Var ligger Beowulf begravd?

Här kan du diskutera vetenskapsteori
Användarvisningsbild
Tinget
Inlägg: 62
Blev medlem: 3 augusti 2016, 14:46

Re: Var ligger Beowulf begravd?

Inlägg av Tinget » 3 juli 2017, 18:53

Kan vi hålla oss till trådens frågeställning tack. De som vill diskutera svearna och Svitjod får gärna göra detta i en tråd ämnat för ändamålet. Som tex denna:
Vilka var egentligen svearna?

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Var ligger Beowulf begravd?

Inlägg av Kungsune » 3 juli 2017, 19:22

Ok! Vi borde då kanske pausa denna tråd eftersom dess kärna är helt och hållet i beroende av någon form av konsensus om problematiken kring den andra frågeställningen?

Ättelägg
Inlägg: 506
Blev medlem: 3 maj 2015, 10:47

Re: Var ligger Beowulf begravd?

Inlägg av Ättelägg » 3 juli 2017, 20:19

Exakt, utan götar men jutar så löste vi detta problem. Darra månde mössen om de kände till råttans lidande.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Var ligger Beowulf begravd?

Inlägg av Valdemar » 3 juli 2017, 21:16

Sent skola syndarna vakna! Lika bra att lägga ner detta.

Daler
Inlägg: 370
Blev medlem: 12 december 2017, 20:01

Re: Var ligger Beowulf begravd?

Inlägg av Daler » 26 augusti 2018, 10:17

Yngwe skrev:Om Sölve

Ynglingatal
Jag vet, att Östen,
levande instängd2,
slutade livet
på Lovund.
Det sägs att fursten
med all sin hird
inne brändes
av jutska män. Och förtärande
den glupska elden
nådde kungen
i hans eget hus,
då tomtens
timrade skepp3,
fullt av män,
brann kring fursten.
Ynglingasagan
Solve hette en sjökonung, son till Hogne på Njardö, som då härjade i österväg; han ägde ett rike på Jutland. Han förde sin här till Svithiod. Konung Östen var då på gästning i det härad, som heter Lovund1. Konung Solve överrumplade honom där om natten, omringade huset och brände honom inne med hela hans hird. Därefter for Solve till Sigtuna och krävde konungs namn och mottagande, men svearna samlade en här och ville värja sitt land. Där blev en så väldig strid, att den enligt vad som säges icke slutade på elva dagar. Konung Solve segrade, och han var sedan konung över Svearike i lång tid, till dess att svearna sveko honom och han blev dräpt. Så säger Thjodolv:
Historia Norwegia
Hic genuit Eustein, quem Gautones in domo quadam obtrusum cum suis vivum incenderunt. Hujus filius Ynguar
Gaut = Jut
Bra kommentarer!

Men.

1/ Sölve var sjökung, alltså främst kung över sjön och inte på land, men visst kan han ha börjat som son till en norrman, blivit landkung över en del i något jut-/got-/gut-/götland.

2/ Tror inte Ynglingatal nämner Sölve vid namn.

3/ I Historia Norwegiæ sid. 2 enligt https://archive.org/stream/symboladhist ... unc#page/2 nämns "Swethiam. Gautoniam. Angariam. Jamtoniam" som de flesta skulle översätta till Svealand, Götaland, Ångermanland, Jämtland eller något väldigt liknande.

4/ I HN sid. 3 samma referens som ovan "Mediterranea zona a metis Gautonie excipitur" under rubriken "De montanis Norwegie" tolkar jag som att norskt inland gränsar till Götaland.

5/ Dessutom nämns "Gautelfi" på sid. 31, se HN-ref. ovan. Göta älv givetvis.

Alltså förmodligen ytterligare ett exempel där man inte strikt håller sig till devisen: en term - en betydelse. Personligen tycker jag att "gaut" i HN mest verkar vara "göt".

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Var ligger Beowulf begravd?

Inlägg av anganatyr » 26 augusti 2018, 11:15

Daler skrev: 3/ I Historia Norwegiæ sid. 2 enligt https://archive.org/stream/symboladhist ... unc#page/2 nämns "Swethiam. Gautoniam. Angariam. Jamtoniam" som de flesta skulle översätta till Svealand, Götaland, Ångermanland, Jämtland eller något väldigt liknande.
Det blir väldigt konstigt att översätta Swethiam med Svealand så tidigt då begreppet inte existerade förrän på 1400-talet.

På sidan 34 i Sveriges Historia 600-1350 skriver Dick Harrison:
Stundom kan territorietermerna tidfästas - ordet Svealand dök således upp på 1400-talet, sannolikt som motsvarighet till det redan etablerade Götaland.

Daler
Inlägg: 370
Blev medlem: 12 december 2017, 20:01

Re: Var ligger Beowulf begravd?

Inlägg av Daler » 26 augusti 2018, 11:24

anganatyr skrev:
Daler skrev: 3/ I Historia Norwegiæ sid. 2 enligt https://archive.org/stream/symboladhist ... unc#page/2 nämns "Swethiam. Gautoniam. Angariam. Jamtoniam" som de flesta skulle översätta till Svealand, Götaland, Ångermanland, Jämtland eller något väldigt liknande.
Det blir väldigt konstigt att översätta Swethiam med Svealand så tidigt då begreppet inte existerade förrän på 1400-talet.

På sidan 34 i Sveriges Historia 600-1350 skriver Dick Harrison:
Stundom kan territorietermerna tidfästas - ordet Svealand dök således upp på 1400-talet, sannolikt som motsvarighet till det redan etablerade Götaland.
Eller likande skrev jag. Om du har en bättre översättning till modern svenska så var så god. Min poäng var att visa att alla förekomster av "GAUT" i Historia Norwegiae INTE alla kan översättas till "JUT" då de flesta förekomster har med "GÖT" att göra. Svealandsdebatten kan vi väl ta i en annan tråd kanske.

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Var ligger Beowulf begravd?

Inlägg av anganatyr » 26 augusti 2018, 11:37

Daler skrev:
anganatyr skrev:
Daler skrev: 3/ I Historia Norwegiæ sid. 2 enligt https://archive.org/stream/symboladhist ... unc#page/2 nämns "Swethiam. Gautoniam. Angariam. Jamtoniam" som de flesta skulle översätta till Svealand, Götaland, Ångermanland, Jämtland eller något väldigt liknande.
Det blir väldigt konstigt att översätta Swethiam med Svealand så tidigt då begreppet inte existerade förrän på 1400-talet.

På sidan 34 i Sveriges Historia 600-1350 skriver Dick Harrison:
Stundom kan territorietermerna tidfästas - ordet Svealand dök således upp på 1400-talet, sannolikt som motsvarighet till det redan etablerade Götaland.
Eller likande skrev jag. Om du har en bättre översättning till modern svenska så var så god. Min poäng var att visa att alla förekomster av "GAUT" i Historia Norwegiae INTE alla kan översättas till "JUT" då de flesta förekomster har med "GÖT" att göra. Svealandsdebatten kan vi väl ta i en annan tråd kanske.
Helt rätt Daler.

Det jag ville ha sagt med mina inlägg i de olika trådarna är att detta forskningsområde har många frågetecken kring de olika begreppen som götar, svear mfl. Att det inte råder någon akademisk konsensus om dem som vissa tvärsäkert hävdar.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Var ligger Beowulf begravd?

Inlägg av Kungsune » 26 augusti 2018, 12:17

Daler, du har helt missat poängen med Gaut. Gaut kommer förmodligen från något som har med nordisk kosmologi att göra. Att koppla detta namn med Götaland är väl uppenbart korrekt. Samtidigt verkar det vara ganska ofta förknippat med Jutland. I Historiae Norvegiae förekommer allmänt formen Gautland för Götaland men källtexterna som HN bygger sin historik på går nästan uteslutande tillbaks på äldre latinska verk. I två fall används ordet "Gautones", alltså inte Gautland eller Gautar. I just dessa fall anses de vara en rest efter den latinska källskriften som (av slarv eller medvetet) följt med i översättningen. Samtidigt är det just i dessa två tillfällen historiska sammanhang där "götar" inte riktigt passar in. Dels vet vi att Jomsvikingahären med sina främst danska besättningar härjade vilt i Gautland och dels vet vi att Yngligatal talar om Jozka men som brände inne Östen.

Så alltså. Ingen har hävdat att inte "Gaut" kan betyda göt
Jag har vänt mig till översättningen av "Gautones" vilket inte alltid är detsamma som "Gaut"

Daler
Inlägg: 370
Blev medlem: 12 december 2017, 20:01

Re: Var ligger Beowulf begravd?

Inlägg av Daler » 26 augusti 2018, 13:08

Kungsune skrev:Daler, du har helt missat poängen med Gaut. Gaut kommer förmodligen från något som har med nordisk kosmologi att göra. Att koppla detta namn med Götaland är väl uppenbart korrekt. Samtidigt verkar det vara ganska ofta förknippat med Jutland. I Historiae Norvegiae förekommer allmänt formen Gautland för Götaland men källtexterna som HN bygger sin historik på går nästan uteslutande tillbaks på äldre latinska verk. I två fall används ordet "Gautones", alltså inte Gautland eller Gautar. I just dessa fall anses de vara en rest efter den latinska källskriften som (av slarv eller medvetet) följt med i översättningen. Samtidigt är det just i dessa två tillfällen historiska sammanhang där "götar" inte riktigt passar in. Dels vet vi att Jomsvikingahären med sina främst danska besättningar härjade vilt i Gautland och dels vet vi att Yngligatal talar om Jozka men som brände inne Östen.

Så alltså. Ingen har hävdat att inte "Gaut" kan betyda göt
Jag har vänt mig till översättningen av "Gautones" vilket inte alltid är detsamma som "Gaut"
Oj då. Var inte riktigt vad jag hade väntat mig som svar. Kosmologi? Var det inte en diskussion om gaut-begreppet i Yngingatal, Ynglingasagan, Historia Norwegiae med fler källor som var i fokus. Tycker det är mest du och Yngwe som missar poäng i och med att ni inte redovisar alla belägg i Historia Norwegiae där det klart och tydligt framgår att det inte genomgående kan röra sig om jutar/Jutland. Men visst idiotförklara alla andra som inte tycker som du/ni istället att ta till dig kritik/motbevis.

Skriv svar