Kanhave-kanalen

500 f.Kr. - 1066
Visi

Re: Kanhave-kanalen

Inlägg av Visi » 23 november 2022, 21:47

Så om jag förstår Yngwe rätt så om det nu fanns en eller flera kungar i närheten så är det sannolikt att de ryckte på axlarna och tänkte låt de hålla på med sitt projekt, jag/vi vill då inte ha med saken att göra.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 23 november 2022, 22:56

Sannolikt, även i Danmark när vi pratar om något så tidigt som 700-tal, så är kung en funktion. In i medeltid ser vi likheter med den svenska kungafunktionen, även om Danmark mycket tidigare anammar den romersk-katolska modellen, troligen på grund av såväl yttre hot som framgångsrika krigståg. Men det är ganska långt senare. Innan dess var förmodligen kungar i Danmark en tillsatt funktion, med mandat från en organisation med högre makt. Precis Om i Sverige långt in i medeltid.

Att förutsätta en kung i toppen på Pyramiden, a la Disneyfilm , är att bortse från sånt vi vet.

I övrigt Visi, läs vad jag faktiskt skrev. Gör inte som andra och strunta i hälften för att skapa rabalder...

Visi

Inlägg av Visi » 24 november 2022, 08:44

Disney.
Skapa rabalder.
Tack för den passningen.

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 24 november 2022, 14:35

Yngwe skrev:
23 november 2022, 22:56
Sannolikt, även i Danmark när vi pratar om något så tidigt som 700-tal, så är kung en funktion. In i medeltid ser vi likheter med den svenska kungafunktionen, även om Danmark mycket tidigare anammar den romersk-katolska modellen, troligen på grund av såväl yttre hot som framgångsrika krigståg. Men det är ganska långt senare. Innan dess var förmodligen kungar i Danmark en tillsatt funktion, med mandat från en organisation med högre makt. Precis Om i Sverige långt in i medeltid.

Att förutsätta en kung i toppen på Pyramiden, a la Disneyfilm , är att bortse från sånt vi vet.

I övrigt Visi, läs vad jag faktiskt skrev. Gör inte som andra och strunta i hälften för att skapa rabalder...
Vad vet vi om denna kungafunktion? Jag är tämligen förvånad över vad du skriver. Menar du att vi i Norden haft kungar liknande merovingernas mytiska status?

fileoscar
Kontakt:

Inlägg av fileoscar » 24 november 2022, 15:27

Jag kan till nöds hänga med i ditt resonemang om utgångspunkt/ingångsvärde och slutsats, Yngve, och förstår det rent teoretiskt. Men hur man än vrider och vänder på det så handlar det oavsett om en hel del spekulation vilken ände man än startar i. Vi pratar ju om 500 år tillbaka i tiden där källorna är få.

Huruvida en stor ledare med makt ska kallas kung eller inte innehåller vidare nog en gråzon. Tydligast blir det när vi kommer till krönta kungar av ett definierat rike. För min del har jag inga problem med att kalla en ledare av stor folkgrupp för kung redan innan dess. Men OK, har heller inga bekymmer om vi nöjer oss med "hövding".

När det gäller Mikhams tanke om att Kanhavekanalen skulle kunna vara ett samprojekt mellan olika kungar/hövdingar på öarna i närheten så kan jag inte instämma i den. Utan att kunna leda det i bevis på något sätt så är min uppfattning att samarbete sådana emellan nog var klart mera sällsynt än att de bekämpade varandra eller åtminstone skötte sin egen sfär. Om de till äventyrs ändå tvingats samarbeta så borde det ha skett under överhöghet av en "kung" med större makt. Och då är vi tillbaka…

När det gäller mitt förslag om Harald Hildetand så vet jag att denna har en mytstämpel. Men författaren i bifogad länk menar att hans existens bekräftas av frisiska annaler. Författaren i fråga, Finn Rasmussen, tar ut svängarna rejält. Och då blir det också lätt att hitta fel och luckor i det han framför. Men allt behöver inte vara uppåt väggarna. I den långa texten finns också ett resonemang om Kanhavekanalen.

Vad kanalen beträffar så finns det f.ö. liknande projekt under vikingatid - på Isle of Skye respektive Lindesnes i sydspetsen av Norge.

https://heimskringla.no/wiki/Nyt_syn_p% ... lleborgene
Senast redigerad av 1 fileoscar, redigerad totalt 24 gånger.

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 24 november 2022, 16:43

Hittade en bra sammanställning av vad vi verkligen vet om danska kungar före 900:
http://www.scangen.se/medieval/danking8.htm
Man kan ganska enkelt matcha de flesta sagokungar mot vad vi verkligen vet.

Jag förmodar att Kanhave, Danevirke och Ribe byggdes av samma maktcentrum, Angantyr eller hans efterträdare.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 25 november 2022, 11:27

AndreasOx skrev:
24 november 2022, 14:35
Yngwe skrev:
23 november 2022, 22:56

Vad vet vi om denna kungafunktion? Jag är tämligen förvånad över vad du skriver. Menar du att vi i Norden haft kungar liknande merovingernas mytiska status?
Nä, så tidigt menar jag precis tvärt om. Kungens makt är då högst begränsad, han har vissa uppgifter han ska sköta. Han är inte sammhällets obestridda top och härskare.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 25 november 2022, 11:47

fileoscar skrev:
24 november 2022, 15:27
Jag kan till nöds hänga med i ditt resonemang om utgångspunkt/ingångsvärde och slutsats, Yngve, och förstår det rent teoretiskt. Men hur man än vrider och vänder på det så handlar det oavsett om en hel del spekulation vilken ände man än startar i. Vi pratar ju om 500 år tillbaka i tiden där källorna är få.

Huruvida en stor ledare med makt ska kallas kung eller inte innehåller vidare nog en gråzon. Tydligast blir det när vi kommer till krönta kungar av ett definierat rike. För min del har jag inga problem med att kalla en ledare av stor folkgrupp för kung redan innan dess. Men OK, har heller inga bekymmer om vi nöjer oss med "hövding".

När det gäller Mikhams tanke om att Kanhavekanalen skulle kunna vara ett samprojekt mellan olika kungar/hövdingar på öarna i närheten så kan jag inte instämma i den. Utan att kunna leda det i bevis på något sätt så är min uppfattning att samarbete sådana emellan nog var klart mera sällsynt än att de bekämpade varandra eller åtminstone skötte sin egen sfär. Om de till äventyrs ändå tvingats samarbeta så borde det ha skett under överhöghet av en "kung" med större makt. Och då är vi tillbaka…

När det gäller mitt förslag om Harald Hildetand så vet jag att denna har en mytstämpel. Men författaren i bifogad länk menar att hans existens bekräftas av frisiska annaler. Författaren i fråga, Finn Rasmussen, tar ut svängarna rejält. Och då blir det också lätt att hitta fel och luckor i det han framför. Men allt behöver inte vara uppåt väggarna. I den långa texten finns också ett resonemang om Kanhavekanalen.

Vad kanalen beträffar så finns det f.ö. liknande projekt under vikingatid - på Isle of Skye respektive Lindesnes i sydspetsen av Norge.

https://heimskringla.no/wiki/Nyt_syn_p% ... lleborgene
Om vi kallar det kung eller hövding är av mindre betydelse. Det jag vänder mig mot är föresatsen att en ensam man skulle ha härskat över samhället och tagit alla viktiga beslut.

fileoscar
Kontakt:

Inlägg av fileoscar » 25 november 2022, 13:59

Yngve skrev:

"Om vi kallar det kung eller hövding är av mindre betydelse. Det jag vänder mig mot är föresatsen att en ensam man skulle ha härskat över samhället och tagit alla viktiga beslut."

OK, samhällets alla viktiga beslut är ju rätt långtgående. Jag tänkte mig nog mest "militärt" (och där jag för min del inkluderar ett bygge som Kanhave). Om vi begränsar det till det - var sätter du in sådana som Godfred (död 810) och Gorm den gamle?

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 25 november 2022, 16:23

St Willibrords berättelse c 710 är för mig entydig - "kung" Ongendus bestämde. Finns det några källor som beskriver en mer komplex maktstruktur i Norden?

Skriv svar