Nya kontakter med kontinenten

1800 - 500 f.Kr.
karlfredrik

Nya kontakter med kontinenten

Inlägg av karlfredrik » 26 juni 2015, 21:58

Ett besök på Nationalmuseum i Köpenhamn styrker min teori om ökade kontakter mellan Norden och kontinenten kring 1500 f Kr och framåt (Se Lotte Hedeager: Gyldendal & Politikkens Danmarkshistorie II)
Hedeager visar fynd som hon anser kan kartlägga bärnstensvägarna, det vill säga längs floderna från Danmark och söderut. Nationalmuseets fynd visar att det dyker upp många artefakter med klar utländsk bakgrund kring denna tid (Jämför tråden "Folket bortonm nordanvibnden " nedan)

Bäckahästen

Re: Nya kontakter med kontinenten

Inlägg av Bäckahästen » 28 juni 2015, 07:27

Från vilka områden kom föremålen de fick för bärnstenen? Eftersom dessa bärnstensvägar gick längs floderna, användes då exempelvis stockbåtar för dessa bärnstenstransporter?

karlfredrik

Inlägg av karlfredrik » 28 juni 2015, 16:16

Varorna importerades från Grekland, Balkan, Ungern, Sydtyskland med flera:
http://natmus.dk/historisk-viden/danmar ... gravgaver/
Tyvärr känner jag inte till båtarna

anganatyr

Inlägg av anganatyr » 28 juni 2015, 18:10

Hur ser båtar ut på hällristningar daterade till 1500 f Kr? Någon som vet?

karlfredrik

Inlägg av karlfredrik » 28 juni 2015, 21:11

karlfredrik

Inlägg av karlfredrik » 28 juni 2015, 21:16

En rekonstruktion av en bronsåldersbåt:
https://www.google.se/search?q=brons%C3 ... Tz1JnSM%3D

Bäckahästen

Inlägg av Bäckahästen » 29 juni 2015, 06:00

karlfredrik skrev:Varorna importerades från Grekland, Balkan, Ungern, Sydtyskland med flera:
http://natmus.dk/historisk-viden/danmar ... gravgaver/
Tyvärr känner jag inte till båtarna
Tack för informationen karlfredrik. :D

Wurner

Inlägg av Wurner » 24 augusti 2015, 10:07

För den som har tillgång till arkeologiska tidsskrifter:

1: Representations of oxhide ingots in Scandinavian rock art: the sketchbook of a Bronze Age traveller?
Ling, Johan; Stos-Gale, Zofia. Antiquity, 02/2015, Volume 88, Issue 343

2: Between Egypt, Mesopotamia and Scandinavia: Late Bronze Age glass beads found in Denmark
Jeanette Varberg, Bernard Gratuze, Flemming Kaul. Journal of Archaeological Science 54 (2015) 168-181

1: Johan Ling har skrivit artiklar tidigare om metallanalys av bronsåldersföremål i Sverige, de artiklarna är dock ganska tråkiga (för mig, som inte tycker materialanalys i sig är spännande) och resultaten finns med även i denna artikel: inhemsk metallbrytning tycks ha varit mycket begränsad. Stora delar av metallen från bronsålderssverige kommer från Alperna och medelhavsvärlden, bl.a. Cypern sticker ut som viktig. Denna metall exporterades från medelhavet i form av oxhudstackor och i artikeln visas bilder av troliga sådana på svenska hällristningar. Skeppsvraket utanför Uluburun ges som exempel på medelhavets handelsfartyg delaktiga i detta utbyte (dock inte sagt att samma fartyg gjorde hela resan från medelhavet till Norden och tillbaka).

2: Många av bronspärlorna från danska bronsåldersgravar kommer från Egypten. Referens görs till Johan Lings metallartiklar. Glas ska enligt författaren ingått i samma handelsnätverk som koppar, exporterat norrut. Som bytesvara anges bärnsten som den troligt viktigaste. Nordisk bärnsten funnen till exempel i Tutanchamons grav (död ca. 1323 f.kr.).

Mycket ny spännande forskning kring bronsålderns handelsvägar pågår alltså :D

EDIT: en liten anmärkning till bara, sydvästra Spanien finns utmärkt på en av kartorna i en av Johan Lings artiklar, för mig tycks det motsvara Tartessos. För en amatör som mig tycks det som att de tartessianska skriftstenarna återgivna på den här sidan påminner starkt om runskrift och runstenar.

Skriv svar