Flum, spridning av villfarelser, spridning av uppenbara faktafel, frånvaron av självrannsakning, frånvaron av självkritik, frånvaron av en egen öppen diskussion, det att råka glömma nämna viktiga källor, platser, fynd, händelser med mera, det att ständigt göra allt för att förminska eller förlöjliga vissa entiteter/företeelser bara för att de egna favoritentiteterna/-företeelserna ska upplevas som mer fantastiska ut, det att inte acceptera de vetenskapliga spelreglerna, attraktion till extrema politiska (vänster eller höger gör det samma) eller religiösa kanter (vilken religion eller vilken frånvaro av religion spelar också mindre roll även om lätt eller icke-troende tenderar att vara mer vetenskapligt sinnade eller intresserade i genomsnitt i alla fall i mina ögon), allt detta är, tycker i alla fall inte jag, förenligt med god forskning inklusive god amatörforskning.
En skola som ägnat på tok för mycket tid på detta och så fortfarande är, i alla fall i mina ögon, den så kallade Västgötaskolan och dess anhängare via individer, föreningar eller liknande. Ett par bra exempel på detta i mina ögon är:
http://www.historieforum.se/
http://www.wadbring.com
Många här på forumet verkar också ha en lätt eller stark dragning till denna skola (en känsla jag får gång på gång), i varje fall uppvisar man väldigt ringa förståelse för när man drar upp detta ovan nämnda som ett dåvarande och nuvarande problem. Jag tänker inte namnge några men jag får känslan av att det rör sig om ganska många. Istället för att komma med egna exempel på brister inom Västgötaskolan eller försök att rätta till dem kommer man ofta istället med brister inom andra skolor eller med väldigt hårda ord tillbaka.
Tänk om olika aktörer, både amatörer, forskare, både individer och grupper av individer (inklusive föreningar) i framförallt Västergötland (trådämnet ifråga) kunde göra upp med detta som jag listat som problem ovan.
Varför inte skapa nya plattformer tillsammans med forskare och andra och så helt utan dessa ovan nämnda inslag?
Det finns faktiskt inga ursäkter längre, det är bara att börja städa, tänka nytt, göra om, om man nu vill sträva efter att få respekt och beröm och om man i slutet vill hamna mer rätt (ur ett källkritiskt/vetenskapligt perspektiv) och få andra (inklusive etablerade forskare) att lyssna.
Att göra fel, missförstå eller glömma något är bara mänskligt men att systematiskt ägna sig åt att detta eller det ovannämnda är under all kritik.
Självklart finns goda exempel, intressanta uppslag, inom Västgötaskolan, men varför då inte ägna all tid åt dessa i så fall?
Och självklart måste det alltid finnas utrymme för hypoteser, teorier, även vilda, men då ska detta klart och tydligt framgå och inte sammanvävas stup i kvarten i en salig röra med allt annat.
Behöver jag säga att jag inte är en anhängare av den så kallade Västgötaskolan inte som den har sett ut eller som den fortfarande ser ut.
Jag sätter min tillit till andra skolor eller kanske faktiskt ingen skola som det ser ut idag. Jag köper nog inga färdiga förpackningar hoppas jag i alla fall. Det finns faktorer som gör att jag tycker att Uppland framstår som ett mycket speciellt landskap ur ett riksbildningsprocessmässigt perspektiv under medeltid kanske till och med under järnåldern. Det finns samtidigt faktorer som gör att jag tycker att Väster- och Östergötland framstår som mycket speciella landskap ur ett riksbildningsprocessmässigt perspektiv främst under medeltid men också här kanske till och med under järnåldern. Resten av Sverige ska ju också med på ett hörn men det är alltför lätt att glömma eller hoppa över dessa tyvärr.
Avslutningsvis, folk får givetvis tänka, tro, säga, göra vad de vill där hemma så länge det inte skadar någon annan!
Här försöker jag fokusera på vetenskapliga alster eller det som skulle kunna ha blivit vetenskapliga alster om man gjort saker och ting annorlunda!