En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

500 f.Kr. - 1066
BalticSea

Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

Inlägg av BalticSea » 27 december 2023, 14:37

Inden konspirationsteorier om Knud J Krogh breder sig for meget:
Der er udgivet meget af ham, også om Jelling - man kan begynde her:
https://bibliotek.dk/da/search/work?sea ... ge#content

Man kan selv købe boger af ham her:
https://www.antikvariat.net/da/search/K ... rrency=DKK

Hvorfor skal han mistænkeliggøres?
(jeg har nu rettet teksten tre-fire gange - men der står 27 da jeg havde gjort det to-tre gange?)

#BS
Senast redigerad av 2 BalticSea, redigerad totalt 27 gång.

Mio Nielsen

Inlägg av Mio Nielsen » 27 december 2023, 14:44

Og sådan et tilfælde som Krogh er der sikkert mange af i museumsmiljøet, hvor det er de allermest motiverede, der forelsker sig i sagsmapper og fundgenstande. Jeg har tilfældigvis fået kendskab til to sådanne tilfælde i Danmark, hvor museumsdirektører forgæves forsøgte at få en medarbejder til at aflevere de ting, de havde taget i varetægt.
At det er mig, en helt udenforstående, der skriver om dette, er ikke tilfældigt, for medarbejdere har en loyalitetsforpligtelse overfor institutionen, og derfor tier de stille.
Og igen: Sven Rosborns arbejde med de ting Thomas Sielski har betroet ham, er af en helt anden art, og der er intet at bebrejde ham på dette plan. De to er kommet i besiddelse af tingene på ærlig vis, og de kan bruge al den tid på at undersøge dem, som de har lyst til.

BalticSea

Inlägg av BalticSea » 27 december 2023, 15:04

Mio Nielsen skrev:
27 december 2023, 14:44
Og sådan et tilfælde som Krogh er der sikkert mange af i museumsmiljøet, hvor det er de allermest motiverede, der forelsker sig i sagsmapper og fundgenstande. Jeg har tilfældigvis fået kendskab til to sådanne tilfælde i Danmark, hvor museumsdirektører forgæves forsøgte at få en medarbejder til at aflevere de ting, de havde taget i varetægt.
At det er mig, en helt udenforstående, der skriver om dette, er ikke tilfældigt, for medarbejdere har en loyalitetsforpligtelse overfor institutionen, og derfor tier de stille.
Og igen: Sven Rosborns arbejde med de ting Thomas Sielski har betroet ham, er af en helt anden art, og der er intet at bebrejde ham på dette plan. De to er kommet i besiddelse af tingene på ærlig vis, og de kan bruge al den tid på at undersøge dem, som de har lyst til.
Hvad er der at bebrejde Knud J. Krogh,- hvorfor var han ikke ærlig? hvilket du insinuerer - men som du ingen dokumentation har fremlagt for?

#BS

Mio Nielsen

Inlägg av Mio Nielsen » 27 december 2023, 15:59

Har jeg brugt ordet ærlig?
Hvad jeg skrev var, at "man" bebrejdede Krogh at han i mange år beholdt dokumentationen om de udgravninger han i Nationalmuseets navn havde foretaget i Jelling.
Jeg talte om en ekstrem kærlighed til fagets dokumenter.
Jeg har ingen dokumentation, det er ad private kanaler jeg har hørt om dette.
Du er velkommen til ikke at tro det. Måske er det endda ikke rigtigt, men grunden til at jeg videregiver sådan et rygte er, at jeg vil sige, at det er da muligt at Rosborn er faldet for en lignende svaghed, men at han har ret til det!
Det er jo også sådan at information både kan bruges og misbruges. Man kan have ret i at være mistænksom overfor andre og endda også overfor sin ledelse.
At sygelig samlermani og ejerstolthed kan opstå i museumsmiljøet er vel helt naturligt og uundgåeligt.

jancro

Inlägg av jancro » 27 december 2023, 17:52

fileoscar skrev:
25 december 2023, 16:30
Rosborn fortsätter att leverera appetizers inför kommande bok. I Facebookgruppen för Cursum Disc - Haraldguldet har han bland annat sammanställt några texter ur Gesta Wulinensis, som ger mer information om Styrbjörn Starke (i GW benämnd Cetibur, Ctirybiurn etc.).

Intressant i sig, men det som jag gick igång på var denna mening ur GW: “De sammanslagna danska trupperna fick också sällskap av förstärkningar från vårt land Jumne och fästet Jomniburch tillhörande vårt biskopsråd i Starim grodzie (Gamla staden = Aldinburg)”. Det ska poängteras att texten inom den avslutande parantesen torde vara Rosborns förklaring - och dessutom en korrekt sådan. Aldinburg hette f ö Starigrad under hednisk tid.

Vad är det för uppseendeväckande med det kanske någon undrar? Jo, men jag tänker på det vi - inte minst jag - i olika sammanhang diskuterat vad gäller texten på Haralds plakett. Den gängse tolkningen för avslutningen är ju “Jumne i biskopsdömet Aldinburg”. Nu får den äntligen anses bekräftad. Om plaketten är äkta och om GW inte är ett falsarium så låg Jumne och Jomsborg inom Aldinburgs biskopsdöme.

Och därmed är det också sensationellt nog klarlagt att Wolin (eller Wiejkowo) inte är platsen för Jumne och Jomsborg - fortfarande med samma reservation vad gäller äktheten. Detta då de inte tillhörde Aldinburgs biskopsdöme.
Uppstår enligt sista meningen inte ett lika stort problem, varför grav och guldplatta i Wiejkowo ?

Användarvisningsbild
Tinget

Inlägg av Tinget » 27 december 2023, 18:33

Det är fortfarande jul så en uppmaning till våra danska vänner att anpassa tonen. Moderering skall ej diskuteras i inlägg, om någon har synpunkter så rapportera inlägget ifråga!

Mio Nielsen

Inlägg av Mio Nielsen » 27 december 2023, 20:17

Jeg beklager og fortryder mit første indlæg, hvor jeg begyndte at tale om Krogh.
Her er hvordan jeg burde have skrevet om langsommelighed i museumsarbejde:

De to indlæg med bebrejdelser om at Rosborns oversættelsesarbejde går langsomt, må sættes i det rette perspektiv:
Først og fremmest har han ret til at være lige så omhyggelig og langsom, som hans natur er til. For han er ikke ansat eller betalt af nogen.
Endvidere kunne man sikkert finde eksempler på lignende langsomhed hos arkæologer og historikere, der arbejder for offentlige midler. Eksempler på statsansatte der monopoliserer vigtig dokumentation i årevis. I sådanne tilfælde kan det være det rimeligt at de relevante instanser udøver kontrol, giver kritik og sanktionerer.

fileoscar
Kontakt:

Inlägg av fileoscar » 27 december 2023, 23:44

jancro skrev:
27 december 2023, 17:52
fileoscar skrev:
25 december 2023, 16:30
Rosborn fortsätter att leverera appetizers inför kommande bok. I Facebookgruppen för Cursum Disc - Haraldguldet har han bland annat sammanställt några texter ur Gesta Wulinensis, som ger mer information om Styrbjörn Starke (i GW benämnd Cetibur, Ctirybiurn etc.).

Intressant i sig, men det som jag gick igång på var denna mening ur GW: “De sammanslagna danska trupperna fick också sällskap av förstärkningar från vårt land Jumne och fästet Jomniburch tillhörande vårt biskopsråd i Starim grodzie (Gamla staden = Aldinburg)”. Det ska poängteras att texten inom den avslutande parantesen torde vara Rosborns förklaring - och dessutom en korrekt sådan. Aldinburg hette f ö Starigrad under hednisk tid.

Vad är det för uppseendeväckande med det kanske någon undrar? Jo, men jag tänker på det vi - inte minst jag - i olika sammanhang diskuterat vad gäller texten på Haralds plakett. Den gängse tolkningen för avslutningen är ju “Jumne i biskopsdömet Aldinburg”. Nu får den äntligen anses bekräftad. Om plaketten är äkta och om GW inte är ett falsarium så låg Jumne och Jomsborg inom Aldinburgs biskopsdöme.

Och därmed är det också sensationellt nog klarlagt att Wolin (eller Wiejkowo) inte är platsen för Jumne och Jomsborg - fortfarande med samma reservation vad gäller äktheten. Detta då de inte tillhörde Aldinburgs biskopsdöme.
Uppstår enligt sista meningen inte ett lika stort problem, varför grav och guldplatta i Wiejkowo ?
Jo, det blir problem att få ihop det hela. Även om jag personligen aldrig trott på att Harald Blåtand grundat en kyrka på polska fastlandet - där han sedan begravts - så skulle det rent teoretiskt vara möjligt även om Jumne inte låg just där. Men nu var det ju till Jumne han flydde sårad, även enligt Adam av Bremen. Wiejkowo ligger väl minst 5 mil från gränsen till dåvarande Aldinburgs biskopsdöme.

jancro

Inlägg av jancro » 28 december 2023, 13:36

fileoscar skrev:
Jo, det blir problem att få ihop det hela. Även om jag personligen aldrig trott på att Harald Blåtand grundat en kyrka på polska fastlandet - där han sedan begravts - så skulle det rent teoretiskt vara möjligt även om Jumne inte låg just där. Men nu var det ju till Jumne han flydde sårad, även enligt Adam av Bremen. Wiejkowo ligger väl minst 5 mil från gränsen till dåvarande Aldinburgs biskopsdöme.
Finns det kanske exempel på exklaver till biskopsdömen ? Vart hörde Wolin vid den tiden ?

Daner

Inlägg av Daner » 28 december 2023, 16:15

Tinget skrev:
27 december 2023, 18:33
Det är fortfarande jul så en uppmaning till våra danska vänner att anpassa tonen. Moderering skall ej diskuteras i inlägg, om någon har synpunkter så rapportera inlägget ifråga!
BalticSea’ er - som journalist & forfatter - en af de få, der tør give udtryk for holdninger, også når de går til kanten. Bare der var mange flere der ville gøre det - selvfølgelig i en god og ordentlig tone. Stor cadeau til BalticSea!
*
Naturligvis er det ikke acceptabelt - generelt - at bruge negative superlativer eller nedsættende påtegnelser om andre medlemmer, forskere eller forfattere.
*
Men . . . det gælder begge veje !!! Når man sletter et indlæg af BalticSea, må Tinget samtidig overveje årsagen til hans adfærd!
*
Årsagen - - er en provokerende og udokumenteret påstand om afvigelser, der skulle kaste snavs på den nylig afdøde anerkendte danske forsker og arkæolog Knud J. Krogh.
*
Hvis sletning af medlemmers indlæg skal give mening, vil jeg nok anbefale Tinget til at slette alle indlæg, der senest omtaler Knud J. Krogh.
*
Det interessante ved et forum som SAF er - stadigvæk - at få en så nuanceret debat som muligt og få belyst facts fra alle sider.

Skriv svar