Jeg har en erindring om et lille skænderi på det gamle arkæologiforum mellem Sven Rosborn og en dansker. Det var før Gesta Wulinensis kom på banen og emnet var Jelling kirke. Sven havde vist misforstået nogle danske ord.
Men det var blot en lille personstrid. Den virkelige konflikt skyldes, at det statslige danske historieapparat gik i panik, da Sven ankom med sine papirer, og det viste sig, at han ikke bare ville aflevere dem, så de kunne blive lagt på den rigtige hylde i Rigsarkivet.
En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”
-
Mio Nielsen
Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”
Ytterligare material är nu hittat hos släktingar i Polen, och bland det även en direkt avskrift på latin av originalet. Med detta går det nu att studera vilka principer som Antonina och Stanislaw Lorenz tillämpade vid översättningen till polska, liksom vilka uttryck och liknelser som har använts i originalet, hur datum skrevs etc. sådant som diskuterats här och i andra fora. Originalet fanns tyvärr inte med bland detta heller, men eftersökningen fortsätter. Läs mer här:
https://www.facebook.com/groups/2130079 ... 2700783357
eller
https://www.facebook.com/groups/2780898 ... 5565203872
https://www.facebook.com/groups/2130079 ... 2700783357
eller
https://www.facebook.com/groups/2780898 ... 5565203872
Har nu läst länkade FB inlägg med svar från inblandade...
Och där rök ju den sista tilltron till detta projekt för min del. Att ha en potentiellt unik källa i sin helhet, utan att publicera den är i mina ögon bara ett bevis på girighet. Den texten är ingens egendom, det finns ingen som kan hävda upphovsrätt till den och samtidigt säga att det är en ren avskrift av det påstådda verket. Än värre när det är en arkeolog inblandad, det är direkt jämförbart med skattjakt. Man gräver, hittar och istället för att det blir allmänhetens egendom så behåller man det för sig själv, för egen vinnings skull. Jag tror det är något som är helt främmande i det gebitet oavsett lagstiftning, men det verkar här vara en helt annan inställning som råder.
För mig är det helt obegripligt att man förväntar sig att bli trodd med ett sådant agerande. Jag hoppas ju innerligt att någon ny framför något som tvingar mig att erkänna att jag missförstått alltihop totalt! Det hoppas jag verkligen!
Man jag tvivlar starkt på att det blir så!
Och där rök ju den sista tilltron till detta projekt för min del. Att ha en potentiellt unik källa i sin helhet, utan att publicera den är i mina ögon bara ett bevis på girighet. Den texten är ingens egendom, det finns ingen som kan hävda upphovsrätt till den och samtidigt säga att det är en ren avskrift av det påstådda verket. Än värre när det är en arkeolog inblandad, det är direkt jämförbart med skattjakt. Man gräver, hittar och istället för att det blir allmänhetens egendom så behåller man det för sig själv, för egen vinnings skull. Jag tror det är något som är helt främmande i det gebitet oavsett lagstiftning, men det verkar här vara en helt annan inställning som råder.
För mig är det helt obegripligt att man förväntar sig att bli trodd med ett sådant agerande. Jag hoppas ju innerligt att någon ny framför något som tvingar mig att erkänna att jag missförstått alltihop totalt! Det hoppas jag verkligen!
Man jag tvivlar starkt på att det blir så!
-
Mio Nielsen
Yngwe,
Jeg vil fremhæve to punkter i denne debat:
Det er da klart at Sven og hans medarbejdere, ikke forventer at blive troet! Der er fra statslige instanser blevet udtrykt mistillid meget tidligt i forløbet, og Svens gruppe arbejder på den baggrund. Jeg vil personligt mene, at disse statslige instanser ville arkivere både dokumenter og genstande uden at foretage nogen forskning, dersom man overdrog det til dem.
Punkt nummer to er, at du udtaler dig om "projektet", men ikke om de fundne genstande og dokumenter, og det synes jeg er meget positivt. Vi har jo set grupper af forskere, der har påstået at vide med bestemthed, at både guldplaketten og dokumenterne er forfalskninger. Tilsyneladende er det ikke din holdning.
Jeg vil fremhæve to punkter i denne debat:
Det er da klart at Sven og hans medarbejdere, ikke forventer at blive troet! Der er fra statslige instanser blevet udtrykt mistillid meget tidligt i forløbet, og Svens gruppe arbejder på den baggrund. Jeg vil personligt mene, at disse statslige instanser ville arkivere både dokumenter og genstande uden at foretage nogen forskning, dersom man overdrog det til dem.
Punkt nummer to er, at du udtaler dig om "projektet", men ikke om de fundne genstande og dokumenter, og det synes jeg er meget positivt. Vi har jo set grupper af forskere, der har påstået at vide med bestemthed, at både guldplaketten og dokumenterne er forfalskninger. Tilsyneladende er det ikke din holdning.