Skillnad mellan proffs och semiproffs/amatörer.

Här kan du diskutera vetenskapliga metoder
History freak
Inlägg: 88
Blev medlem: 30 april 2015, 18:42
Ort: Stockholm

Skillnad mellan proffs och semiproffs/amatörer.

Inlägg av History freak » 1 maj 2015, 11:04

Det finns nog anledning att ta upp denna skillnad efter den senaste tidens argumentering på Arkeologiforum.

Från vissa håll krävs att ickeproffs skall kunna argumentera som proffs och ange källor som kräver otroligt mycket tid och datorkapacitet för att fungera. Jag tycker att Vetgirig uttryckte semiproffs/amatörers situation bra:

"Ett annat problem för oss amatörer, är ju att den kunskap vi faktiskt skaffat oss har inte skett systematiskt. Snarare har ett intresseområde studerats glimtvis, vilket gör att källmaterialet blir diffust. Vissa detaljer noteras i förbigående då man är koncentrerad på ett visst ämne, men blir viktiga när andra frågor senare diskuteras. Men då kommer man inte ihåg källan längre. Men nöter man på med den ena smådetaljen efter den andra under mycket lång tid skapar t o m en amatör sig en god bild av olika skeenden i historien. Sedan får amatören vara beredd att vara gås, d v s utsätta sig för oväder då och då, men vattnet rinner ju av strax ändå och man kan gå vidare".

Det tycker jag var kloka ord. Vi ickeproffs har ett glödande intresse för historia och har ofta läst väldigt mycket under hela vårt liv. Men vi har inte som proffs den tid som krävs för att på akademisk nivå bevisa vår övertygelse.

Man kan fråga sig om det krävs den nivån för att torgföra hypoteser ?

Jag tror att de flesta halvproffs/amatörer vill ha hjälp av all den kunskap som finns bland de många kunniga som kommer att finnas även på detta forum (gärna av proffs, vilket man nog inte kan förvänta sig) för att finna stöd för sin hypotes. Det gäller i alla fall mig. Jag tycker att man skall kunna respektera varandra även om man inte arbetar på proffsnivå.

Jag tycker alltså att vi skall kunna samarbeta på ett vänligt ock konstruktivt sätt. Det har jag sett många exempel på i mina trådar på Arkeologiforum, men tyvärr också motsatsen.

Låt oss var vänner på detta forum.

Vetgirig
Inlägg: 25
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:27

Re: Skillnad mellan proffs och semiproffs/amatörer.

Inlägg av Vetgirig » 1 maj 2015, 11:19

Jag tycker alltså att vi skall kunna samarbeta på ett vänligt ock konstruktivt sätt. Det har jag sett många exempel på i mina trådar på Arkeologiforum, men tyvärr också motsatsen.
Särskilt detta är viktigt. Målet borde vara av gemensamt intresse och sammanbinda. D v s alla inlägg är att betrakta som en pusselbit närmare en dimmig sanning, En sanning som kommer att behöva detaljeras allt mer med tiden, när mer och mer konsensus uppnås. Samtidigt kan äldre historia aldrig göras statisk. Nya kunskaper och tankar måste alltid tillåtas förändra!

Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Skillnad mellan proffs och semiproffs/amatörer.

Inlägg av Opager » 1 maj 2015, 17:49

Det är inte så svårt att låna en bok om källkritik eller vetenskapsteori. Det är ofta den första utmaningen som studenter ställs inför på universitet och det är inte så svårt för en icke-akademiker att tillgodogöra sig samma kunskap.

Ser man detta som ett hinder för fritt tänkande kanske man kan tänka på forumsnamnet, Arkeologiforum.
Problemet med det gamla forumet var att de trötta moderatorerna likställde icke testade tankar med testad kunskap och mer bedömde tonen i argumenten.

Nästa steg är att testa sin tanke eller hypotes mot forskningen och låna en ny bok om det område man är intresserad av.

Vi kan alla ha olika tankar om hur kunskap går framåt men personligen uppskattar jag den mer konservativa modellen inom arkeologin men det är bara några få årtionden sedan de skriftliga källorna dominerade över empirin och Sveaskolan dominerade.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Skillnad mellan proffs och semiproffs/amatörer.

Inlägg av Starkodder » 1 maj 2015, 18:02

Tips på bra litteratur om källkritik m m mottages gärna.

rick
Inlägg: 5
Blev medlem: 30 april 2015, 18:41

Re: Skillnad mellan proffs och semiproffs/amatörer.

Inlägg av rick » 1 maj 2015, 18:05

Källkritik

Torsten Thuren 2005

ISBN 91-47-05293-7

En av flera

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Skillnad mellan proffs och semiproffs/amatörer.

Inlägg av Starkodder » 1 maj 2015, 18:06

Kanon

Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Skillnad mellan proffs och semiproffs/amatörer.

Inlägg av Opager » 1 maj 2015, 18:10

Nu har du fått ett svar men jag läste detta på 1980-talet.

När jag söker på vetenskapsteori och källkritik på internetbokhandlarna kommer det många träffar.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Skillnad mellan proffs och semiproffs/amatörer.

Inlägg av Starkodder » 1 maj 2015, 18:18

Uppdaterad Thurén 2013 finns på Adlibris. Men endast fyra träffar totalt på källkritik, bl a Metodövningar i historia 1 och 2.

Nöjer mig med detta så länge.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Skillnad mellan proffs och semiproffs/amatörer.

Inlägg av Carl Thomas » 1 maj 2015, 18:40

En mycket enkel beskrivning av källkritik finns här:

http://www.skolverket.se/skolutveckling ... itik/fakta

Thomas
Historia är färskvara.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Skillnad mellan proffs och semiproffs/amatörer.

Inlägg av Yngwe » 1 maj 2015, 18:53

I en god debatt är det givetvis ingen skillnad på kravbilden på ett proffs eller en amatör. Oavsett vem som påstår eller frågar något så kan man kräva tydlighet och lyhördhet. Men man kan inte kräva någon på explicit kunskap eller kännedom om det ena eller andra, vare sig man har läst det aktuella ämnet på universitet eller i hammocken,

Svårigheten oavsett bakgrund är att kunna skilja på vad man vet, och vad man tror sig veta, och framförallt vad man vill veta. Det handlar alltså i grund och botten om karaktär.

Frågan är då, finns det universitetsutbildningar i karaktär?

Om inte, så får vi nog behandla alla lika! :D

Skriv svar