Källkritik: fiktiva personer?

Här kan du diskutera vetenskapliga metoder
karlfredrik
Inlägg: 892
Blev medlem: 30 april 2015, 22:51

Källkritik: fiktiva personer?

Inlägg av karlfredrik » 26 juli 2015, 20:52

När vi debatterar järnålder eller medeltid kommer frågan upp om vilka personer i källtexterena som kan vara fiktiva dvs uppdiktade.
Vilka kriterier har vi för att en person i källorna bevisligen har existerat? Två oberoende källor är ovanligt för flertalet personer i äldre nordisk historia.
Om man ställer samma krav som somliga ställer på Jesus blir listan ännu mindre.
För egen del skulle jag räkna tiden, rummet och källans målgrupp. Långt tillbaka i tiden kan det vara lätt att hitta på hjältar eller "låna in" några kända forntida namn i landets kungalängd. Avlägsna länder kan ju lätt ljuga om, särskilt om man skriver "det berättas.."
Sedan har vi bondfångeriet. Själv fick jag ett mail att en avliden oljemiljardär hade testamenterat sin förmögenhet till mig, sådana har säkert förekommit även tidigare.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Källkritik: fiktiva personer?

Inlägg av Yngwe » 26 juli 2015, 22:42

Frågan är riktigt intressant. Men inte så lätt att besvara...

Får jag skruva den lite till? Är det inte så att om en fiktiv person finns i tillräckligt mångas medvetande, så är han inte längre fiktiv? Jag menar att ingen har en möjlighet att kontrollera om Moses verkligen funnits, men det saknar faktiskt helt betydelse om han funnits eller ej. Det är texternas Moses som har en stor inverkan på massor med människor.

AndreasE
Inlägg: 213
Blev medlem: 10 maj 2015, 22:13

Re: Källkritik: fiktiva personer?

Inlägg av AndreasE » 27 juli 2015, 01:10

Nja, antingen har väl en person funnits eller inte? Fysisk existens är ju liksom ganska definitiv, antingen eller. Däremot så spelar det kanske inte så stor roll om vissa människor existerat eller inte, som du själv påpekar så skulle det mycket till för att övertyga troende kristna att Moses eller Jesus är påhittade.

Det hela blir väl lite mer komplicerat av att många mytiska personer kanske bygger på mer än en verklig individ, och är någon sorts amalgam tillsammans med helt fiktiva inslag. Det är ju inte helt enkelt att bestämma om en sådan person ska anses fiktiv eller verklig.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Källkritik: fiktiva personer?

Inlägg av Yngwe » 27 juli 2015, 01:22

VAd jag menar är att den fysiska existensen kanske inte alltid är nödvändig. Eftermälet efter fullt levande personer kan ta sig sådana former, att de faktiskt inte längre representerar den levande personen. Och då är är skillnaden mot rent fiktiva personer hårfin....

karlfredrik
Inlägg: 892
Blev medlem: 30 april 2015, 22:51

Re: Källkritik: fiktiva personer?

Inlägg av karlfredrik » 27 juli 2015, 13:38

Jag håller inte riktigt med Yngwe att det är fullkomligt ointressant om Moses, Odysseus eller Oden funnits.
Låt oss dela upp problemet så här:
1. Personer som funnits till namnet. Exempelvis Tristans gravsten (möjligen han med Isolde) har hittats, kung Arthur och kung David, Robin Hood med flera har hittats i samtida text.
2.Personer vars biografi i alla fall innehåller några fakta, exempelvis land och levnadsår.
3. Fiktiva personer som porträtterar en verklig, som Chaplins "Diktatorn" eller Dumas " Greven av Monte Christo".
4. Fiktiva personer med sammanblandade drag av olika verkliga personer.
5. Helt fiktiva personer som Sherlock Holmes och fänrik Ståhl, bådas bostäder kan besökas.
-----

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Källkritik: fiktiva personer?

Inlägg av Yngwe » 27 juli 2015, 15:40

Färnrik Stål är ju ett lysanden exempel.

För det första kan man undra om han faktiskt fanns..?

Citat från wikipedia
Angående dikten Fänrikens hälsning skrev Runeberg i ett brev till en svensk vän den 1 maj 1858: "Av Stål kommer jag ihåg, att vi för några dagar sedan hade en fest i Helsingfors till firande av en gammal veteran...
För det andra, så blir han ju verklig i och med den effekt han får, alldeles oavsett om han levat eller inte.


Om Fänrik Ståls sägner hade skrivits 800 år tidigare, hur hade vi då behandlat dem?

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Källkritik: fiktiva personer?

Inlägg av Bäckahästen » 18 augusti 2015, 06:15

Många gånger finns nog från början en riktig person med namn och allt. Efter dennes död blir personens liv mer och mer till myt och legend. Saker läggs till och dras ifrån under tidens gång och till slut stämmer bara namnet och att personen en gång funnits. Det är som fiskehistorier, gäddan blir bara större och större för varje gång den berättas. Jag tror det här med en god berättelse (som gärna får vara "sann") finns som behov hos alla människor.

Skriv svar