Arkæologisk udgravning i Wolin

500 f.Kr. - 1066
BalticSea

Arkæologisk udgravning i Wolin

Inlägg av BalticSea » 5 september 2026, 06:44

I den polske Wolin har arkæologer nu gjort nye opdagelser, der bekræfter, at det var en kulturel smeltedigel, hvor skandinaver og slaviske folk fra Østeuropa sandsynligvis levede side om side.
*
https://videnskab.dk/kultur-samfund/for ... nDOL2bQ5Uw

fileoscar
Kontakt:

Re: Arkæologisk udgravning i Wolin

Inlägg av fileoscar » 7 september 2026, 17:31

Tack för info, Baltic Sea!

Har faktiskt nyligen funderat över vad som kom fram vid den aviserade utgrävningen. Såvitt jag kan se - väldigt lite nytt. Att Wolin utgjorde ett av Östersjöområdets större s k emporia visste vi redan och utbredningen (samt skattad folkmängd) ligger också i linje med tidigare propåer. Jag kan ha fel men har förstås för mig att man tidigare talat om 4 km längs Dwiznas strandlinje mot 3 km nu. Men marginell skillnad oavsett.

I samband med att den förestående undersökningen slogs upp som en världsnyhet i NY Times m fl så menade arkeologen Wojciech Filipowiak att man med 80 % säkerhet kunde ha funnit Jomsborg. Nu verkar han mera försiktig: "Den dominerende teori er stadig, at Jomsborg først og fremmest er en legende. Men på grund af Wolins status allerede i vikingetiden kan sagaskriverne sagtens have baseret legenden i Wolin, siger Wojciech Filipowiak".

Min bedömning: Stor insats med svagt utfall. Vilket var helt väntat.

Mio Nielsen

Re: Arkæologisk udgravning i Wolin

Inlägg av Mio Nielsen » 11 september 2026, 11:34

fileoscar, du skriver at der er meget lidt nyt... fordi... vi vidste det allerede, men hvem er disse "vi"?
Jeg kan fortælle dig, at det skolebarn jeg var i 50-erne i hvert fald ikke fik at vide, at danskere var aktive på den fredelige måde i handelsbyer på Østersøens sydkyst.
I stedet hørte vi om kristne felttog ført af danske konger, der sloges mod hedenske stammer.
Og der er stadig mange danskere, der lever med en forestilling om at vores statsdannelse udelukkende blev inspireret fra Frankerriget og Ottonerne og Rom.

Skriv svar