Intressant video om NeanderEDGE-projektet där man försöker fastställa hur långt åt norr och öster som neandertalarnas habitat egentligen sträckte sig. Fanns de här i Skandinavien? I så fall exakt när och var?
I projektet tittar man bland annat på när klimatet var lämpligt för neandertalare häruppe i norr.
I videon nämns inget om den finska Varggrottan. Jag undrar om den är helt avförd som tänkbar neandertalboplats?
How far north did Neanderthals get?
https://www.youtube.com/watch?v=VklVzOb7XAs
NeanderEDGE
https://projects.au.dk/neanderedge
NeanderEDGE - var gick gränsen för neandertalarnas utbredning här i norr?
Re: NeanderEDGE - var gick gränsen för neandertalarnas utbredning här i norr?
Det sista jag har hört är att varggrottan är varken bevisad eller avförd som möjlig neanderthalbodplats. Senaste istiden rörde om så mycket så det är omöjligt att riktigt veta i det här skedet. Om de bodde där var det under en kortare varmperiod under istiden när det var isfritt ända hit.
-
Re: NeanderEDGE - var gick gränsen för neandertalarnas utbredning här i norr?
Neandertalarna är ju betydligt äldre än vad vi är som ras. De kan ha bott här under 3-4 olika interglacial perioder, alltså mellan tidigare istider.
I princip raderar varje ny istid ut spåren efter tidigare istid - men om jag minns rätt har vi kvar spår av 6 olika istider.
Ett enda fynd har gjorts som anses möjligt/troligt, ha tillhört en tidigare interglacial period. Jag minns inte detaljerna men sök på nätet så dyker det säkert upp någonting matnyttigt om det fyndet. Det var längesedan jag läste om det.
Thomas
I princip raderar varje ny istid ut spåren efter tidigare istid - men om jag minns rätt har vi kvar spår av 6 olika istider.
Ett enda fynd har gjorts som anses möjligt/troligt, ha tillhört en tidigare interglacial period. Jag minns inte detaljerna men sök på nätet så dyker det säkert upp någonting matnyttigt om det fyndet. Det var längesedan jag läste om det.
Thomas
Historia är färskvara.