Det jag drar in är rikedom, alltså resurser. Och ja jag hävdar bestämt att rikedom är tillgången till omsättningsbara resurser. Du hävdar att tillgången till fullåkersbygd räcker gott.
Den modellen du hävdar gäller förespråkar att tillgången till bröd och fläsk från fullåkersbygd är nyckeln till allt, alltså den gamla brödgivarhypotesen om du lockar med mat så kommer folk till dig, just dig, och.fyller vilken funktion som än behövs. Din brist på järn motverkas med bröd och fläsk, utan hänsyn till järn producentens eventuella behov. Bröd och fläsk genererar också utan vidare förklaring silver så att avgifter och skatter kan betalas och du kan förvärva helt meningslösa gods i en annan natur typ, den enda roll dom fjyller är att där placera småbröder som där pga fläskets tjusning nöjer sig med sin värdelösa lott. Men det är värre än så, för fläsket och brödet är uppenbarligen FÅ-märkt vilket gör att det skiljer sig så markant från fläsk och bröd producerade i andra miljöer så mycket att dessa inte har denna effekt. Det är också så att eftersom fläsket är FÅ-märkt så spelar det ingen roll hur mycket silver handelsmannen eller järnproducenten erbjuder, fläsket får alltid sin vilja fram ändå! Men magin är inte slut, för som genom ett under förser också fullåkern dig med fisk till de otaliga fastedagarna, förmodligen med Jesus och fiskarnas hjälp.
Städer som Söderköping, Lödöse, Västervik, Skänninge och alla andra uppstår bara för de fattigas skull och behövs inte alls för frälset och makten. I själva verket är dom inte relevanta, deras omsättning av varor till och från Novgorod, Stralsund, Lübeck och andra platser som saknar fullåkersbygd har inte med saken att göra.
Ja jag raljerar rejält, men om du helt utan underlag hävdar att alla småländska stormän bara är utskickade från slätterna, ja då är ju nivån satt. Jag känner som jag sagt denna gamla modell, men rent ärligt är den lika centrisk som sveaskolans gamla Uppsalahypoteser, och jag tror faktiskt att dom hör ihop. Redan under bronsåldern är samhället så komplext att det handlar om så mycket mer än att producera så mycket mat som möjligt. Andra råvaror spelar in, kommunikationer har en roll, kompetenser är av betydelse!