DNA från Peru i Nya Zealand

12000 - 1800 f.Kr.
Wurner
Inlägg: 204
Blev medlem: 1 maj 2015, 11:32
Ort: Blekinge

Re: DNA från Peru i Nya Zealand

Inlägg av Wurner » 4 december 2015, 09:48

Det är svårt att driva till bevis att någonting som kontakt mellan Oceanien-Sydamerika aldrig hänt under förhistorisk tid :) . Och visst fanns de fysiska förutsättningarna, kan man ta sig till Påskön västifrån kan väl också ta sig därifrån fram och tillbaka till Sydamerika - att försöka argumentera för att det absolut, nej, inte en chans - aldrig! hänt är nog svårt. Hur skulle man kunna bevisa det?

Vad man kan göra är snarare att undersöka om det finns någon större påverkan i endera eller båda riktningarna - och här står väl då den etablerade vetenskapen klart på nejsidan.

Här står om väldigt många olika teorier, inklusive det med tobak och kokain i mumier:
Pre-Columbian trans-oceanic contact theories (wikipedia)
(nikotin har tydligen bekräftats vid ett flertal tillfällen, kokain har bara ett labb kunnat påvisa - vilket gör att det påståendet ifrågasatts. Det har föreslagits att nikotininnehållande växter med ursprung i gamla världen kultiverades förr, så att man kan förklara fynden utan att blanda in Amerika).

Min erfarenhet är att inom pseudovetenskap är man glad i att ta ett fynd och förklara det som bevis för det ena eller det andra utan att överväga felkällor, misstag, förfalskningar eller alternativa förklaringar. Som sagt, det var nog inte fysiskt omöjligt att ta sig t.ex. mellan Påskön och Sydamerika - om det en dag uppdagas starka kontrollerbara bevis för kontakter är jag övertygad om att "etablissemanget" inte kommer att försöka mörka det. Jämför vikingar i Nordamerika - när man väl hittade en bosättning så tog det inte lång tid innan de kontakterna blev en etablerad del av den "officiella" världshistorien.

kylarvende
Inlägg: 825
Blev medlem: 6 maj 2015, 11:48

Re: DNA från Peru i Nya Zealand

Inlägg av kylarvende » 4 december 2015, 13:00

Bäckahästen & Wurner!

Vad skall man tro om majs (vid sidan om kokain och tobak), som en indikator på handelsrutter, el kontakt?

http://www.andes.missouri.edu/Personal/ ... 00140.html

http://www.econ.ohio-state.edu/jhm/arch/maize.html

https://en.wikipedia.org/wiki/Maize

Wurner
Inlägg: 204
Blev medlem: 1 maj 2015, 11:32
Ort: Blekinge

Re: DNA från Peru i Nya Zealand

Inlägg av Wurner » 4 december 2015, 13:12

Muktaphala (wikipedia) skrev:The muktaphala or muktā-phala is a plant, also known as the cobra lily, of the genus Arisaema. It is also known as the 'liberating fruit' and the 'pearl fruit.

Somewhat similar in appearance to a husked maize ear, the berry is strongly psychoactive, and is highly favored in Nepal as a means of creating visionary trips. The rhizome of Arisaema utile is used against cancer, possessing "anti-proliferative activity ... to prevent cancer".
Bild
foto från pacificbulbsociety.org

Visst, det kan vara skalad majs som Buddhastatyer håller i, men det kan också vara den växt som ser ut precis som på statyerna, är välkänd i Nepal och som har en koppling till visioner.

kylarvende
Inlägg: 825
Blev medlem: 6 maj 2015, 11:48

Re: DNA från Peru i Nya Zealand

Inlägg av kylarvende » 4 december 2015, 16:13

Wurner!
Med kännedom om den mänskliga naturen tror jag nog sanarare på växten du visar foto på, än på majs!

Wurner
Inlägg: 204
Blev medlem: 1 maj 2015, 11:32
Ort: Blekinge

Re: DNA från Peru i Nya Zealand

Inlägg av Wurner » 4 december 2015, 17:17

Det är nånting i det det där med att driva sin hypotes, omkullstjälpa den etablerade sanningen, överraska alla och förstå det som ingen annan förstår som är väldigt lockande för många. Jag är inte själv skonad, jag älskar "alternativa" förklaringar inte bara inom historia utan även annat.
Absolut oftast när man undersöker sådana påståenden lite närmre och från ett utifrånperspektiv (alltså inte bara läser vad de "frälsta" påstår) och även tar till sig de "gängse" förklaringarna håller det dock inte.

Jag skulle aldrig våga gå i god för att man aldrig kommer kunna visa t.ex. att maorier och peruvianer är nära besläktade men jag kommer definitivt vara skeptisk fram tills det lagts fram riktigt bra bevisföring.

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: DNA från Peru i Nya Zealand

Inlägg av Bäckahästen » 5 december 2015, 09:17

Nja. Det är väl ändå att skriva orden i munnen på andra.
Jag ser det mer som att det är sannolikast att människan upptäckte Nya Zealand tidigare än när maorierna kom dit. Och därför letar jag efter indicier som kan peka mot att det fanns människor där tidigare. Det handlar inte om att överraska andra eller att förstå något andra inte förstår. Däremot vill jag lära mig mer och förstå hur saker och ting hänger ihop.

Wurner
Inlägg: 204
Blev medlem: 1 maj 2015, 11:32
Ort: Blekinge

Re: DNA från Peru i Nya Zealand

Inlägg av Wurner » 5 december 2015, 11:21

Bäckahästen skrev:Nja. Det är väl ändå att skriva orden i munnen på andra.
Jag ser det mer som att det är sannolikast att människan upptäckte Nya Zealand tidigare än när maorierna kom dit. Och därför letar jag efter indicier som kan peka mot att det fanns människor där tidigare. Det handlar inte om att överraska andra eller att förstå något andra inte förstår. Däremot vill jag lära mig mer och förstå hur saker och ting hänger ihop.
När jag läser om det jag skrev så håller jag med dig. Jag borde utelämnat mina spekulationer kring motiv. Det var inte riktat mot dig eller någon annan på forumet, men jag ser att jag uttryckte mig otydligt.
Att efterforska och diskutera möjligheten att maorier inte var de första människorna på Nya Zealand är inte samma sak som att komma med ett tvärsäkert specifikt påstående baserat på vinklad, selektiv och manipulerad användning av fynd och källor där andra förklaringsmodeller skjuts ned som politiska mörkläggningar av ens egen "sanning". Det förstnämnda tycker jag bara är trevligt och positivt.

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: DNA från Peru i Nya Zealand

Inlägg av Bäckahästen » 5 december 2015, 20:18

Tack Wurner. :D

kylarvende
Inlägg: 825
Blev medlem: 6 maj 2015, 11:48

Re: DNA från Peru i Nya Zealand

Inlägg av kylarvende » 7 december 2015, 09:28

Bäckahästen&Wurner!

Tur att vi har Bäckahästen som stämmer i bäcken. Majs gick inte hem, men vad tros om fjäderfän?

http://archive.archaeology.org/0801/topten/chicken.html

Wurner
Inlägg: 204
Blev medlem: 1 maj 2015, 11:32
Ort: Blekinge

Re: DNA från Peru i Nya Zealand

Inlägg av Wurner » 7 december 2015, 11:16

Jag sökte runt lite kring detta med hönsen, hittade bl.a. detta:
Using ancient DNA to study the origins and dispersal of ancestral Polynesian chickens across the Pacific, Thomson et al., PNAS 2014 April 1 skrev:South America.
Given that at least some of the previously reported ancient Pacific chicken data appear to be due to contamination, and the fact that all of the authenticated or reliable ancient Pacific chicken sequences are restricted to the unique Pacific group of haplogroup D sequences, we performed approximate Bayesian coalescent simulations to evaluate the evidence for the pre-Columbian introduction of chickens to South America. The coalescent simulations provided no evidence to support prehistoric dispersal of chickens from Polynesia to South America either when the datasets included (i) ancient sequences only from haplogroup D or (ii) all sequences reported from ancient specimens (Haplogroups B, E, and D) (14–16) (SI Appendix, Fig. S11 and Tables S2–S5). The analyses reveal that the more likely route and explanation for South American chicken diversity appears to be via Europe and early historical introductions, or as modern DNA contamination of experiments (SI Appendix, Fig. S11). A single D haplotype sequence (H033) has been reported from post-European contact Peru (16), but this sequence is common within ISEA populations, and could have been associated with early-colonial Spanish trade. Importantly, it has not been found among the ancient Pacific chicken sequences.
Det finns även svar på denna artikel, där statistiken och urvalet av prover ifrågasätts. Det pågår alltså en debatt och det ska bli intressant att se hur det slutar.

Skriv svar