Det har kommit fyra nya böcker om drottning Omma. mytisk bronsåldersdrottning på Omberg i Östergötland-
Någon som har koll på Ombergs historia och legenden om drottning Omma. Har något nytt hittats i området från bronsålder?
`Drottning Omma
Re: `Drottning Omma
Vilken kan kopplingen till bronsåldern vara ?karlfredrik skrev: ↑12 juni 2024, 20:34Det har kommit fyra nya böcker om drottning Omma. mytisk bronsåldersdrottning på Omberg i Östergötland-
Någon som har koll på Ombergs historia och legenden om drottning Omma. Har något nytt hittats i området från bronsålder?
-
Re: `Drottning Omma
Legenderna tros gå tillbaka till en tid med valda drottningar, några forskare tror att de kan dateras till sen bronsålder-De skulle också kunna vara mytologisk någon gudinna men i så fall med en mäktig prästinna.
De fyra böckerna, som jag ännu inte vfått tag i, skall om jag fattat det rätt försöka testa om arkeologiska fynd kan kopplas till Omma-myterna från sen bronsålder eller tidig järnålder.
De fyra böckerna, som jag ännu inte vfått tag i, skall om jag fattat det rätt försöka testa om arkeologiska fynd kan kopplas till Omma-myterna från sen bronsålder eller tidig järnålder.