Fornborg i Snogeholmssjön?
Re: Fornborg i Snogeholmssjön?
Nu är jag ingen arkeolog och ingen geolog men som byggare har man ju rotat i både ett och annat och det brukar ofta gå att se en gammal markyta under senare påfyllt material nästan hur länge som helst efter att arbetet gjordes.
Borde inte folk som är skolade kunna avgöra sånt där väldigt enkelt med ett spadtag eller två?
Fast gamla strandvallar kan vara förvirrande om vattenståndet har sjunkit. Vid Nådjärv i Esse finns det meterhöga sammanhängande strandvallar på långa sträckor och någon arkeolog lär rentav ha trott att de var gjorda av människor.
Borde inte folk som är skolade kunna avgöra sånt där väldigt enkelt med ett spadtag eller två?
Fast gamla strandvallar kan vara förvirrande om vattenståndet har sjunkit. Vid Nådjärv i Esse finns det meterhöga sammanhängande strandvallar på långa sträckor och någon arkeolog lär rentav ha trott att de var gjorda av människor.
Naturliga åsar kan vara mycket smala om de är avsatta under isen i smala rännor. Vad som ser "udda" ut är att den överlagrar höjderna utan något samband.Starkodder skrev: ↑19 oktober 2022, 12:15Ok, hur ser man så skillnad på en anlagd jordvall och en naturlig ås i materialet?
Har aldrig sett en naturlig ås så här smal. Alla naturliga åsar är större och bredare.
Isälvsmaterial är, vad jag minns, alltid mycket välsorterat. Dvs enhetlig kornstorlek. Materialet i en byggd vall borde vara mycket mer inhomogent.
Håller med AndreasOx, vallen och höjderna kan svårligen förstås som naturliga tillsammans...
Springande punkten är ju att den som gav besked rimligen borde kunna motivera och redovisa underlag.
Springande punkten är ju att den som gav besked rimligen borde kunna motivera och redovisa underlag.
-
Inget ytterligare svar från besiktigaren så det kommer nog inte. Så kollar själv då, vad mer än vallens sammansättning?
-
Det här kan väl inte vara strandvallar när de inte ligger vågrätt.heimlaga skrev: ↑19 oktober 2022, 19:30Nu är jag ingen arkeolog och ingen geolog men som byggare har man ju rotat i både ett och annat och det brukar ofta gå att se en gammal markyta under senare påfyllt material nästan hur länge som helst efter att arbetet gjordes.
Det som heimlaga påpekade - kan man avgöra om vallen är påförd ovanpå ursprunglig markyta? Jämför jordart och iStarkodder skrev: ↑20 oktober 2022, 10:59Inget ytterligare svar från besiktigaren så det kommer nog inte. Så kollar själv då, vad mer än vallens sammansättning?
mellan vall och underlag. Kontrollera kantighet - ju kantigare desto mer korttransporterat.
Har du kollat vad geologiska kartan säger? Kolla även dess beskrivning.
I mina ögon ser höjderna ut som isälvsbildningar/ändmoräner och "vallen" ser antropogen ut.
Jag kanske kan följa med ut om du vill ha sällskap.
-
Jordartskartan. Sandig morän i blått och isälvsavlagring i grönt. Ingen ås i sikte.
-
En annan detalj jag inte lagt märke till tidigare. En linje längs med den s k kanalen genom näset. Svårt att veta vad det kan vara.
Förmodligen ett gammalt dike
-