Salme skeppen

500 f.Kr. - 1066
Blot-Sixten

Re: Salme skeppen

Inlägg av Blot-Sixten » 15 juni 2025, 23:53

Jadu Yngwe, du verkar inte ta in vad jag skriver och önskar istället en diskussion om diskussionen istället för sakfrågan. Och dessutom förvånansvärd stor känslighet för det du kallar andras confirmation bias, nästan så man tror att du har det som favoritfilter i berört ämne. Om du kan ta in vad den meningen betyder.

Andra Salme-teorier vore mkt välkomna men det skulle ju kräva att sakfrågan diskuteras. Fältet är öppet, och åtminstone jag skulle gärna höra alternativa idéer. Annars får du gärna sluta med meta diskussioner.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 16 juni 2025, 12:18

Sixten
Jag har ju försökt diskutera underlaget vidare, dels med tre punkter, dels med skäggubben. Men du har ju inte varit villig att resonera vidare om det.

Blot-Sixten

Inlägg av Blot-Sixten » 5 juli 2025, 22:27

Yngwe. Kan ge dig att du verkar intresserad av området och gott så. Men i övrigt, om jag backtrackar tråd och besläktade ämnen, ser jag svepande uttalanden om bias. Uppsala-bias. Sånt intresserar mig inte men däremot ALLA trovärdiga alternativ. Vi vet inte, och kommer nog aldrig veta om det var 37 män inkl några bröder just från Fyrisåns övre lopp och lägg till några från Gotland. Men i brist på detta måste ju teorier vara MER intressanta än bristen på alternativa förslag.

Skäggubben är en detalj av flera som vi redan pratat om. Men visst, oavsett om det handlar om Salme eller inte så posta gärna besläktade fynd av skäggubbar. Ingen ironi i detta, utan verkligen intresserad.

Vi kan diskutera Mälardalen och dess "påstådda" tyngd under järnålder i en annan tråd, men här kanske vi ska hålla oss till Salme och fynd/teorier kring det?

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 5 juli 2025, 23:00

Jag kan nog lungt säga att jag här i tråden gjort en del djupdykning i materialet, medan du Sixten svepande hänvisat till en mängd artiklar.

Likaså skäggubben. Där påvisar du med påtagligt nöjd ton en jämförelse mellan fynd från Salme och Uppland. Men vad menar du egentligen med det? Hur lyder resonemanget? Finns det ens något sådant?

Blot-Sixten

Inlägg av Blot-Sixten » 6 juli 2025, 00:40

Fint, peka gärna på dina djupdykningar så ska jag läsa. Den påtagligt nöjda ton du tycker dig se bör du hänföra till din egna confirmation bias som du är så intresserad av när det gäller andra men blind när det gäller dig själv.

Jag har i all "enkelhet" pekat på ett antal forskares rapporter och deras slutsatser. Ja, jag tycker det är jätteintressant, men "nöjd" - menar du det som skällsord? Deras arbete ifrågasätter du alldeles tydligt, vilket kan vara allright, men då behöver du peka på alternativ. Eller åtminstone skissa nåt trovärdigt. Vad är det du inte förstår i dessa ord? Fetmarkerar så du kan läsa igen.

Jag, alltså den du påstår sig uttrycka sig "nöjt" kring slutsatser folk som lever på arkeologi- och källstudier, läser rapporter och har postat några teorier här. Om inte det här forumet är till för att citera/länka till forskares resultat kring nordisk järnålder, kan du hjälpa mig förstå vad det är till för?

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 6 juli 2025, 10:41

Order bonus i feta stora bokstäver är ju svårt att tolka på annat vis än att du är nöjd...

Och sen , och här brister det ju allvarligt.... varför skulle den som kritiserar vara skyldig att framföra en alternativ hypotes eller teori? Är det någon slags tävling där man kan utropa dig till vinnare på wo om det inte finns någon motståndare?

Givetvis inte, det är inte så vetenskap fungerar!

Det hela handlar ju här om att Sveriges Radio skriver att Salme-skeppens 41 krigare kom från Mälardalen, och att jag invänder mot det. Du ställde dig frågande till invändningen och hänvisade till ett antal artiklar och rapporter Jag bad dig då redovisa vad i dessas innehåll som faktiskt stödjer slutsatsen att alla 41 var från Mälardalen, eller ens att en av dom var det. Det har du inte velat göra, inte med en enda rad har du resonerat utifrån detaljerna i dessa artiklar och rapporter.

Skäggubben var ju annars en jättebra ingång, men inte ens där vill du resonera om vad du tycker den kan betyda...

Blot-Sixten

Inlägg av Blot-Sixten » 12 juli 2025, 22:33

Yngwe skrev:
6 juli 2025, 10:41
Och sen , och här brister det ju allvarligt.... varför skulle den som kritiserar vara skyldig att framföra en alternativ hypotes eller teori? Är det någon slags tävling där man kan utropa dig till vinnare på wo om det inte finns någon motståndare?
Absolut. Men inte fastställt och därmed inte wo. Men eftersom du tycks ha en svårartad anti-mälardal bias (om du jag får extrapolera ett ögonblick) så är jag superintresserad av alternativa tolkningar.

För att byta ämne men ändå försöka få fram en poäng: har du besökt Kiviksgraven? Där finns en rad inristningar på gravhällarna som uppskattas vara 2-3000 år gamla. Man kan ju säga att det här vet vi inget om, skrivna källor saknas och vi stannar vid att förstå att det aldrig kommer kunna förklaras.

Fine. Men är det därmed otillåtet att komma fram med teorier givet vad vi trots allt vet om tiden så långt tillbaka? Inte alls enligt mig, och en tolkning som man kan tycka vad man vill om stod Jonathan Lindström för. Den var närmast humoristisk i nutida mening ("jätte-elaka fiskmonstret" mm) men ändå någon som gav sig på en tolkning. Super anti-weibull for sure.

För Salme så är läget annorlunda. Det finns ett antal indicier som jag inte tänker upprepa. Vill du gå all-in weibull så fine, fortsätt med det. Men det tänker inte jag utan vill fortfarande förstå vad som sagts/skrivits (och det du vägrar, ge alternativ).

Har skrivit för långt redan, sry. Men har du stoff kring skäggubben så plz ansträng dig och posta bilder från andra fynd. Jag köper att tidens "style" finns på andra platser så just därför vore det intressant se lite andra exempel.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 13 juli 2025, 19:09

Sixten.

För det första så har jag inget emot Mälardalen alls, det är ett jätteintressant område och en hel del av min amatör forskning har fokus på just Mälardalen.

Det jag har nåt emot är påståenden som saknar grund och s.k. forskning med lokalpatriotiskt och nationalromantiskt gropperspektiv, inte minst då det bygger på föresatsen att det är ekonomiskt profitabelt att publicera dåligt underbyggda rön med motivet att en stor del av landets relativt okunniga befolkning gillar det av likaledes lokalpatriotiska skäl.

Nej, det är absolut inte otillåtet att framföra hypoteser, inte ens om de är uppenbart lokalpatriotiska och nationalromantiskt. Men, om man ska ha någon som helst seriös prägel, så ska man för det första inte ljuga , och för det andra och viktigaste inte ta lögnen i försvar när den synas utan att resonera och argumentera respektfullt.

När jag kritiserade det nämnda påståendet om att alla var från Mälardalen så ifrågasatte du det vilket är ok. Men, då förväntar man nog sig att du kan argumentera för det utifrån det faktiska materialet. Trots upprepade uppmaningar har du inte redovisat ett enda argument från materialet som förklaring till varför du ifrågasatte mitt inlägg. Du har hänvisat till några artiklar och bloggar vilka till stor del är sekundära återgivande av de ursprungliga rapporterna, men du har vägrat resonera om detaljer i dessa som skulle stödja den uppgift jag invände emot.

Det är tråkigt att det mer liknar supporterkultur än vetenskaplig debatt. Det menar jag uppriktigt. Lokalpatriotism är inte av ondo, det är en viktig drivkraft för många, men det måste vara lite skillnad på arkeologi och historie gentemot ishockey och fotboll...

Jerrark

Inlägg av Jerrark » 11 augusti 2025, 23:50

För den som vill grotta ned sig ytterligare i Salmefynden finns följande bok THE SALME SHIP BURIALS
Two Eighth-Century Mass Graves on Saaremaa Island, Estonia
utgiven av Archaeological Research Collection, Tallinn University, Tallinn 2023.

Här är en introduktion och innehållsförteckning:

THE SALME SHIP BURIALS
https://www.arheoloogia.ee/salme/Salme_ ... ntents.pdf

Skriv svar