Sanxingdui

1800 - 500 f.Kr.
Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Sanxingdui

Inlägg av Mio Nielsen » 21 mars 2021, 10:48

Jeg ved ikke om de sensationnelle fund af en bronzealderkultur i Sichuan provinsen i Kina har været omtalt i Sverige eller Danmark.
Men på asiatiske medier tales der en del om de arkæologiske skatte, der for øjeblikket dukker frem fra sacrificial pits, hvoraf man har fundet yderligere 6. Idag har South China Morning Post en artikel om det, men hvis man vil læse større artikler, så er der Xinhua News eller engelsk Wiki.
Udover den kunstneriske og tekniske værdi, så tegner Sanxingdui-fundene et billede af, at den kinesiske kultur ikke udelukkende kom fra de store, centrale flodsletter, sådan som man hidtil har troet. Sichuan er jo langt inde i fastlandet og peger både i retning af Centralasien og Indien-Tibet.
Senast redigerad av 1 Mio Nielsen, redigerad totalt 21 gånger.

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Sanxingdui

Inlägg av Mio Nielsen » 21 mars 2021, 14:19

Som sagt er der artikler på både South China Morning Post og Xinhua News om de nye fund - netop i dag. Derfor tænder jeg optimistisk for fjernsynet før middag og klikker ind på CGTN News - og dumper ind midt i et interview med den arkæolog der har æren for fundet af de 6 sidste offergruber. Meget spændende i en sådan grad at min kone bemærker, at jeg bøjer mig tæt ind til apparatet, men sagen er, at kineserne tilsyneladene tror at alle mennesker læser lynhurtigt, for underteksterne forsvinder før mine gamle øjne og hjernevindinger er færdig med dem.
Morale af interviewet: Kinesisk arkæologi står foran en guldalder. I de næste tyve år har man talrige kæmpestore anlægsarbejder, en mængde nye teknologier der kan vride ekstra meget information ud af det mindste objekt, samt en forøget interesse hos et stort publikum, der både har patriotisk entusiasme og spirituel interesse for fortiden.

Skriv svar