Egyptisk rotor eller fruktskål?

12000 - 1800 f.Kr.
kylarvende
Inlägg: 828
Blev medlem: 6 maj 2015, 11:48

Egyptisk rotor eller fruktskål?

Inlägg av kylarvende » 28 december 2015, 14:13

Hej!

Såg inlägget om vattenkraft i Sverige och funderade på att posta detta inlägg där, men då det handlar om Egypten skapar jag en ny länk istället. Undras vad hjulet kan vara för ngt? Fruktskål, eller ngt mer tekniskt kanke:

http://www.utaot.com/page/23/

”On the first floor of the Cairo Museum, there is a strange item, a round plate with three inflection, discovered in the tomb of Sabu, Pharaoh Anedjib’s son. This mysterious item, classified as “Oopart” (out of place artifact, a misplaced object) – an object with technological level that is higher than the age determined for it – according to physical, chemical or geological evidence. In this case, the plate is dated for the years 3000-3100 BC, but researchers just cannot seem to reconcile this with its sophisticated design.

The plate’s diameter is 61 cm, height 10 cm, it made from metasiltstone, a material used in ancient Egypt for carving delicate objects without breaking them.”

“Even if stone is not a reasonable material for this purpose, it might was a reproduction of an ancient metal object.”

https://www.youtube.com/watch?v=vCVC0TTeJto

kylarvende
Inlägg: 828
Blev medlem: 6 maj 2015, 11:48

Re: Egyptisk rotor eller fruktskål?

Inlägg av kylarvende » 28 december 2015, 14:23

Varför är det just tre blad på den Egyptiska saken, och inte t ex två?

http://www.windpowermonthly.com/article ... better-two

“The cyclic forces impose significant stresses on several parts of the structure and these forces are much lower when a three-blade machine is yawed, as the asymmetric forces encountered as the rotor rotates are much less.

Another reasons why two blades fell out of favour is the fact that they are slightly less efficient than three-blade machines and need to rotate faster to realise peak efficiency.

“This is a disadvantage for onshore machines as noise increases rapidly with tip speed

kylarvende
Inlägg: 828
Blev medlem: 6 maj 2015, 11:48

Re: Egyptisk rotor eller fruktskål?

Inlägg av kylarvende » 31 december 2015, 21:34

Hej!
Man får scrolla ner tre-fyra sidor i den första länken för att se hur rotorn eller vad det nu är ser ut. Jag har försökt lägga upp bilden direkt för att skapa intresse, men får det inte att funka.

anganatyr
Inlägg: 3125
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Egyptisk rotor eller fruktskål?

Inlägg av anganatyr » 1 januari 2016, 09:21

Här är lite foton på föremålet.
Bild
Bild
Bild

kylarvende
Inlägg: 828
Blev medlem: 6 maj 2015, 11:48

Re: Egyptisk rotor eller fruktskål?

Inlägg av kylarvende » 1 januari 2016, 13:54

Anganatyr!
Tack för bilderna. Ser att jag stavat din signatur fel upprepade gånger, beklagligt.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Egyptisk rotor eller fruktskål?

Inlägg av Carl Thomas » 1 januari 2016, 14:13

Detta verkar vara ett hjul som sitter på en axel - men det verkar vara ett svagt hjul..

Om det inte är ett hjul, vad kan det då användas till praktiskt? Snurrande just i vattenytan i en brunn kan det skvätta vatten utanför brunnen (verkar det som), man slapp då ösa vatten ur brunnen - men fick veva för att hjulet skulle rotera - var det enklare?

Kul sak :)

Thomas
Historia är färskvara.

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Egyptisk rotor eller fruktskål?

Inlägg av Bäckahästen » 2 januari 2016, 06:00

Ja, den måste ha haft en axel i mitten som den snurrar runt. Den användes inte för osttillverkning?

kylarvende
Inlägg: 828
Blev medlem: 6 maj 2015, 11:48

Re: Egyptisk rotor eller fruktskål?

Inlägg av kylarvende » 2 januari 2016, 18:21

Carl Thomas, håller med om att det ser svagt ut. Man undrar om saken kan ha använts som form, eller plugg till ngn som man gjutit?
Bäckahästen, undras om man kan se något hål för en tvär - pinne som kan övre - föra rotationen till en axel? Eller omvänt, över - föra axelns rotation till saken på bilderna? Ost - tillverkning är ingen dum ide'. Bladen verkar inte ha något tvärsnitt som är aerodynamiskt vettigt, jämför ving-profil. Utan mer ha utformning för att röra om i grytan el dyl, separera vassle och ostmassan eller man nu gör vid ost-tillverkning.

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Egyptisk rotor eller fruktskål?

Inlägg av Bäckahästen » 3 januari 2016, 15:46

Jag tror nog mer de hade en vertikal fast pinne för att hålla föremålet på plats. Sedan snurrade de själva föremålet, men inte pinnen. :D

kylarvende
Inlägg: 828
Blev medlem: 6 maj 2015, 11:48

Re: Egyptisk rotor eller fruktskål?

Inlägg av kylarvende » 19 januari 2016, 12:23

Hej!

Har diskuterat med en kollega på jobbet som är insatt i detta. Han bad mig kolla följande: ”De där uppvikta ”öronen”, är de vikta rakt upp eller är de tiltade (vinklade) åt något håll?” Jag har kollat på YouTube-klippet i mitt första inlägg. Jag kan inte se ngn sådan tilt. Däremot ser jag ett hål för en tvärpinne dvs låspinne (utöver centrumaxeln). Kan någon av er se ngn sådan tilt? Jag tror han menar ngt i stil med:

https://en.wikipedia.org/wiki/Helicopter_rotor

Ett alternativ är följande, som jag dock inte tror han menade:

https://en.wikipedia.org/wiki/Tiltrotor

Skriv svar