Tegnabyar
Re: Tegnabyar
Vi kan kanske dessutom vara överens om detta:
Det finns inga belägg för:
• stående härar
• privata legoknektstyrkor
• stormän som löpande avlönar soldater
Men det finns mycket starka belägg för:
• kungliga följen
• hirð-liknande strukturer
• ad hoc-avlöning genom:
• böter
• skatteuppbörd
• konfiskationer
• kungsgårdsproduktion
• byte
• stående härar
• kungliga följen
• ad hoc-avlöning genom:
• böter
• skatteuppbörd
• konfiskationer
• kungsgårdsproduktion
• byte
Men jag saknar fortfarande din definition på fullåkersbygd?
Jag vet inte exakt vilka områden och vilken tidsperiod du avser.Kungsune skrev: ↑24 januari 2026, 13:29Vi kan kanske dessutom vara överens om detta:
• stående härar
• kungliga följen
• ad hoc-avlöning genom:
• böter
• skatteuppbörd
• konfiskationer
• kungsgårdsproduktion
• byte
Dessa punkter tycker jag inte finns i Västergötland förrän sent 1200-tal. Innan dess är maktbasen inte uteslutande baserad på en centraliserad kungamakt. Hänvisar till min Dropbox-länk, exempelvis jämförelse med Östergötland.
Den tid vi försökt fånga in är 1000-talet så det föregår ju lagarna men med utgångspunkt i Adam av Bremens beskrivning av Olof Skötkonungs juridiciella bas I Västergötland så blir det svårt att utesluta en kunglig hird. Det skulle liksom vara ett unikum!
Yngve, visst jag utgår lite slarvigt av det vi kallar fullåker idag och räknar då in mer än rena spannmålsslätter. Centrala sammanhängande jordbruksslätter är mer korrekt.
Adam av Bremen kan inte anses vara en opartisk källa vad gäller Västergötlands maktstrukturer, med tanke på hans överskuggande intresse att gynna Hamburg-Bremen intressen gentemot lokala stormän, engelsk mission m.m. Västergötlands organisatoriska strukturer, mycket ojämnstora bon och härader, samt Äldre Västgötalagen tyder på en allt annat än centraliserad maktutövning långt in på 1200-talet.
Adam var alldeles för nära i tid och geografi för att komma undsn med ett sånt påstående. Jag köper inte det resonemanget.
Bonas storlek säger ingenting.
Nej då, inte om Västergötland är centrum som organisationen utgår från. Det finns gott om empiriska exempel runt i världen.
Nej då, inte om Västergötland är centrum som organisationen utgår från. Det finns gott om empiriska exempel runt i världen.
Exakt vilka texter i Adam av Bremen stödjer dina punkter ovan? Vilka empiriska exempel tänker du på?Kungsune skrev: ↑24 januari 2026, 16:51Adam var alldeles för nära i tid och geografi för att komma undsn med ett sånt påstående. Jag köper inte det resonemanget.
Alltså göta-slätterna, centrala Uppland och delar av Skåne, med något mindre tillägg kanske då?
Det andra det är då rand- eller marginalbygder. Det är ju en intressant åskådning, inte minst med tillägget att alla höga herrar som vi hittar i marginalbygderna egentligen bara är utplacerade där...
Den modellen tror jag helt enkelt inte på och då försöker vi tydligen förstå Trådens fråga utifrån helt olika världsbild..