Danske forskere omskriver historien: Europæerne blev født i bronzealderen

1800 - 500 f.Kr.
jancro
Inlägg: 619
Blev medlem: 5 maj 2015, 15:30

Re: Danske forskere omskriver historien: Europæerne blev født i bronzealderen

Inlägg av jancro » 11 september 2015, 00:51

Den här rapporten har nyss publicerats. Det verkar som att man kan fastställa att steppfolkets gener är den sammanbindande länken mellan europeiska och sydasiatiska indoeuropeiskttalande folk :

"This is arguably the most interesting Principal Component Analysis (PCA) I've run to date. Note that overall the ancient steppe genomes appear to be the crucial link in the Indo-European chain, basically bridging the gap between European and South Asian Indo-European-speakers."

http://eurogenes.blogspot.com.au/2015/0 ... roach.html

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Danske forskere omskriver historien: Europæerne blev født i bronzealderen

Inlägg av anganatyr » 11 september 2015, 16:31

Här är en wiki-länk.
Yamna kulturen

Wurner
Inlägg: 204
Blev medlem: 1 maj 2015, 11:32
Ort: Blekinge

Re: Danske forskere omskriver historien: Europæerne blev født i bronzealderen

Inlägg av Wurner » 14 september 2015, 10:00

Missuppfattar jag det här eller är det förenligt med Kurganhypotesen och närliggande teorier?

Isåfall är det väl knappast en "omskrivning" av historien utan snarare ännu ett belägg som stöder det redan sen tidigare väl underbyggda spåret? Finns det någon seriös forskare som på senare tid motstridit ett gemensamt indoeuropeiskt stäppursprung?

jancro
Inlägg: 619
Blev medlem: 5 maj 2015, 15:30

Re: Danske forskere omskriver historien: Europæerne blev født i bronzealderen

Inlägg av jancro » 14 september 2015, 15:21

Wurner :"I så fall är det väl knappast en "omskrivning" av historien utan snarare ännu ett belägg som stöder det redan sen tidigare väl underbyggda spåret? Finns det någon seriös forskare som på senare tid motstridit ett gemensamt indoeuropeiskt stäppursprung?"

Som jag tolkar det, är det bl a det massiva genetiska avtrycket idag ( ca 40-50 % Yamna i Mellan- och nordeuropa) som föranleder rubriken.
Vad gäller länken i mitt inlägg ovan kan det vara en sällsynt koppling mellan språk och arkeologi. Där yamnafolket med ättlingar finns, där talas det indoeuropeiska språk, både i Europa och Asien.

I t ex Finland diskuterar man när " Uralerna" kom (finnars/samers gemensamma ursprungsdel).
Nu vet vi, enligt ovan tämligen säkert, att stridsyxefolket i Finland talade "arkaisk" indoeuropeiska, vilken fanns i landet när de förstnämnda kom, och har en absolut tidigaste tidpunkt därför.


"An archaic (Northwest-)Indo-European language and a subsequently extinct Paleo-European language were likely spoken in what is now called Finland and Estonia, when the linguistic ancestors of the Finns and the Sami arrived in the eastern and northern Baltic Sea region from the Volga-Kama region probably at the beginning of the Bronze Age. For example, the names Suomi ʻFinlandʼ and Viro ʻEstoniaʼ are likely to have been borrowed from the Indo-European idiom in question."

https://helda.helsinki.fi/handle/10138/135714

Användarvisningsbild
iznogoud
Inlägg: 41
Blev medlem: 1 maj 2015, 08:38

Re: Danske forskere omskriver historien: Europæerne blev født i bronzealderen

Inlägg av iznogoud » 22 oktober 2015, 20:21

Pesten ska ha härjat i 5000 år enligt DNA forskningen, spännande :o

http://videnskab.dk/kultur-samfund/hist ... artusinder

Ättelägg
Inlägg: 506
Blev medlem: 3 maj 2015, 10:47

Re: Danske forskere omskriver historien: Europæerne blev født i bronzealderen

Inlägg av Ättelägg » 25 april 2016, 15:16

Intressant att man åter kan diskutera kulturell/språklig tillhörighet angående Finland innan invandringen av finsk-ugriskt språkliga folk vilket i sig kan ge en viss vinkling gällande Sitonerna.

Användarvisningsbild
iznogoud
Inlägg: 41
Blev medlem: 1 maj 2015, 08:38

Re: Danske forskere omskriver historien: Europæerne blev født i bronzealderen

Inlägg av iznogoud » 25 april 2016, 17:09

Jag har har inte riktigt satt mig in i alla benämningar på folkslagen i Skandinavien, ber därför om ursäkt om jag verkar okunnig inom ämnet. Jag sökte på Sitoner och hittade den här sidan, osäker på författaren dock, https://norah4history.wordpress.com/tag/sitoner/
I resonemanget nämner författare även Suionerna, vilket jag personligen tycker låter mer likt en benämning på Skåningar än Svear.
Om P5 är sann, ger Germania skäl att anta att sitonerna bodde bortom suionerna. Om P6 är sann, går det inte att utesluta, att Skandinavien(= suioner och sitoner) under Tacitus tid hade ett försvarsförbund. P5 och P6 bekräftar, förutsatt att Tacitus uppgifter är sanna, att suioner och sitoner inte tillhör samma folkgrupp. Under förutsättning att Sitonerna går att knyta till Mälardalen runt år 0, så bodde Suionerna på Tacitus tid någonstans från Skåne upp till och med Södermanland. Var sitonerna var bosatta runt Mälaren är därmed inte klarlagt. Tacitus uppgifter får, om de är tillförlitliga, långtgående konsekvenser för synen på Sveriges äldre historia.
Det får i alla fall mig att undra om det inte faktiskt är frågan om Suioner var dåvarande skåningar och Sitoner var Svear. Är jag väldigt lokalpatriotisk nu? :roll:

MrB
Inlägg: 262
Blev medlem: 16 september 2015, 07:50

Re: Danske forskere omskriver historien: Europæerne blev født i bronzealderen

Inlägg av MrB » 25 april 2016, 22:44

Jag tror och hoppas att var och en som varit inne på norah4history.wordpress.com relativt omgående förstår att personen bakom denna ganska extrema blogg inte är att ta på allvar alls ur ett mer seriöst akademiskt perspektiv. Men visst var och en för bilda sin egen uppfattning. Kanske kan vi själva försöka bilda oss vår egen uppfattning utan att ta vägen via en opålitlig och inte alls speciellt vetenskapligt eller intellektuellt granskad sida? (Jag tror att vi alla tjänar på detta i det långa loppet)

Ättelägg
Inlägg: 506
Blev medlem: 3 maj 2015, 10:47

Re: Danske forskere omskriver historien: Europæerne blev født i bronzealderen

Inlägg av Ättelägg » 26 april 2016, 09:10

Sitonerna har varit diskuterade länge utifrån dess enda källa Tacitus men de lever bortom Suionerna och styrs av kvinnor. Finländska forskare har brottats lite med problematiken kring germansktalande-finsktalande och något som lyfts fram är den ursprungliga germanska kulturens bärare bör ha varit få och relativt isolerade. Togs ganska snart upp av den mer dominerande/rikligare finska kulturen/språket. Tycks ha varit en kustnära kultur. Siton är språkligt tämligen nära Sjö-tun i minna öron och intressant nog betyder Sitoa bunden på finska och böjningen Sitoo - bunden av..

Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Danske forskere omskriver historien: Europæerne blev født i bronzealderen

Inlägg av Opager » 17 april 2017, 11:10

Enligt Karin Bojs bok "Min Europeiska Familj de senaste 54 000 åren" har det skett tre stora vågor av invandring till Europa.

Först anlände istidsjägarna.

Sedan kom bönderna för 8 000 år sedan.

Till sist en våg från stäpperna i öst för 4 800 år sedan(Yamnayakulturen). Denna kallas också för den Indoeuropeiska.

Detta skedde också uppe hos oss i norr men lite senare.

Opager

Skriv svar