Tidigt Kristnande i Sverige
-
Carl Thomas
Re: Tidigt Kristnande i Sverige
Det finns en källa på att Olof döptes i Småland, i alla fall kan det tolkas så. Vi hade det uppe på AF så det finns nämnt där, i vilken tråd minns jag inte tyvärr, kanske går det att söka fram? Jag tror att AndeasE skrev om detta.
Thomas
Thomas
Historia är färskvara.
-
Carl Thomas
Sökte lite om Olof Skötkonungs dop och hittade detta på Tacitus:
http://www.tacitus.nu/svenskhistoria/ku ... nandet.htm
Thomas
http://www.tacitus.nu/svenskhistoria/ku ... nandet.htm
Thomas
Historia är färskvara.
-
Anders i Uppsala
Konflikten om bloten och templet i Uppsala åren omkring 1080 misstänker jag handlade om att halvhjärtat kristna ville behålla hedniska traditioner, samtidigt som mera renläriga kristna ville utplåna dessa traditioner.
Frågan är kanske snarare om det fanns några hedningar på 1000-talet. Troligen gjorde det det i t ex de småländska skogarna, men gjorde det verkligen det bland Mälardalens elit?
Frågan är kanske snarare om det fanns några hedningar på 1000-talet. Troligen gjorde det det i t ex de småländska skogarna, men gjorde det verkligen det bland Mälardalens elit?
Varför skulle det vara så att smålänningarna förblev hedningar längre än mälardalningarna? Bygger det på tanken att smålänningarna var isolerade och lite efter därute i skogen?
-
Anders i Uppsala
Det var bara en tanke, men det är inte orimligt med tanke på isoleringen jämfört med Mälardalen. Jag tänker också på Kalmare ledung, norske kungen Sigurd Jorsalafars korståg i Småland på 1120-talet, 40 år efter att blotandet hade upphört i Uppsala.Yngwe skrev:Varför skulle det vara så att smålänningarna förblev hedningar längre än mälardalningarna? Bygger det på tanken att smålänningarna var isolerade och lite efter därute i skogen?
Nu var väl Mälardalen betydligt längre från den kristna sfären än vad Småland var. Så varför Skulle Småland vara mer isolerat?
Kalmare Ledung ses väl kanske som inte helt sanningsenlig. Området har kyrkor från 1000-talet, t.ex. i Hossmo.
Småland har ju sin beskärda del av runstenar med kristna budkskap, så nog nådde kristendomen dit också, nog så tidigt.
Kalmare Ledung ses väl kanske som inte helt sanningsenlig. Området har kyrkor från 1000-talet, t.ex. i Hossmo.
Småland har ju sin beskärda del av runstenar med kristna budkskap, så nog nådde kristendomen dit också, nog så tidigt.
-
Anders i Uppsala
Jo, jag har också noterat att det finns riktigt gamla kyrkor i Småland. Men min poäng är att det på sina håll (exempelvis i delar av Småland) fanns isolerade bygder, långt från större maktcentrum. Kanske fanns mer av hedendom kvar längre i sådana områden?
Är det något särskilt skäl att ifrågasätta uppgifterna om Kalmare ledung?
Är det något särskilt skäl att ifrågasätta uppgifterna om Kalmare ledung?
Jag förstår tanken, men tror vi lurar oss i den, då världen inte var så centraliserad då. De stora adelsäterna under medeltid har stamgårdar i t.ex. Hultaby, Öggestorp/Ulvsnäs, Trollebo, Aspenäs, Segerstad och Kråkerum. Långt från vår syn på maktcentrum ligger dessa platser djupt inne i de småländska skogarna. Faktiskt så satt jarlen av Orkneyöarna på sin borg Hultaby så långt in i Småland man kan komma.... Nu är det ett par hundra år senare, men säger ändå en del om vår syn på isolering
Just Hossmo kyrka är väl en av anledningarna till att ifrågasätta Kalmare Ledung. Byggde hedningarna kyrkor?
Just Hossmo kyrka är väl en av anledningarna till att ifrågasätta Kalmare Ledung. Byggde hedningarna kyrkor?
-
Anders i Uppsala
Jag tror också att samhället var mer lokalt. Kanske gick det fortfarande på 1120-talet att hitta hedningar på sina ställen i Småland, samtidigt som man var kristna sedan generationer i andra småländska bygder? Jämför med de svenska korstågen till det delvis kristnade Finland på 1100- och 1200-talen. Jag får intrycket att man letade upp fickor av hedendom för att få möjlighet att genomföra ett korståg.
Man kan säkert fortfarande hitta en och annan hedning i såväl Småland som Mälardalen.
Så säkert fanns det rester långt in i medeltiden.
Rent generellt så ser kan man väl anta att om Uppsala var en plats där makten delvis grundades på ett hedniskt kultutövande, så skulle det nog vara mer motståndskraftigt mot mission än andra platser. Jag har en tanke , inte styrkt på något vis, att Sigfrid-legenden också berättar en sådan historia, där den gamla kultplatsen (Hov) tar sista striden med kristendomen.... Sankt Eskils-legenden likaså...
Rent generellt så ser kan man väl anta att om Uppsala var en plats där makten delvis grundades på ett hedniskt kultutövande, så skulle det nog vara mer motståndskraftigt mot mission än andra platser. Jag har en tanke , inte styrkt på något vis, att Sigfrid-legenden också berättar en sådan historia, där den gamla kultplatsen (Hov) tar sista striden med kristendomen.... Sankt Eskils-legenden likaså...