GW en del bedre end jeg. Og nu du nævner Theophani her, så er det vel den Ottonske dronning, og ikke vores dronning Thyra. Jeg opfatter din sidste bemærkning sådan, at du ikke vil udelukke at DR's film fra -21 kunne skyldes, at Sven Rosborn har skabt interesse for epoken.
Men hvis disse sammenfald skulle være tilfældige, så er det iøvrigt ikke mindre interessant.
Også tak for link'et til podcastene der modsiger Cecilie Nielsens tro på at Odin skulle være afbildet på Jellingstenen. For tusind år siden kunne publikum jo tro, hvad de ville, da kun få kunne læse teksten, men mange ville tro sig istand til at genkende deres gud på billedet. Stenen kunne være en slags subtil propaganda, der er beregnet til at smigre begge lejre i en konflikt- og overgangsperiode.
I øvrigt kan man læse det på siderne 123, 170 og 343 i den danske udgave af bogen, som udkom i 2021.