järnåldershus

Här kan du diskutera vetenskapsteori
Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: järnåldershus

Inlägg av Carl Thomas » 5 januari 2016, 20:26

Rita ett eget hus som visar vad du tror på.

Varmluft ligger alltid ovanför kalluft.

Thomas
Historia är färskvara.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: järnåldershus

Inlägg av Carl Thomas » 5 januari 2016, 20:37

Opager, vi har använt "hall" i våra diskussioner. Hall är en högreståndsplats bostad och representerar inte hur lägre stånd byggde.

Vad vi diskuerar är i princip luftcirkulation som bildas när en öppen eld brinner i ett rum. Rummets storlek saknar principiellt betydelse i denna diskussion.

När arkeologer förstår HUR det fungerar kan de aktivt blrja söka efter t.ex. lerklinade ytterväggar osv och då kanske tolka detta som tätning mot drag som uppstår när man eldar? Hittar man ansra hus som ör utan eldstad - oxh som inte har lerklinade väggar kanske de kopplar ihop eldstad med lerklining? Men - förutsättningen ör förståss att de förstår det jag försöker förmedla. För 7 år sedan förstod man inte ens att man eldade eller hur mycket ved man förbrukade - så jag tror att jag har lång väg att gå fortfarande :)

Tack för länken!

Thomas
Historia är färskvara.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: järnåldershus

Inlägg av Yngwe » 5 januari 2016, 21:18

Carl Thomas skrev:Rita ett eget hus som visar vad du tror på.

Varmluft ligger alltid ovanför kalluft.

Thomas
Varför ska vi granska två förslag åt gången?

Håller du med om problematiken med att ta luft från vinden?

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: järnåldershus

Inlägg av Carl Thomas » 5 januari 2016, 21:27

Nej Yngwe, det finns ingen som helst problematik med att ta ned tilluften från vinden. Bara fördelar.

Det är du som försöker skapa en problematik som inte finns.

Thomas
Historia är färskvara.

Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: järnåldershus

Inlägg av Opager » 5 januari 2016, 21:32

Allt över 1-2 meter, eller väggarna, i långhusen är bara spekulation.

Hallar kan ha varit 30-50 m långa, och tydligen ännu längre i norra Norge.

Långa Järnålderhus på 40-50 m längd har funnits sedan 200-300 e.Kr. fram tills slutet av Vikingatiden. Principer om uppvärmning kan ha förbättrats under dessa år. Byggnadstekniken verkar ha gjort det.

Opager

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: järnåldershus

Inlägg av Yngwe » 5 januari 2016, 21:56

Carl Thomas skrev:Nej Yngwe, det finns ingen som helst problematik med att ta ned tilluften från vinden. Bara fördelar.

Det är du som försöker skapa en problematik som inte finns.

Thomas

Jag har väl beskrivit problematiken, att luften på vinden under vissa omständigheter blir varmare än den i rummet under och därför inte vill sjunka ner i din luftkanal.

Så antingen får du ju säga att det inte kan stämma, att luften i rummet alltid, eller tillräckligt ofta kommer vara varmare, eller får du stryka temperaturskillnaden som en viktig motor i din luftkanal.

Vill du inte göra det så är det ju bara en pamflett du lagt fram, inte avsedd att granska.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: järnåldershus

Inlägg av Carl Thomas » 5 januari 2016, 23:06

Yngwe,

Återigen väljer du att gå emot naturlagarna. När varmluft lämnar rummet uppstår ett undertryck, detta undertryck drar in tilluft oavsett temperaturer.

Du kan inte hålla på att förneka naturlagar och fysiska lagar för att försöka "få rätt" mot mig i detta ämne.

Du har inte på något som helst sätt beskrivet en problematik. Du har framfört något som du konstruerat helt själv.

Två saker samverkade mot samma mål. Om den ena faller bort som i ditt exempel fungerar den andra utmärkt - oavsett temperatur.

Thomas
Historia är färskvara.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: järnåldershus

Inlägg av Yngwe » 6 januari 2016, 00:16

Carl Thomas skrev:Yngwe,


Två saker samverkade mot samma mål. Om den ena faller bort som i ditt exempel fungerar den andra utmärkt - oavsett temperatur.

Thomas
Det var det enda jag frågade efter. Undertrycket är den huvudsakliga motorn. En logisk följd av det är att temperaturskillnaden mellan kall och varm luft har mindre betydelse för luftintaget.

Alltså, temperaturskillnaden kan då ibland samverka med den huvudsakliga motorn, och ibland motverka den.
I vilken grad det sker för respektive beror på temperaturskillnaderna, vilka vi inte känner. Alltså borde vi inte kunna dra en slutsats att intaget för friskluft från vinden ger en fördel mot att intaget är från marknivå, till exempel en förstuga. I båda fallen fungerar den huvudsakliga motorn, alltså undertrycket.

Det stora dilemmat med modellen är emellertid de faktorer som stoppas in. Den kalla luften från vinden skall sjunka eftersom den är kallare än lagret under, alltså det i rummet. Om vindsluften har temperatur VT så måste då rumsluften ha temperatur > VT. En logisk slutsats av det är att rumsluften måste vara uppvärmd. Den måste alltså ha funnits i rummet en stund och inte omedelbart lämnat det. Det är egentligen inget dilemma alls, men då måste man acceptera slutsatsen att man i någon mån kan värma upp luften inne i rummet.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: järnåldershus

Inlägg av Carl Thomas » 6 januari 2016, 01:32

Undertrycket i rummet som skapar tilluftens rörelser är det enda som behövs för att cirkulationen skall fungera - och detta har ingenting med temperaturen att göra, det fungerar oavsett temperatur oavsett det rör sig om luft på en vind, ren utomhusluft - eller luft från en farstu.

Jag nämnde att kalluften sjunker vilket tillför ytterligare en kraft. Jag skrev också samtidigt att luckor då troligen behövs för att tilluften skall kunna begränsas då två krafter samverkar.

Thomas
Historia är färskvara.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: järnåldershus

Inlägg av Yngwe » 6 januari 2016, 13:57

Undertrycket i rummet som skapar tilluftens rörelser är det enda som behövs för att cirkulationen skall fungera - och detta har ingenting med temperaturen att göra, det fungerar oavsett temperatur oavsett det rör sig om luft på en vind, ren utomhusluft - eller luft från en farstu.
Det har vi ju redan konstaterat för ett par inlägg sedan, och det ska då ersätta det du ursprungligen skrev i modellen
I dessa tilluftstrummor finns två natrukrafter som samverkar, 1 elden suger in tilluft, 2 kall luft sjunker.
Fokus i mitt förra inlägg låg ju på att luften i rummet är uppvärmd. Det framgår tydligt av modellen. Det måste givetvis vara positivt för boendeklimatet. Den uppvärmda luften kyls av när den träffar kalla ytor, och det borde då vara önskvärt att ha så få kalla ytor som möjligt. Temperaturen på rumsluften är då i någon mån beroende av hur välisolerade väggarna, vilket ger att isolering av väggar skulle verka positivt för boendeklimatet.

Skriv svar