ÅkeP skrev: ↑18 januari 2024, 16:41Var riktar din misstänksamhet sig mot egentligen? Prästen har ju inte gjort någon arkeologisk bedömning, vad är du då misstänksam mot? Vad är din fråga?Yngwe skrev: ↑18 januari 2024, 13:06Du svara inte riktigt på frågan om det är rimligt med en viss misstänksamhet? Eller tycker du en sådan uppgift räcker för att saken ska stå utom tvivel?ÅkeP skrev: ↑18 januari 2024, 09:37
Prästen beskriver inte graven, men han räknar upp de föremål som lille Heinrich plockar upp ur graven, guld och annat. Såklart är det ingen arkeologisk undersökning av graven, men att föremålen kommer från en grav i närheten av prästgården i Wiejkowo blir då klart. Bröderna Sielski var nere i graven och plockade upp vad det trodde var allt, och skelettdelarna fick plockas åt sidan då. Detta var också i Wiejkowo och att det var en grav och inte bara en skattgömma vittnade skelettdelarna om. Och så klart gjorde de inte heller någon dokumentation av graven. Det enda vi vet att de förmedlade angående graven var att svärden låg på utskjutande sten eller hylla på väggarna. Så ingen arkeologisk bedömning är gjord. 1841 visste man inte ins vad det var för grav man hittat, men prästen blev nyfiken på vad det var för något, och det var då han lånade böcker i herrgårdens bibliotek där han bl.a. hittade GW och en rad klosterbrev.
Såklart måste det till en arkeologisk undersökning, dock bör man göra det inifrån samma väg som tidigare och inte med grävmaskin. Kanske kan det bli av snart med ny regim i Polen?
Jag tror det här är just den springande punkten, att du inte ser vad som är ifrågasatt. Du skrev ju att det var utom allt tvivel att Haralds grav var i Wiejkowo. Detta trots att det saknas en vetenskaplig undersökning och dokumentation.
Jag menar att för att man ska kunna säga att något är utom tvivel ur ett vetenskapligt perspektiv så måste man ha en mycket god redogörelse av vad det handlar om. Prästens och pojkarnas vittnesmål är inte det.
Jag ifrågasätter alltså att det skulle vara utom tvivel, och menar att man måste söka alla alternativa förklaringar och om möjligt avfärda dom innan man säger att det är utom tvivel.
Det är alltså samma värdering som var på tal angående vad som är ett bevis.
Om man inte tillämpar sådan grundläggande vetenskaplig metodik, ja då kanske man har svaret på varför man blir misstrodd?