Var ligger Beowulf begravd?

Här kan du diskutera vetenskapsteori
anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Var ligger Beowulf begravd?

Inlägg av anganatyr » 27 maj 2017, 13:58

Eftersom detta ämne har varit uppe i en annan tråd så tänkte jag att det vore intressantare med en helt egen tråd om saken.

Var ligger Beowulf begravd?

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Var ligger Beowulf begravd?

Inlägg av Yngwe » 27 maj 2017, 18:44

Jag försöker då direkt vara motvalls och påstår bestämt att Beowulf aldrig begravts eftersom han aldrig funnits annat än i sagan. Att leta efter hans grav blir som att ge sig på jakt efter Fenrisulvens lya....

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Var ligger Beowulf begravd?

Inlägg av Starkodder » 27 maj 2017, 19:25

anganatyr skrev:Eftersom detta ämne har varit uppe i en annan tråd så tänkte jag att det vore intressantare med en helt egen tråd om saken.

Var ligger Beowulf begravd?
Troligen på Själland.

Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Var ligger Beowulf begravd?

Inlägg av Opager » 27 maj 2017, 20:25

En motvalls till:
Jag försöker då direkt vara motvalls och påstår bestämt att Beowulf aldrig begravts eftersom han aldrig funnits annat än i sagan. Att leta efter hans grav blir som att ge sig på jakt efter Fenrisulvens lya....
Många platser eftersom berättelsen vandrar runt från England och upp till Skandinavien.

Blir svårare att hitta Beowulfs grav än Kung Arthurs & Merlins gravar.

Opager

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Var ligger Beowulf begravd?

Inlägg av anganatyr » 27 maj 2017, 21:33

Tack Yngwe och Opager. Bra problematisering av frågeställningen.

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Var ligger Beowulf begravd?

Inlägg av anganatyr » 27 maj 2017, 22:36

Starkodder skrev:
anganatyr skrev:Eftersom detta ämne har varit uppe i en annan tråd så tänkte jag att det vore intressantare med en helt egen tråd om saken.

Var ligger Beowulf begravd?
Troligen på Själland.
Kan du utveckla svaret Starkodder? Vad baseras svaret på?

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Var ligger Beowulf begravd?

Inlägg av Starkodder » 28 maj 2017, 10:05

Ja, mitt inlägg var väl provocerande kort. Som i många andra fall vill var och en ha sin egen bit av saken, att ge sin egen version. När det gäller Beowulf och hans eventuella verkliga bakgrund, så blir det ju tyckande och att väga sannolikheter mot varandra. Hugleik har av de flesta uttolkare bedömts vara verklig, utifrån flera ganska samtida källor.

Svårare med Beowulf, där det bara finns mer sentida källor som stöder berättelsen. Jag har bedömt att han var verklig, men detaljerna är svåra att komma åt. Det går inte att bara luta sig mot Beowulfkvädet och Västergötland när det gäller gravhögen, utan även blicka till de andra källorna såsom Hrolf Krakes saga, Bjarkarímur och Thidrekssaga. Dessutom finns Bjarke antydd i en av Islänningasagorna, när Rolf Krakes svärd Sköfnung rövas ur högen på Själland - rimligen Lejre.

Min tolkning av Beowulf/Bodvar Bjarkes gravplats grundar sig på striden vid Lejre, där Rolfs alla krigare stupade. I sagan sägs att de allihop gravlades i närheten, inklusive Bjarke. I tre av fyra källor är hjälten hemmahörande i Danmark, i tjänst hos Skjoldungarna. Detta finner jag vara minst lika troligt som att han gravlades i Västergötland, vid Skalunda eller Alvhem. På dessa platser har man knappast utsikt över havet som på Själland. Ortnamnet Hronesnesse syftar på val, knappast troligt i Västergötland. En försvårande komplikation är naturligtvis att Lejre inte ligger vid havet heller, dock ganska nära Roskildefjorden, där tumlare var vanliga förr i tiden.

Så jag har - än så länge - hamnat uppe på höjderna uppe vid Arresö, där vi har norra Själlands bästa utsikt. På platsen ovanför fjorden ligger Björnehoved. Platsen har naturligtvis i lokalsägner fått namn efter en kung Björn. Hronesness och närbelägna Arreness (Earnaness?) skulle då vara området som fastnat i sagan om Beowulf.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Var ligger Beowulf begravd?

Inlägg av Valdemar » 28 maj 2017, 13:24

Här kommer min version som baserar på Ockhams Rakkniv, dvs "Populärt brukar man även beskriva Ockhams rakkniv som att om flera olika förklaringar till ett fenomen föreligger, så bör man välja den enklaste av dem"

Geatas anses av en majoritet av språkforskarna betyda Götar/Gautar, och Gautar i ren översättning till fornengelska blir Geats. Beowulf var i så fall varken Gute eller Jute.

Gautarna anses av i princip alla forskare ha levt i det som idag kallas Väster -och Östergötland. I så fall styrde Beowulfs morbror ett område som kanske motsvarade dagens Västergötland och Östergötland (och kanske en del mer..)

Beowulf tillhörde Wederas (Havsgötarna) och deras placering är kanske ännu svårare. Jag tror att de motsvarar sagornas Alver och deras rike Alvhem i västra Skandinavien. Det tydligaste beviset för detta är i så fall att han kallades Älvahärens Härskare =Alf/Alvar. Detta är dessutom ett namn som ofta återfinns hos sagornas Alvhems Kungar (ex. Alf, Alf den Gamle och Gandalf).

Han tar sedan över Götarnas tron efter morbrodern. Så han borde vara begraven vid Götarnas kungsgård eller Alvernas.

Vid Alvhem (i Ale) ligger Örnäs och storhögen, Kung Alfs Hög. Detta är min huvudkandidat för Älvherres grav.

Alternativ begravdes han vid sin Götiska gård och då ligger Skalunda bra till med en av Sveriges största gravhögar med datering som passar hans frånfälle.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Var ligger Beowulf begravd?

Inlägg av Valdemar » 28 maj 2017, 14:32

Lite mer om Alvhem. Fornborgen Örnäs ligger alldeles ute vid Älven. Kung Alfs hög ligger på den högsta punkten, vid Alvhems Kungsgård, varifrån man sett ut över Älven som på Beowulfs tid tog slut här. Norrut såg man Älven och söderut den havsvik som då gick in där. Det som idag är Älv var på den tiden ett salthav där man i marken hittar rester efter exempelvis säl och Val. Intill finns även ortsnamnet Valnäs. Lägg även märke till att Beowulf gick på sitt fartyg i Landamäret som i sagomaterialet ofta beskriver området mellan Kungahälla och Lödöse. Här ligger även fornborgen Marebärget (Marieberg) med kungsängarna intill. Ännu in på vikingatiden var vattnet vid Örnäs bräckt. Så Alvhems Kungsgård låg precis där Göta Älv mynnade ut i havet.

Passar bra att ha en kompis som Brecca från Brännöarna som ligger utanför. Beskrivningen på avståndet mellan var Beowulf la sin båt för att sedan gå upp till sin kungsgård (som inte syntes från hamnen) passar även det perfekt med Alvhems Kungsgård. När han seglar hem från utlandet och ser "öarna" så stämmer även detta väl på en passage in mot Alvhem. Även avstånden till Danmark passar väl in.

Nog har det funnits någon slags person som stått förebild för Beowulf, precis som för kung Arthur etc. Sen kan han vare en kombination av flera personer och hans hjältedåd har naturligtvis broderats ut ordentligt.

Skalunda har en något för sen datering för Hygelac (och hans kropp blev väl kvar hos Friserna). Skalunda skulle kunna vara en grav för någon av Hygelacs söner om inte Beowulf ligger där?

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Var ligger Beowulf begravd?

Inlägg av Starkodder » 28 maj 2017, 15:09

Letar i mina Beowulföversättningar men hittar bara Älfhere på rad 2604, släkting till Wiglaf.

Hur gammalt är valskelettet vid Alvhem?

Skriv svar