Beowulfskvädets topografi

500 f.Kr. - 1066
Kungsune

Re: Beowulfskvädets topografi

Inlägg av Kungsune » 3 juni 2019, 18:48

Tänker du på formen av Skandinavien? Att det avgränsas av hav?

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 3 juni 2019, 18:56

Kungsune skrev: ↑
3 juni 2019, 18:48
Tänker du på formen av Skandinavien? Att det avgränsas av hav?
Jag är intresserad av

1. din geografiska avgränsning av Jordanes suehans = Beowulfs sweon.
2. om du verkligen tror att denna avgränsning stämmer och att nästan hela Norge inkluderades i sweon?
3. vem utanför detta forum har samma åsikt?

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 3 juni 2019, 19:07

1. Jag är precis lika intresserad av den som du. Omöjligt i nuläget

2. Jordanes nämner tre folki Skandinavien. Det tredje beskrivs som det är det sista i listan. Det tyder ju på att norrmännen åtminstone av Jordanes betraktades som samma folktyp som svear. Norrmännens egna historia går ju ut på i princip samma mönster. Inte konstigt då språk och kultur är mycket likartad. Hur Beowulfkvädetsförfattare såg på det är som sagt ännu svårare att gissa. 200 år senare har vi en annan situation och gissningsvis börjar folknamnen få en mer organisatorisk innebörd.

3. Helt irrelevant i nuläget som jag ser det. Tanken är inte så exklusiv och ny som du tror kan jag bara säga. Tror inte många i omvärlden har den frågeingången då de inte söker svaren. Att tacitus suiones långt tidigare är en övergripande term är dock många överens om.

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 3 juni 2019, 19:24

3 juni 2019, 19:07
1. Jag är precis lika intresserad av den som du. Omöjligt i nuläget

2. Jordanes nämner tre folki Skandinavien. Det tredje beskrivs som det är det sista i listan. Det tyder ju på att norrmännen åtminstone av Jordanes betraktades som samma folktyp som svear. Norrmännens egna historia går ju ut på i princip samma mönster. Inte konstigt då språk och kultur är mycket likartad. Hur Beowulfkvädetsförfattare såg på det är som sagt ännu svårare att gissa. 200 år senare har vi en annan situation och gissningsvis börjar folknamnen få en mer organisatorisk innebörd.

3. Helt irrelevant i nuläget som jag ser det. Tanken är inte så exklusiv och ny som du tror kan jag bara säga. Tror inte många i omvärlden har den frågeingången då de inte söker svaren. Att tacitus suiones långt tidigare är en övergripande term är dock många överens om.
1. Omöjligt i nuläget? Vad skulle krävas för att det skulle bli möjligt enligt dig? Du har ju redan påstått att gautigoth var inkluderade i suehans. Stämmer verkligen detta? Om du inte kan definiera yttergränsen för suehans, varför inkluderar du gautiogoth då? Tänk om de ändå låg utanför din yttergräns för suehans? Låter som en luddig gräns som man kan flytta utåt eller inåt lite hursomhelst. Eftersom gränsen är helt avgörande för tilltron till din teori, så är det anledningen till varför jag ställer alla dessa frågor.

2. Nej inte samma folktyp enligt din tolkning. Norrmännen var suehans tydligen.

Alltså om du inte ens du vågar placera den yttre gränsen för suehans så blir det inte mycket kvar av suehans paraplyfunktion.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 3 juni 2019, 19:49

1. Ja gautigothi räknas ju upp bland de stammar som svärmar ut ur suehans. Men många av stammarna är svårplacerade. Vilken representerar ex området vid Uppland? Gautigothi känns rimlig som västgötska då älven Gaut är identifierbar. Oden kallades gaut och han beskrivs som blickande ut över sitt Gotnalande i Atlakviða. Han var ju den förste skilfingen som kom över havet via danaland och slog sig end vid den stora sjön. Kan sveaättens urfader kallas gaut och gautatyr så kan nog svear vara gautar. Ranrike verkar också ingå i något sweonskt begrepp varför Bohuslän åtminstone räknas.
västnorge vågar jag inte spekulera i. Tittar vi på Tacitus så missar han att nämna Adogit och Skrefennae. Då kanske även Jordanes missat något? Gautigothi missades inte dock så där har du ju besked.

2 Hela Norge är inte lätt men Romerike och Ranrike .jo samma folktyp-suehans men inte samma stam.

Publicera yttre gräns? Varför ska jag ljuga ihop något? Gör det själv hellre!

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 3 juni 2019, 20:04

3 juni 2019, 19:49
1. Ja gautigothi räknas ju upp bland de stammar som svärmar ut ur suehans. Men många av stammarna är svårplacerade. Vilken representerar ex området vid Uppland? Gautigothi känns rimlig som västgötska då älven Gaut är identifierbar. Oden kallades gaut och han beskrivs som blickande ut över sitt Gotnalande i Atlakviða. Han var ju den förste skilfingen som kom över havet via danaland och slog sig end vid den stora sjön. Kan sveaättens urfader kallas gaut och gautatyr så kan nog svear vara gautar. Ranrike verkar också ingå i något sweonskt begrepp varför Bohuslän åtminstone räknas.
västnorge vågar jag inte spekulera i. Tittar vi på Tacitus så missar han att nämna Adogit och Skrefennae. Då kanske även Jordanes missat något? Gautigothi missades inte dock så där har du ju besked.

2 Hela Norge är inte lätt men Romerike och Ranrike .jo samma folktyp-suehans men inte samma stam.

Publicera yttre gräns? Varför ska jag ljuga ihop något? Gör det själv hellre!
Du behöver inte publicera någonting, endast ta det lilla steget att prata ur skägget vilket området som suehans omfattade. Hur svårt kan det vara? Det tycks inte bereda några svårigheter att inkludera gautigoth och ranii under suehans men jag anar ett visst motstånd att passera den norska gränsen, trots allt som skrivits om suehans paraplyfunktion. Vilket låter som det bekväma resultatet att låta Jordanes suehans omfatta ungefär samma område som dagens Sverige minus samerna. Jag hade faktiskt förväntat mig mer efter alla inlägg här, din teori känns som utspätt vatten. Och det gäller även det kraftlösa juteteorin.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 3 juni 2019, 20:10

Ändå är det ända teorin som hittills klarat alla tester. Utifrån antagandet att Jordanes räknar upp alla tre folkslag så kan man frestas att generalisera att den jordbrukande befolkningen med dansk tunga kallas suehans och består av ett myller av mer eller mindre egna samhällen. De norska och svenska samhällen ur dagens föreställningar som kan räknas in är ju då alla utom samiska och adogit, ja. Att bestämma gränsen geografiskt är inte lätt. Vidare är ju då dessa suehans att likställa med tacitus suioner eller mycket senare Adams sueoner minus Norge som dock delar kungalängd med sueonerna. Att jutateorin är svag är rent nonsens. Ingen har kommit med någon fråga som ens liknar ett ifrågasättande. Har jag missat något får du gärna upplysa med ett exempel.

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 3 juni 2019, 20:23

3 juni 2019, 20:10
Ändå är det ända teorin som hittills klarat alla tester. Utifrån antagandet att Jordanes räknar upp alla tre folkslag så kan man frestas att generalisera att den jordbrukande befolkningen med dansk tunga kallas suehans och består av ett myller av mer eller mindre egna samhällen. De norska och svenska samhällen ur dagens föreställningar som kan räknas in är ju då alla utom samiska och adogit, ja. Att bestämma gränsen geografiskt är inte lätt. Vidare är ju då dessa suehans att likställa med tacitus suioner eller mycket senare Adams sueoner. Att jutateorin är svag är rent nonsens. Ingen har kommit med någon fråga som ens liknar ett ifrågasättande. Har jag missat något får du gärna upplysa med ett exempel.
Men då har du ju bestämt gränsen för suehans på 500-talet, hela Sverige och Norge minus den norra delen.

Nej, inte nonsens. Kolla själv i översättningarna av Beowulf och se var geatas är placerade på kartan.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 3 juni 2019, 20:29

Inte jag! Du utifrån tänkta premisser. Vi vet inte var nordgränsen går ex eller om Jordanes missat något. Sedan har jag redogjort för detta tänk redan för tre år sedan.

Kungsune

Inlägg av Kungsune » 3 juni 2019, 20:31

.Nej, inte nonsens. Kolla själv i översättningarna av Beowulf och se var geatas är placerade på kartan.
Så du menar att kvädets författare ritade kartor också? Låter lite ”flat earth society” varning på det.

Skriv svar