Nästa vår får vi se Bredgårdsmannens ansikte
Nästa vår får vi se Bredgårdsmannens ansikte
År 1994 hittades nästan 10 000 år gamla skelettrester av en man i Marbäck i Ulricehamns kommun. Mannen kom att lallas Bredgårdsmannen. Nu har hans utseende rekonstruerats av den kände paleokonstnären Oscar Nilsson. Rekonstruktionen kommer att ställas ut nästa vår på Falbygdens museum och i Ekehagens forntidsby, bägge belägna i Falköping.
Än så länge finns det bara bilder på baksidan av den rekonstruerade mannen. Ansiktet får vi se först till våren.
Låg 10 000 år i mossen – nu bor han i museets källare
https://www.skaraborgslanstidning.se/20 ... ts-kallare
Bredgårdsmannen omgiven av museets Cecilia Jensen, Elinor Karlsson, och Catrin
Ljungqvist. På bilden syns även hans skapare, Oscar Nilsson. Bild: Agneta Tjäder
Än så länge finns det bara bilder på baksidan av den rekonstruerade mannen. Ansiktet får vi se först till våren.
Låg 10 000 år i mossen – nu bor han i museets källare
https://www.skaraborgslanstidning.se/20 ... ts-kallare
Bredgårdsmannen omgiven av museets Cecilia Jensen, Elinor Karlsson, och Catrin
Ljungqvist. På bilden syns även hans skapare, Oscar Nilsson. Bild: Agneta Tjäder
Re: Nästa vår får vi se Bredgårdsmannens ansikte
Det står att man tagit DNA-prov för ett tag sedan. Jag hittar inget. SHG,WHG, EHG eller något annat östligt ?
Det stämmer, Jancro! Bredgårdsmannens genom analyserades i den här studienhttps://www.biorxiv.org/content/10.1101 ... 4.490594v5. Hans individuella ID i studien är "NEO27". Hans autosomala DNA var mycket riktigt vad som kallas för "SHG", men det är värt att nämna att han är en så pass tidig SHG att han lutar betydligt mer åt WHG-hållet, då de tidigaste SHG-individerna inte var helt beblandade med så kallade "EHG" än. Bredgårdsmannens Y-kromosomhaplogrupp var I2, vilket är föga förvånande, och hans mtDNA var U5a2.
Tack för svar. Jag har inte hunnit läsa så mycket, noterar att det anges att det handlar om en mycket nordlig variant/utbredning av östligt DNA, som blandats med WHG till skandinaviskt SHG. Ej det vanliga EHG.
( Egentligen en egen tråd, men som jag ser det en egendomlighet mellan länkens sammanfattning punkt 5 och 6.
Punkt 5 anger bla " 5) A fast-paced second major genetic transformation beginning around 5,000 BP, with Steppe-related ancestry reaching most parts of Europe within a 1,000 years span. Local Neolithic farmers admixed with incoming pastoralists in most parts of Europe, whereas Scandinavia experienced another near-complete population replacement," Sista stycket anses.
Punkt 6 anger bl a " Neolithic farmer ancestry is highest in southern and eastern England while Steppe-related ancestry is highest in the Celtic populations of Scotland, Wales, and Cornwall."
Det var södra och östra England som invaderades av germaner med ursprung från nordisk bronsålder med mycket lite genetiskt material från mellanneolitisk tid? )
( Egentligen en egen tråd, men som jag ser det en egendomlighet mellan länkens sammanfattning punkt 5 och 6.
Punkt 5 anger bla " 5) A fast-paced second major genetic transformation beginning around 5,000 BP, with Steppe-related ancestry reaching most parts of Europe within a 1,000 years span. Local Neolithic farmers admixed with incoming pastoralists in most parts of Europe, whereas Scandinavia experienced another near-complete population replacement," Sista stycket anses.
Punkt 6 anger bl a " Neolithic farmer ancestry is highest in southern and eastern England while Steppe-related ancestry is highest in the Celtic populations of Scotland, Wales, and Cornwall."
Det var södra och östra England som invaderades av germaner med ursprung från nordisk bronsålder med mycket lite genetiskt material från mellanneolitisk tid? )
Jag håller helt med om att det kan verka märkligt att stäpprelaterat DNA idag är högre i de historiskt "keltiska" områdena i Storbritannien än de "germanska". Studien nämner också att anglosaxarna hade ganska mycket mer stäpprelaterat DNA än de inhemska "kelterna", i detta stycke:jancro skrev: ↑2 november 2023, 21:14( Egentligen en egen tråd, men som jag ser det en egendomlighet mellan länkens sammanfattning punkt 5 och 6.
Vikingarna var förstås lika anglosaxarna i det avseendet, men här tycker jag det är viktigt att komma ihåg att migrationerna till Storbritannien inte upphörde efter vikingatiden. En annan studie https://www.nature.com/articles/s41586-022-05247-2 visade nyligen att det finns ett väldigt ordentligt franskt genetiskt bidrag i södra och sydöstra England. En tredje studie har visat att detta "franska" DNA med betydligt mer anatolisk bonderelaterat DNA började dyka upp i Storbritannien redan under sen bronsåldern när kelterna först migrerade från Centraleuropa. https://www.nature.com/articles/s41586-021-04287-4This regional pattern was
already evident in the Pre-Roman Iron Age and persists to the present day even though immigrating Anglo-Saxons had relatively less Neolithic farmer ancestry than the Iron-Age population of southwest Briton (Extended Data Fig. 4). Although this Neolithic farmer/steppe-related dichotomy mirrors the modern ‘Anglo-Saxon’/‘Celtic’ ethnic divide, its origins are older, resulting from continuous migration from a continental population relatively enhanced in Neolithic farmer ancestry, starting as early as the Late Bronze Age
Sammanfattningsvis kan man säga att irländarna inte är särskilt "keltiska" utan snarare härstammar från de första invandrarna från klockbägarkulturen i väldigt hög grad, vilket är varför de har så pass mycket stäpprelaterat DNA idag. Skottarna och Walesmännen har mer DNA från den tidigare nämnda migrationsvågen från Centraleuropa under sen bronsålder/tidig järnålder, vilket är anledningen till att de hade mindre stäpprelaterat DNA än anglosaxarna och vikingarna. Sen har vi det franska arvet som troligtvis har mer än en källa, men eftersom att folk i södra och sydöstra England idag har så mycket av det och anglosaxarna knappt hade något får vi väl helt enkelt utgå från att det rör sig om en senmedeltida migration eller flera migrationer, och jag tvivlar på att det kan förklaras med Vilhelm oäktingens intåg i landet då normanderna var relativt få till antalet.
" Although this Neolithic farmer/steppe-related dichotomy mirrors the modern ‘Anglo-Saxon’/‘Celtic’ ethnic divide, its origins are older, resulting from continuous migration from a continental population relatively enhanced in Neolithic farmer ancestry, starting as early as the Late Bronze Age "
Man kan fundera över vilken grupp människor med denna genetiska bakgrund det handlade om som invandrade. Samma folk kanske som Caesar angav talade ett främmande språk, d v s ej keltiska ?
Man kan fundera över vilken grupp människor med denna genetiska bakgrund det handlade om som invandrade. Samma folk kanske som Caesar angav talade ett främmande språk, d v s ej keltiska ?
Jag har nu läst igenom Jägarns första länk lite noggrannare och ser att mitt förra inlägg här ovan som svar på Jägarns inlägg om brittiska öarna inte är riktigt adekvat. Så glöm det, i detta sammanhang.
Åh, inga problem, Jancro! Jag har haft lite för lite tid över för att skriva ett ordentligt svar.
Men det stämmer absolut att människorna som invandrade en masse till Storbritannien under mitten till slutet av bronsåldern med stor sannolikhet talade keltiska språk. De kom från Centraleuropa, hade sitt ursprung i höggravskulturen och urnefältskulturen, och måste ha lämnat ett mycket stort kulturellt avtryck i öarna.
Av intresse kan vara den moderna distributionen av Y-kromosomhaplogrupp R1b-L21. L21 hittas för det mest på Irland, i Skottland och i Wales, även om den också är mycket vanlig i England.
De allra flesta män under klockbägartiden och tidig bronsålder i Storbritannien och på Irland bar på R-L21. En länk där du kan se de äldsta individerna hittar du här: https://discover.familytreedna.com/y-dna/R-L21/ancient
Som du ser är de äldsta fynden uteslutande från Storbritannien. Dessa var ju inga kelter, utan människor som med största sannolikhet talade ett nu utdött indoeuropeiskt språk. Många av de män som senare invandrade till Storbritannien under mitten och slutet av bronsåldern och ledde till en ökning av anatoliskt bonderelaterat DNA bar istället på andra, mer typiskt "keltiska" undergrupper av R1b som U152, men även vissa centraleuropeiska undergrupper av G2a. Med detta sagt så fortsatte ju ett influx av "franskt" DNA ända fram till nutiden, och anledningen till att en högre autosomal jordbrukarkomponent idag hittas i södra England beror på detta nästan oavbrutna intåg av DNA från kontinenten, som förstås har flera olika källor.
Tack för svar. Man kan fråga sig om Bretagne hörde till ursprungligt utbredningsområde för R1b-L21 eller om det enbart handlar om flyktutvandringen undan Anglosaxarna.
Det är sannerligen en intressant frågeställning. Om jag själv fick gissa skulle jag nog säga att L21 hållit fortet utan att minska särskilt mycket i frekvens i den regionen ända sedan tidig bronsålder. Tråkigt nog finns det mycket lite arkeogenetisk data från nordvästra Frankrike just nu, men förhoppningsvis vet vi lite mer om 5 år.
Något jag tycker är lite lustigt och mycket intressant är att boxaren Muhammad Ali tydligen bar på R-FGC53689, en undergrupp av R-L21. Här är vad FTDNA hade att säga om Alis resultat:
Ali’s detailed Y-DNA haplogroup was determined by Big Y testing of his brother, Rahaman Ali.