Absolut, men nu var det ju en kvinna i graven.anganatyr skrev:Men då går det ju att säga samma sak om manliga gravar med vapen. De behöver ju inte heller ha varit krigare genom samma resonemang.sweon skrev:hur vet man att hon var en krigare? Att bära vapen kan ju ha varit vanligt även bland kvinnor.
BIRKAKRIGAREN VAR EN KVINNA
Re: BIRKAKRIGAREN VAR EN KVINNA
Skulle du ställa samma fråga om det visat sig vara en man?sweon skrev:Absolut, men nu var det ju en kvinna i graven.anganatyr skrev:Men då går det ju att säga samma sak om manliga gravar med vapen. De behöver ju inte heller ha varit krigare genom samma resonemang.sweon skrev:hur vet man att hon var en krigare? Att bära vapen kan ju ha varit vanligt även bland kvinnor.
National Geographics "Vikingarnas krigardrottningar"
Mycket sevärt och intressant, känns nästan som de läst forumsdebatt då de träffar det tvivel och de jargongen som dykt upp rörande kvinnliga krigare. Niel Price tillstår att förmodligen finns många kvinnor bland de kända krigargravarna.
Mycket sevärt och intressant, känns nästan som de läst forumsdebatt då de träffar det tvivel och de jargongen som dykt upp rörande kvinnliga krigare. Niel Price tillstår att förmodligen finns många kvinnor bland de kända krigargravarna.
-
Verkligen intressant! Har du en länk till programmet?
Tyvärr kan jag inte länka till min TV.
-
Tänkte om programmet fanns tillgängligt på nätet.
Jag lägger in en länk till den här filmen om kvinnan då se båda trådarna hör ihop.
https://skandinavisktarkeologiforum.org ... 157#p24157
https://skandinavisktarkeologiforum.org ... 157#p24157
Mycket sevärt! Kan inte låta bli att tänka på i vilken motsträvig miljö forskare fått verka. Osteologen som för 40 år sedan drog rätt slutsats måsta ha känt sig mycket frustrerad...