En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

500 f.Kr. - 1066
Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

Inlägg av Yngwe » 6 december 2021, 12:06

BalticSea skrev:
6 december 2021, 10:20

...
Det er svært at tro, synes jeg, at det hele skulle være digt. Tomas Sielskis oldemor har afskrevet/skrevet og sendt videre - var hun skønlitterær forfatter? Nej. Der må være ild bag røgen - eller med andre ord: en kerne af sandhed. At afskriften af krøniken ikke afspejler, hvad vi ellers ved, kan der være mange grunde til, men at teksten er forkert/korrumperet, og at der er fejl i oversættelsen, betyder ikke, at resten er forkert - eller rigtigt. Tiden må arbejde for sagen, og så må historikere analysere, hvilken vægt den færdigoversatte krønike kan tillægges.

God Jul ;)
Ja men det här kan jag helt instämma i. Jag tycker nog att det klokaste är att avvakta och se. Förvisso kan man diskutera detaljer och lyfta det som är bra eller dåligt, men man kan vänta med definitiva slutsatser tills vi får se mer!

God Jul själv!

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

Inlägg av Yngwe » 6 december 2021, 12:09

Mio Nielsen skrev:
6 december 2021, 11:15
Jeg synes ÅkeP's indlæg har været vigtige og givet nye oplysninger om projektets status. Det er lidt tragisk, men det er godt, at vi får det at vide.
Jeg skriver dette, fordi Yngwe nævner "individer med mange ord", der bare gentager... Disse kritiske ord er vel ikke rettet mod ÅkeP.
Jeg prøver at forstå dig Yngwe. Du er jo administrator, så vi skal lytte opmærksomt til dig.
Nej, det är inte riktade direkt till ÅkeP, utan mer allmänt. Om folk redan bestämt sig, och gör allt för att övertyga andra, så blir det hela så polariserat!

Om man får önska till Jul så skulle man kanske önska en mer nyanserad diskussion, där man kan acceptera argument från alla sidor så länge det är bra argument!

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

Inlägg av Mio Nielsen » 6 december 2021, 16:59

Jeg er helt uenig med dig Yngwe. Her har vi en helt ny deltager, ÅkeP, der har ting at fortælle os om vilkårene Sven arbejder under. Og din reaktion er at udsende en almen kritik af folk med mange ord, og når du skriver at din kritik ikke er direkte rettet mod Åke, men at det er alment, så kan Åke da ikke føle sig velkommen. Var det meningen?

ÅkeP
Inlägg: 231
Blev medlem: 2 december 2021, 16:16

Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

Inlägg av ÅkeP » 6 december 2021, 18:13

Jag vet nu att där utöver Sven är ytterligare tre fackfolk, historiker och arkeologer knutna till projektet att översätta och analysera GW. Och de andra förutsätter jag gör det i sin profession.

Och det är lugnt, jag känner mej inte ovälkommen. Man kan vanligen inte övertyga någon att ändra sig i en diskussion. Det är inte därför man för diskussioner, utan det är för att lägga fram argument som alla kan ta ställning till och ny relevant information om man har någon. Det är argumenten som ska bära.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

Inlägg av Yngwe » 6 december 2021, 18:51

Mio Nielsen skrev:
6 december 2021, 16:59
Jeg er helt uenig med dig Yngwe. Her har vi en helt ny deltager, ÅkeP, der har ting at fortælle os om vilkårene Sven arbejder under. Og din reaktion er at udsende en almen kritik af folk med mange ord, og når du skriver at din kritik ikke er direkte rettet mod Åke, men at det er alment, så kan Åke da ikke føle sig velkommen. Var det meningen?
Möjligen missförstår du?

Syftet är bara att få det till en begriplig diskussion. Det blir det inte om inläggen dels är väldigt långa, och dels tar liten hänsyn till andra inlägg. Än mindre om deltagarna redan har en bestämd uppfattning om det ena eller det andra, som de inte är beredda att omvärdera.


Regel 5.5 finns av en anledning. Ibland är långa inlägg motiverade, men ofta(st) är det bättre att ta det bit för bit.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

Inlägg av Yngwe » 6 december 2021, 18:53

ÅkeP skrev:
6 december 2021, 18:13

Och det är lugnt, jag känner mej inte ovälkommen. Man kan vanligen inte övertyga någon att ändra sig i en diskussion. Det är inte därför man för diskussioner, utan det är för att lägga fram argument som alla kan ta ställning till och ny relevant information om man har någon. Det är argumenten som ska bära.
Bra det, du är givetvis varmt välkommen.

habafrim
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 maj 2020, 11:34

Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

Inlägg av habafrim » 12 december 2021, 02:11

Jag kan inte tillföra något argument, men som amatör så kan jag tycka följande:

Först så dyker det upp en medaljong med tveksam autencitet och äkthet, sedan en polsk översättning av en numera förlorad handskrift.

Det hela känns helt osannolikt, och jag tycker att när ni diskuterar saken, så glömmer ni hur otroligt detta är. En del av er vill gärna att det är sant, så därför blundar ni för verkligheten.

Personligen, så kommer jag inte att tro på ett ord av vad Sven R säger i framtiden. Tack för ordet!

ÅkeP
Inlägg: 231
Blev medlem: 2 december 2021, 16:16

Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

Inlägg av ÅkeP » 12 december 2021, 16:26

habafrim skrev:
12 december 2021, 02:11
Jag kan inte tillföra något argument, men som amatör så kan jag tycka följande:

Först så dyker det upp en medaljong med tveksam autencitet och äkthet, sedan en polsk översättning av en numera förlorad handskrift.

Det hela känns helt osannolikt, och jag tycker att när ni diskuterar saken, så glömmer ni hur otroligt detta är. En del av er vill gärna att det är sant, så därför blundar ni för verkligheten.

Personligen, så kommer jag inte att tro på ett ord av vad Sven R säger i framtiden. Tack för ordet!
Ja så kan en som inte alls satt sig in i ämnet eller läst boken resonera, och här är en som gör det. Tyvärr är han inte ensam. För vissa är världen väldigt enkel, attityd går före kunskap.

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

Inlägg av AndreasOx » 12 december 2021, 17:24

Om det enbart gällde medaljongen och översättningen hade man kunnat resonera som i inlägget.
Men jag kan inte tro att någon förfalskare skulle hitta på en så otroligt komplex historia med så mycket material som måste "stämma" som beskrivs i boken.
För mig är det den osannolika komplexiteten som är det starkaste argumentet för att de inte är sentida förfalskningar. Att de kan vara medeltida förfalskningar anser jag vara möjligt men inte sannolikt

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: En nyupptäckt handskrift, ”Gesta Wulinensis ecclesiae pontificum”

Inlägg av Kungsune » 13 december 2021, 08:46

Hur menar du att komplexiteten gör det trovärdigare? Kan du exemplifiera några saker som du tänker på? Tycker nog att de största skrönorna oftast innehåller mest komplicerade kedjor. Ofta inflikade för att ge en viss trovärdighet.

Skriv svar