Var ligger Beowulf begravd?

Här kan du diskutera vetenskapsteori
john
Inlägg: 145
Blev medlem: 3 maj 2021, 10:43
Ort: Göteborg / Dragsmark

Re: Var ligger Beowulf begravd?

Inlägg av john » 10 oktober 2021, 19:52

:D Okej, ja men då är det väl så eftersom du tycker så.

Eller har din åsikt där.

Eller tro.

:)


Men nu är vi ju tillbaka där vi var tidigare. Där vi pratade om att det inte är så. Utan mer att veta. Och att veta är en process som vi går igenom tillsammans, konstruktivt.

Att förstå!
Senast redigerad av 2 john, redigerad totalt 7 gång.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Var ligger Beowulf begravd?

Inlägg av Starkodder » 10 oktober 2021, 22:22

Seriöst? Tror du det är jag som placerat Trondheim i Tröndelag? Du får skilja på ett påstående som ditt rakt ut i luften från vedertagen fakta som alla utom du håller sig till.

john
Inlägg: 145
Blev medlem: 3 maj 2021, 10:43
Ort: Göteborg / Dragsmark

Re: Var ligger Beowulf begravd?

Inlägg av john » 10 oktober 2021, 23:07

Jääsp!

-Castor, har du något att säga kring det här med ditt resonemang om de norska stammarna utifrån den romerska experten där. Aragnarici, Romerici etc..
Kanske skulle kunna stämma då man ser till de gamla kartorna jag la till. Romerici kunde ligga efter Aragnarici..? Men båda Ranii osv. Minns inte nu.

Romerici skulle kunna vara mer detta Tröndelag, relativt sett. Utifrån ett västkustperspektiv med Ragnarici, Ranerike främst? Fill me in..

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Var ligger Beowulf begravd?

Inlägg av Starkodder » 11 oktober 2021, 06:13

Behövs nog lite mer än en jääspning för att motivera varför Tröndelag inte har legat där det ligger idag.

Castor
Inlägg: 1028
Blev medlem: 1 maj 2015, 07:08
Ort: Norrtälje

Re: Var ligger Beowulf begravd?

Inlägg av Castor » 11 oktober 2021, 08:39

john skrev:
10 oktober 2021, 23:07
-Castor, har du något att säga kring det här med ditt resonemang om de norska stammarna utifrån den romerska experten där. Aragnarici, Romerici etc..
Kanske skulle kunna stämma då man ser till de gamla kartorna jag la till. Romerici kunde ligga efter Aragnarici..? Men båda Ranii osv. Minns inte nu.

Romerici skulle kunna vara mer detta Tröndelag, relativt sett. Utifrån ett västkustperspektiv med Ragnarici, Ranerike främst? Fill me in..
Det enda jag kan bidra med är mitt antagande att det som idag heter Tröndelag inte var känt under det namnet på 500-talet, inte av Jordanes i alla fall. Detta skulle kunna innebära att namnet kan ha kommit dit senare. Namnet i sig är ganska trivialt och lär betyda "landet där det växer frodigt".

Se vidare: https://skandinavisktarkeologiforum.org ... 190#p25445
Senast redigerad av 1 Castor, redigerad totalt 11 gånger.

Castor
Inlägg: 1028
Blev medlem: 1 maj 2015, 07:08
Ort: Norrtälje

Re: Var ligger Beowulf begravd?

Inlägg av Castor » 11 oktober 2021, 09:25

Aeragnaricii bör vara Ranrike, men nämns efter Raumarici (kan tolkas som "Raumarici & Ragnaricii"), hemvist för Beowulfkvädets "stridsrämer"?

john
Inlägg: 145
Blev medlem: 3 maj 2021, 10:43
Ort: Göteborg / Dragsmark

Re: Var ligger Beowulf begravd?

Inlägg av john » 11 oktober 2021, 09:53

Ja, intressant. Tack så mycket!
Tog vi inte upp det här med Haplogrupper i östra och västra Norge också. R1a och R1b.
Skulle ju kunna leda till något också. Hmm.
Dalsland och Värmland uppåt i det som kanske var "Tranheim" etc i olika former skulle kunna vara en trakt. Tänk om det fanns R1a där också.

Jag återkommer med fler kartbilder framöver och ska läsa Ynglingasagan lite mer. Jag har för mig man kan lista ut var i Dalsland de är när man läser. Men det är svårt att översätta själv, och där vi har sagor som översatts och tolkats i sin tur antagligen från originalet. Det är än så länge en arbetsteori att det är Dalsland (Markerna) som de exploaterar i sagan. Men det rimmar ju väldigt väl.
Senast redigerad av 11 john, redigerad totalt 2 gång.

Castor
Inlägg: 1028
Blev medlem: 1 maj 2015, 07:08
Ort: Norrtälje

Re: Var ligger Beowulf begravd?

Inlägg av Castor » 11 oktober 2021, 17:34

john skrev:
11 oktober 2021, 09:53

Tog vi inte upp det här med Haplogrupper i östra och västra Norge också. R1a och R1b.
Skulle ju kunna leda till något också. Hmm.
Ja, Norge ser tämligen heterogent ut när det gäller haplogrupper. Tröndelag domineras av R1a och Vestlandet av R1b. Östlandet verkar vara den mest heterogena regionen i Norge...

Se vidare: https://skandinavisktarkeologiforum.org ... 130#p12854

och https://skandinavisktarkeologiforum.org ... 300#p25986

john
Inlägg: 145
Blev medlem: 3 maj 2021, 10:43
Ort: Göteborg / Dragsmark

Re: Var ligger Beowulf begravd?

Inlägg av john » 11 oktober 2021, 20:33

Ja. I Ynglingasagan talas det om att de möter Vanerna.
Om man tolkar om den annars så billiga översättningen av Ynglingasagan -

(för så typiskt gör dem anspråk direkt på att veta var platserna ligger och är, samt tolkar Svithiod till Sverige så att det ska passa nationalstaten)

och ersätter trakterna till Dalsland så stämmer det bättre. Jag har ju beskrivit innan här om hur man bör se platserna som Odin kom till som en annan plats än Själland, och Fyn etc. De kom till Selund - dvs säga Bokenäset? (inte Sjoland/Själland) Och Svithiod i Ynglingasagan som bestod av två delar som kan återfinnas i Dalsland.

I så fall stämmer det bra även med Hversu Noregr byggðist nämligen (samt alla andra sagor), där de beskriver hur Dalsland är uppbyggt och hur detta erövras och kom att bli Noregr. (Markerna med Bohuslän)

http://www.heimskringla.no/wiki/Hversu_ ... g%C3%B0ist


Även här nämns Thrandheim. Thrand-namn finns även uppåt norrut på den Norska sidan sedan, norr om Dalsland och västra Värmland.

Är detta Vanernas hem i Ynglingasagan, Romerike som du är inne på samt tillväxtland, nybyggarland Thrandheim.. Där invånarna sedan gammalt mest är R1a? Får inte ihop det helt. R1a kom den gruppen innan R1b / I som Bohuslän verkar ha mest av?

Senare på 1600 talet så fastställer man mer - iaf på kartor överdriver - betydelsen av Trondheim .. Men innan dess har det funnits många andra platser med Tran eller Thrand etc.. Sagorna refererar i vilket fall som helst till ett Trondheim som fanns innan 1000 talet? Och då fanns inte dagens Nidaros och Trondheim.
Senast redigerad av 5 john, redigerad totalt 21 gång.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Var ligger Beowulf begravd?

Inlägg av Starkodder » 12 oktober 2021, 17:55

Castor skrev:
11 oktober 2021, 08:39
john skrev:
10 oktober 2021, 23:07
-Castor, har du något att säga kring det här med ditt resonemang om de norska stammarna utifrån den romerska experten där. Aragnarici, Romerici etc..
Kanske skulle kunna stämma då man ser till de gamla kartorna jag la till. Romerici kunde ligga efter Aragnarici..? Men båda Ranii osv. Minns inte nu.

Romerici skulle kunna vara mer detta Tröndelag, relativt sett. Utifrån ett västkustperspektiv med Ragnarici, Ranerike främst? Fill me in..
Det enda jag kan bidra med är mitt antagande att det som idag heter Tröndelag inte var känt under det namnet på 500-talet, inte av Jordanes i alla fall. Detta skulle kunna innebära att namnet kan ha kommit dit senare. Namnet i sig är ganska trivialt och lär betyda "landet där det växer frodigt".

Se vidare: https://skandinavisktarkeologiforum.org ... 190#p25445
Eftersom Tröndelag inte är nämnd någon annanstans på 500-talet så betyder det ingenting. Alla landskap kom inte med i uppräkningen. Dessutom, även om namnet uppkom senare, så är det mest troligt att placera Tröndelag och Trondheim på dagens plats.

Skriv svar