Kungars makt under järnåldern

500 f.Kr. - 1066
karlfredrik

Re: Kungars makt under järnåldern

Inlägg av karlfredrik » 15 augusti 2015, 19:21

Skol 136 Adam.
[, cum sacrificium gentis statutum nolet demonibus offere..[/i]
/När nyligen svearnas mycket kristne kung Arunder,som inte ville enligt folkets stadga offra till avgudarna/demonerna
Alternativt
/som vägrade offra som folket hade beslutat till avgudarna
Statuo-statui-statutum-statuere= ställa, bestämma,stadga

karlfredrik

Inlägg av karlfredrik » 15 augusti 2015, 20:34

Kap 4:27 Adam stämmer Svendbergs översättning nästan ordrätt:
/Vid denna fest kan nämligen ingen bli befriad från att bidra. Kungar och folkstammar, alla och envar sänder sina gåvor till Uppsala,
Dona = gåvor

Västgöten

Inlägg av Västgöten » 15 augusti 2015, 20:48

Det slås kristna mynt och då bör det rimligen vara en kristen stad. Den anses väl dessutom vara anlagd av en kung. Men källorna i de här fallen är väl arkeologiska.

karlfredrik

Inlägg av karlfredrik » 15 augusti 2015, 21:13

Tranasmitto dona
kan även betyda "överlämna gåvor"

AndreasE

Inlägg av AndreasE » 15 augusti 2015, 22:48

Sigtuna ingår i en grupp skandinaviska städer (inklusive bla Lund, Oslo etc) som grundas runt år 1000 och som alla har karaktär av att vara kyrkostäder. Till skillnad från de tidigare proto-städerna (Hedeby, Birka, Kaupang) som var tydligt handelsinriktade är dessa städer från början organiserade runt kyrkan och kungamakten. Hamnen har inte en lika framstående roll, och kungsgård och kyrkor anläggs mitt i städerna.

Västgöten

Inlägg av Västgöten » 16 augusti 2015, 00:01

Tack Andreas, du ger ett bättre svar än mitt.

anganatyr

Inlägg av anganatyr » 16 augusti 2015, 07:13

karlfredrik skrev:Skol 136 Adam.
[, cum sacrificium gentis statutum nolet demonibus offere..[/i]
/När nyligen svearnas mycket kristne kung Arunder,som inte ville enligt folkets stadga offra till avgudarna/demonerna
Alternativt
/som vägrade offra som folket hade beslutat till avgudarna
Statuo-statui-statutum-statuere= ställa, bestämma,stadga
Tusen tack för informationen karlfredrik! :D

Bäckahästen

Inlägg av Bäckahästen » 16 augusti 2015, 07:44

Västgöten skrev:Det slås kristna mynt och då bör det rimligen vara en kristen stad. Den anses väl dessutom vara anlagd av en kung. Men källorna i de här fallen är väl arkeologiska.
Så långt är jag med, men att sedan ta steget att göra Sigtuna till en svensk huvudstad omkring år 1000 är väldigt stor skillnad.

Västgöten

Inlägg av Västgöten » 16 augusti 2015, 09:15

sigtuna var naturligtvis ingen huvudstad. Sådana fanns inte i Sverige omkring år 1000. Däremot var det en kunglig stad där kungarna gärna höll till mellan sina resor, precis som Visingsö senare.
För en västgöte är det lite oroande att det inte verkar ha funnits någon sådan plats i dagens Västergötland.

Anders i Uppsala

Inlägg av Anders i Uppsala » 16 augusti 2015, 09:34

angantyr skrev:
Anders i Uppsala skrev: Om deltagande i blotet hade en sådan uppdelning vet vi givetvis inget om, det var bara en gissning, men källorna gör skillnad på Svitjod och Sveariket/Sveaväldet. Det är svårt att avgöra exakt var gränserna gick, men det diskuteras t ex i Fredrik Lindströms bok Svitjods undergång. Jag skulle ungefär sätta likhetstecken mellan Svitjod och Mälardalen.
Och de baserar sin syn på Snorre?
angantyr skrev:
Anders i Uppsala skrev: Väntar för övrig fortfarande på källorna avseende småkungar efter vendeltid... :) (Inte bröder som delar på tronen eller olika tronpretendenter som har kontroll över olika delar av riket, utan någon som är kung över t ex ett landskap.)
Har jag påstått det?
Jag tror att de i boken i alla fall delvis baserade sina tankegångar på Snorre, men det var närmare tio år sedan jag läste den, så jag minns inte riktigt.

När det gäller frågan om källor avseende småkung efter 700-talet så var det inte riktat till dig, utan att flera här i tråden har framfört tankar om småkungar ända in i medeltiden. Men om de hade funnits, så hade väl någon samtida nämnt dem?

Skriv svar