Var ligger Beowulf begravd?

Här kan du diskutera vetenskapsteori
Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Var ligger Beowulf begravd?

Inlägg av Valdemar » 1 juni 2017, 21:57

yngwe

Förstod nog inte alls vad du menade..

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Var ligger Beowulf begravd?

Inlägg av Yngwe » 2 juni 2017, 09:06

Valdemar skrev:yngwe

Förstod nog inte alls vad du menade..
Mitt inlägg gällde att texten var skriven av en kristen, men ditt inlägg han precis i mellan....

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Var ligger Beowulf begravd?

Inlägg av Kungsune » 2 juni 2017, 11:02

http://ebeowulf.uky.edu/ebeo4.0/start.html

Beowulf online som länkad ovan är resultatet av forskning direkt på manuskriptet med bl.a ultraviolett ljus som ska ha rättat till en del äldre stavningstolkningar. Intressant nog behålls den gamla skrivningen av faeder alwalda. Vet inte om/hur det påverkar uttydningen av alwalda?

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Var ligger Beowulf begravd?

Inlägg av Starkodder » 2 juni 2017, 11:42

Starkodder skrev:Inom Beowulfiana håller de flesta på Geatas=Götar. Inte minst i England.

Valdemar, jag har tittat igenom mina nio olika Beowulföversättningar och i varenda en är på rad 316 "faeder alwalda" översatt till "allsmäktige fadern" eller liknande. Dvs Gud. Hur låter hela din mening med Älvhärens härskare insatt? Ser att du använt Slades kommentar om ordet.
Ska vi bena upp detta lite? Det finns tydligen minst tre ställen i texten med Alwalda. Jag har kollat i MS på nätet:

rad 316 (f.138v) ”alwalda”

rad 955 (f. 153v) ”alwalda”

På dessa två är meningen helt ologisk om Älvhärens härskare skulle vara betydelsen.

Samt i viss mån rad 928 ”alwealdan”.

Endast på rad 1314 (f. 162r) står det alf waldan i MS.

Hela stycket lyder i Collinder (1310-1316):
Brått fick kungen att kalla på Beowulf, den segersälle. Stridsmännens föresyn, den ädle kämpen, går arla om morgonen med sin flock till det rum där den rådskloke dväljes och undrar om Allmakten ärnar att någonsin bringa en ändring efter alla dessa sorgebud.

Kollade i de andra översättningarna jag har. Ingen innehåller några alternativ till Allhärskaren eller liknande dvs Gud.

Enligt min mening hänger ”Älvhärens härskare” som förklaring i en mycket skör tråd.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Var ligger Beowulf begravd?

Inlägg av Kungsune » 2 juni 2017, 12:03

Jo, det ser väldigt mycket ut så när man som oss måste förlita sig på översättningar Starkodder men det skulle vara intressant att få en mer utdragen förklaring kring tolkningen Älvhärskaren. Beowulfs uttydande är ju väldigt infekterat i England så det finns möjligen alternativa sätt att läsa hela avsnitten där det passar bättre? Jag har egentligen motsvarande problem med uttydningen av eotna som jag bara kan tyda som jättar. De äter människor och har övermänskliga krafter vilket inte stämmer med mina erfarenheter av Jyllänningar, men det kanske var annat förr ;) .

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Var ligger Beowulf begravd?

Inlägg av Starkodder » 2 juni 2017, 12:13

Vill man vara konspiratorisk så kan man ju tro att texten är krypterad och rymmer hemliga antydningar. Är man själv inte kunnig så får man förlita sig på översättningar. Just gällande Alwalda tycks det råda ganska mycket konsensus även i engelska översättningar.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Var ligger Beowulf begravd?

Inlägg av Kungsune » 2 juni 2017, 12:57

Ja, jag har inte hittat någon som har Valdemars uttydning. Det känns ju helt klart
rimligast med "Allsmäktige" i betydelsen gud som jag ser det men ibland kan man
ju stöta på nya förklaringar som vrider om tankarna.

kalle_anka
Inlägg: 118
Blev medlem: 13 augusti 2016, 12:10

Re: Var ligger Beowulf begravd?

Inlägg av kalle_anka » 2 juni 2017, 20:28

Kungsune skrev:Jo, det ser väldigt mycket ut så när man som oss måste förlita sig på översättningar Starkodder men det skulle vara intressant att få en mer utdragen förklaring kring tolkningen Älvhärskaren. Beowulfs uttydande är ju väldigt infekterat i England så det finns möjligen alternativa sätt att läsa hela avsnitten där det passar bättre?
Det är detta jag har hört skall komma lite nytt om under hösten -17/våren -18, vilket gör att han kommer att ligga begraven på en ö i Östersjön.

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Var ligger Beowulf begravd?

Inlägg av Bäckahästen » 2 juni 2017, 22:28

Är det Gotland då? :D

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Var ligger Beowulf begravd?

Inlägg av Valdemar » 3 juni 2017, 03:05


Skriv svar