Under mange års arbejde med at finde frem til centralkirkernes "vej" gennem Europa, bliver man uvilkårligt en smule klogere på andre forhold, især hvis man orker at grave sig ned i et emne.
Da man skal være forsigtig med at udpege den første, største, bedste, yngste eller mindste kirke - der kan jo blive fundet en hidtil ukendt i morgen, vil jeg holde mig til betegnelse som "nogle af de ældste" kirker.
Som flere sikkert ved, var Armenien det første land, der officielt blev erklæret kristent, og det var i året 301 under kong Trdat, som blev døbt af Illuminatoren Gregory.(*)
Samme år igangsattes bygningen af en kirke i Armenien, som Etchmiadzin Kathedralen erstattede i 483 e.Kr. På det tidspunkt var der i mellemtiden blevet opført en del andre kirker, herunder San Lorenzo basilikaen i Milano, de følgende årstal kan indtil videre betegnes som omtrentlige for påbegyndelsen, men alle kan jo selv søge efter de nævnte kirker. I tiden før de første kirker, havde nogle kristne deres kirker i lokaler i deres egne huse.
* Dura-Europos, Syrien - ca. 233 e.Kr.
* Aqaba, Jordan - 293 – 303.
* Etchmiadzin, kathedralens forgænger 301.
* Tyre, nu Libanon - 317.
* Tel Megiddo, Israel, 3.-4. årh.
* Mar Sarkas, Tyrkiet – før 325.
* Fødselskirken i Bethlehem – 325 (opr. oktogon).
* Peterskirken i Rom - 326-360.
* Kathisma i Palæstina - efter 330 (Oktogon).
* Katedralen i Trier - 270/340 (?) - første bygning.
* Nyfunden kirke i Armenien - medio 4. årh. (Oktogon).
* Kirken i Nazianzus (Gregor af Nazianzus) - før 379. (Oktogon) **
* Kirke/martyrion i Nyssa - før 394 (Oktogon).
* San Lorenzo, Milano - ikke rund, men kvadrat med rund hjørner.
(*) skal ikke forveksles med Gregor af Nyssa (335-394)i Cappadocia, eller Gregory Nazianzuz. Før sin død lod han opføre en kirke med "et cirkulært rum i en oktogon" placeret i midten af et kors; fra bygningen udgik i hver sin retning fire firkantede udbygninger, hvoraf den ene var indgangen. En næsten ensartet kirke blev opført i Paderborn, efter at biskop Meinwerk havde sendt munken Wino til Jerusalem, fordi han (Meinwerk) ville opføre en kirke med Gravkirken (Den Hellige Gravs kirke) som model. Den har imidlertid ligget helt eller delvis i ruiner på det tidspunkt, så da kirken i Paderborn senere blev beskrevet, omtalte en forfatter den som "en korsformet ottekant", der kunne skyldes, at munken var rejst over land og undervejs havde set Gregor af Nyssas kirke - kilde kommer senere.
** Bygningen havde otte lige sider af samme længde.
*
Læs om ottekantede kirker fra senantikken i tråden om Nidarosdomens oprindelse https://skandinavisktarkeologiforum.org ... =17&t=2285
- denne tråd vil senere blive opdateret med flere informationer om kirker, og i den grad at tråden på linket har kirker, som passer ind blandt de nævnte her, vil det blive taget med.
*
- fortsættes senere
De første og ældste kirker
De første og ældste kirker
Senast redigerad av 6 BalticSea, redigerad totalt 17 gång.
-
Re: De første og ældste kirker
Verkligen ett intressant trådämne.
Re: De første og ældste kirker
OK, tak - det er jo ikke rigtig skandinavisk - men måske meget godt at kende baggrunden for nogle kirkers grundplan - liturgien ved vi også noget om - fra dengang i det fjerne udland - men i Skandinavien har vi kun nogle fragmenter fra de messer og tidebønner, der hørte til tilbedelsen af Knud Lavard, som var far til Valdemar I (den Store).
Egentlig er jeg begyndt forkert. Kunne have begyndt med denne tråd og indarbejdet de andre efterhånden. Men det kan jo repareres, tror jeg.
Egentlig er jeg begyndt forkert. Kunne have begyndt med denne tråd og indarbejdet de andre efterhånden. Men det kan jo repareres, tror jeg.