Jordpulser , trams eller något verkligt ?

Här kan du diskutera vetenskapliga metoder
History freak
Inlägg: 88
Blev medlem: 30 april 2015, 18:42
Ort: Stockholm

Jordpulser , trams eller något verkligt ?

Inlägg av History freak » 30 april 2015, 23:44

Geometrisk arkeologi är intressant. Man har frågat sig hur forntiden människor har kunnat bygga sina monument och på senare tid kyrkor med sådan fantastisk precision. Jag har på Arkeologiforum argumenterat för det naturliga nätverk som finns på jorden nämligen jordpulserna. Det handlar om ett nätsystem som finns runt hela jorden. Genom att följa dessa linjer med pekare eller pendel kan man nå fram till denna fantastiska precision i kombination med geometriska ritningar. Kom ihåg att på den tiden var mätverktygen pinnar och rep.

Jag vet att detta fortfarande är kontroversiellt. Jag började förstå detta för c:a 25 år sedan. Gudarna skall veta att jag inte är lättfrälst när det gäller flumteorier, så jag var tvungen att pröva själv och upptäckte att det fungerade. Jag upptäckte att jag hade talang/känslighet för detta. Därefter har jag använt pekare vid undersökningar av fornlämningar alltsedan dess. Det är förbluffande att upptäcka att forntidens människor måste ha känt till dessa jordpulser då monument,byggnader och t.o.m. stenåldershus har dessa linjer och krysspunkter i väggarna. Varför ? Jo, framför allt krysspunkterna alstrar sjukdomar. Man har placerat hus och kyrkor efter dessa linjer ända fram till 1800-talet. En del arkeologer sägs använda pekare, men talar tyst om det. Det kan man förstå då de har en karriär att ta hand om.

För 15-20 år sedan fick en erkänd vetenskapsman, utan tidigare kännedom om detta fenomen, statligt uppdrag att göra en stor undersökning, som nog var menad att slutgiltigt bevisa att detta var trams, men som faktiskt som slutresultat erkände detta fenomen.

Mängder av forntida monument är orienterade efter dessa jordpulser bl.a. pyramiderna. Stora undersökningar pågår i övriga världen om detta, särskilt mycket i Tyskland.

Detta är faktiskt något verkligt och naturligt på jorden som håller på att slå igenom ! Jag tar risken att prata öppet om detta därför att det är väldigt viktigt att förstå

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Jordpulser , trams eller något verkligt ?

Inlägg av Bäckahästen » 1 maj 2015, 05:54

Och vad heter denne erkände vetenskapsmannen?

History freak
Inlägg: 88
Blev medlem: 30 april 2015, 18:42
Ort: Stockholm

Re: Jordpulser , trams eller något verkligt ?

Inlägg av History freak » 1 maj 2015, 09:41

Jag köpte boken för c.a 20 år sedan. Jag har börjat leta efter den, men ännu inte hittat den. Det var ett ganska litet grått häfte på ett 50-tal sidor. Kommer inte ihåg författaren/forskarens namn. Jag letar vidare.

Googlade på detta och fick fram att enligt docent Nils-Axel Mörner på Stockholms universitet, där man gjort en vetenskaplig undersökning av Currylinjer, går det inte längre att betvivla att dessa linjer verkligen finns.

Jag sökte på "Vetenskaplig undersökning av Curry och Hartmanlinjer".

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Jordpulser , trams eller något verkligt ?

Inlägg av Carl Thomas » 1 maj 2015, 15:27

Du hänvisar alltså till denne Nils-Axel Mörner som auktoritet?

http://www.vof.se/folkvett/ar-1997/nr-3 ... -slagruta/

Thomas
Historia är färskvara.

History freak
Inlägg: 88
Blev medlem: 30 april 2015, 18:42
Ort: Stockholm

Re: Jordpulser , trams eller något verkligt ?

Inlägg av History freak » 1 maj 2015, 16:27

Ja, Nils-Axel Mörner på Stockholms Universitet är utan tvekan en auktoritet. Googla på honom och se vad han sysslat med genom åren.

Thomas, du vet mycket väl vilket motstånd det finns inom akademiska grenar när det gäller nya idéer. Att den person du valt ut uttrycker sig negativ är inte ett dugg förvånande, men betyder inte att andra gör det. Vem har rätt ? Varför har man genomfört och genomför undersökningar i hela värden om detta fenomen ?

Min inställning var lika skeptisk som din, innan jag prövade själv. Mitt råd är att du prövar själv. Sedan kan vi ta upp diskussionen igen. Samma råd ger jag er andra. Bocka två ståltrådar i L-form och pröva. Mina pekare är gjorda i 1,0 mm pianotråd, 240 mm långa och handtagen är 65 mm. Håll isär händerna för Currylinjerna. Håll ihop dem för Hartmannlinjerna Ställ pekaren på lillfingret för att minska friktionen och håll mycket löst. Rikta pekarna framåt och gå försiktigt framåt och pekarna kommer att svänga 90 grader och markera linjen.

Alla har inte talang för detta, men några kommer att ha det. Prova och rapportera vad som hänt !

Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Jordpulser , trams eller något verkligt ?

Inlägg av Opager » 1 maj 2015, 18:48

Nils-Axel Mörner är Bob G Linds kompanjon och en skojare liksom Bob.

Slagruta hade kanske använts om den tekniken fungerade och jordpulser har ingen vetenskaplig grund. Jordpulser ingick inte i min utbildning när jag läste Naturvetenskap på Gymnasiet. Jag kanske missade något?

History freak
Inlägg: 88
Blev medlem: 30 april 2015, 18:42
Ort: Stockholm

Re: Jordpulser , trams eller något verkligt ?

Inlägg av History freak » 1 maj 2015, 19:14

Jordpulser har aldrig funnits i utbildningen på Gymnasiet därför att det är en så ny vetskap som ännu inte är allmänt accepterad. Du har rätt att vara skeptisk, det var jag också. Så varför inte pröva så kan vi diskutera saken efteråt. Se instruktion i mitt förra inlägg. Kostnaden är ju försumbar och tidsåtgången max en halvtimme om du är grundlig..

Nils-Axel Mörner är en högt ansedd forskare på Stockholms Universitet med med en lång meritlista. Att han skulle vara Bob Lunds kompanjon och en skojare finner jag otänkbart. Däremot finner jag det mycket tänkbart att Bob Lund gärna vill se sig som kompanjon med Mörner och skriftligt försöker koppla ihop sig med honom så okritiska personer går på det. Jag vill se källan för ditt påstående !

Pekare fungerar för många om man har talangen. Slagruta har jag aldrig prövat då jag inte är intresserad av att leta vatten men praktisk erfarenhet i verkligheten talar väl onekligen för att det fungerar för vissa med talang för detta.

Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Jordpulser , trams eller något verkligt ?

Inlägg av Opager » 1 maj 2015, 19:54

Nils-Axel Mörners rykte är inte högt:

http://scienceblogs.com/aardvarchaeolog ... swedish-c/

Om jag söker på jordpulser får jag tyvärr ingen träff på en trovärdig källa.

History freak
Inlägg: 88
Blev medlem: 30 april 2015, 18:42
Ort: Stockholm

Re: Jordpulser , trams eller något verkligt ?

Inlägg av History freak » 1 maj 2015, 20:16

Opager skrev:Nils-Axel Mörners rykte är inte högt:

http://scienceblogs.com/aardvarchaeolog ... swedish-c/

Om jag söker på jordpulser får jag tyvärr ingen träff på en trovärdig källa.
Sök på jordenergi och jordstrålning.

Det är alltid så i den akademiska världen att man tar heder och ära av varandra om man tänker olika. Ni har valt ut kritiker.

Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Jordpulser , trams eller något verkligt ?

Inlägg av Opager » 1 maj 2015, 20:28

Tyvärr. Sökning på jordenergi och jordstrålning gav lika magert resultat, när jag letar efter trovärdiga vetenskapliga referenser.

Skriv svar