Ja du har helt rätt, framföra är bättre! Men erbjuda är nog ännu bättre, och stämmer orginalskriftens latinska offerere. Det jag ville framhäva var skillnaden mellan "ta dit" och "skicka" där skicka klart visar att man låter någon annan ta med offret till offerplatsen, men det var inte helt lyckat då det då får lite annan innebörd.jancro skrev:Yngwe "
Schol. 136. Unlängst aber soll der sehr christliche König der Sueonen, Anunder[120], da er das gebräuchliche Nationalopfer den Dämonen nicht darbringen wollte, aus seinem Reiche vertrieben, freudig aus der Versammlung des Volkes hinweggegangen sein, weil er für würdig gehalten wurde, um Jesu Christi willen Schmach zu dulden
Understruket i citatet betyder enligt min översättning (jag talar tyska obehindrat)
, då han inte ville ta dit det brukliga national-offret,"
Enligt mitt lilla lexikon är enda översättningen till "darbringen" istället "frambära" vilket ger ordagranna texten : "då han inte ville frambära det brukliga national-offret.."
I de refererade tyska texterna står det alltså dels om en kung som inte ville frambära offret, dels om präster i templet som frambär det offrade.
(Jag skulle själv använda "dahinbringen", eventuellt "dabringen", för uttrycket "ta dit". )
Så det är mea culpa på det!
Det ändrar dock i princip inte på något ifråga om att kungen skulle vara kultledare.