Var ligger Beowulf begravd?

Här kan du diskutera vetenskapsteori
Valdemar

Re: Var ligger Beowulf begravd?

Inlägg av Valdemar » 15 januari 2023, 10:18

Hjärne var jurist och historiker har jag för mig. För arkeologi så kom en bok om Bohusläns historia och arkeologi häromåret. Den typen av omfattande verk som exempelvis Bratt gjort för Mälardalen saknas för Bohuslän ( och Halland). Man får pussla ihop fakta från äldre studier och undersökningar efter bästa förmåga. Se exempelvis länk om Greby jag tidigare bifogade.

Jag håller med John om att Bohuslän är den bästa kandidaten för Vädermark. Bokenäset är dock alldeles för tunt arkeologiskt som ”hövdingasäte”. De starkaste platserna arkeologiskt är, Alvhem, Blomsholm-Skee, Lilla Jored - Hög Edsten.

Jag utgår från att Alvhemmen var er stamförbund där antagligen Fervir, Mixti, Euagreotungi och Ranii ingick.

Mixti tror jag var ett antal stammar runt dagens Göteborg. Mixti betyder blandade och med dagens språkbruk kan exempelvis Älvbor(inlanden och Utlanden), Orustbor, Tjörnbor, Hisingsbor ingå.

john

Inlägg av john » 15 januari 2023, 23:30

AndreasOx skrev:
15 januari 2023, 09:15
Spontant tycker jag Bokenäs är för litet för att platsa som Weder-geatas land. Min tänkbara teori om Beowulfkvädets folk är:
* Daner i princip nuvarande Danmark inkl hela Jylland - en person från Vendsyssel var ju danakungens hövitsman (måste kollas exakt ordalydelse). maktcentrum oklart exakt var - Själland, Fyn eller Jyllands östkust men det är egalt för att förklara Beowulfkvädets geografi
* Sweones är inte svearna i Mälardalen utan Jordanes suetidi kring Viken med maktcentrum i Skiringsal (enligt tidigare länkad artikel från 1972)
* Weder-geatas måste då hamna i Bohuslän och ev norra Halland. Men jag ser fortfarande väldigt få väl underbyggda argument för detta. John/Valdemar - kan ni synka ihop er och skriva ett dokument hur man kan argumentera för detta. Inkl all känd arkeologi, färdvägar, Ottar 880 mm?
Men inga uppgifter utan primära källhänvisningae från Geni, där finns otaliga fria fantasier.

Ja, det skulle ju vara intressant att påbörja ett litet dokument och samordna tankarna lite.
Området är förhållandevis litet som du säger Andreas med våra mått mätt. Men det ligger så oerhört centralt och de hade ju inte samma kommunikationer som idag så egentligen ligger det perfekt till. Snabba färdvägar med båt, både inåt landet men också till de andra delarna av Danmark och Norge. Framförallt skyddat i form av naturliga befästningar. Och förhållandevis högt över havet - Bokenäs var väl en ö när den började befolkas, sedan har de höga slätterna och bördiga jorden i Dalsland tidigt kunnat utnyttjas då den ligger högre än exempelvis slätterna söder om Vänern. (Liksom Falköpingsområdet) Dessa områden har väl behållit makten genom århundradena och varit de som annekterat landet som kommit upp från havet och där isen försvunnit. Långt bort förvisso i tid men lite så.. strukturerna maktmässigt har byggt på fysiska grundförutsättningar.

Om man läser Ynglingasagan och beskrivningen av de första platserna så kan jag bara se att det handlar om Bokenäset, Strömmarna (öarna i baltiska havet) och Orust ( Bokenäset som också får eller har en religiös betydelse i och med dess form - har ju skrivit om det förut )
Men där får man anledning att tro att Fornu Sigtunir är en bördig jordplätt som ligger högt och skyddat över havet i södra delen av Bokenäset. Där finns en plats för en gammal kyrka eller tempel. (Stenrester finns) Fornu Sigtunir skulle ligga vid Lögrinn - Strömmarna, här finns namn som Lögås etc. Lögrin beskrivs också i Ynglingasagan och det stämmer precis.

Sedan byggdes Hleidr - och den ligger då en bit norrut På Bokenäset.

Skiringsal/heal vill jag ha till Kärlingesund vid Hällsholmen och Håleströmmen enligt resonemanget som jag hade tidigare - men även att det kan vara detsamma eller i samma område som Adam av Bremen (de källorna) kallar för Bircam. Så det kan vara samma plats. Fornu Sigtunir och Birca skulle ligga bredvid varandra och det gör Kärlingesund och Hultås i Dragsmark.

https://archive.org/details/sagaolafsko ... q=Uppsalir
https://archive.org/details/ynglingasag ... ?q=Upsalum

En dags färdväg till Uppsalir eller Ubsola - Ja då kommer du till Forshällatrakten med Upsola enligt gamla källor från två biskopar (se inlägg ovan ) Här finns även Koppungen - en handelsplats - Kaupangr?? Bredvid finns en tingsplats. Kunga namn finns i omgivningen. Även Hova eller Houga som gården hette förr. Här finns Uppsala - öd , alldeles bredvid ligger Ödsmål. Utöver tingsplats och kunganamn och handelsplats skulle även en ärkebiskopsstol (enligt en av sagorna) finnas bredvid Uppsalir/Ubsola.

https://archive.org/details/sagaolafsko ... q=Uppsalir

Söder om ligger flera kyrkor tätt intill och även en gård som heter Lunden - Kan det vara Lunds stift som åsyftas och som det talas om vid flera tillfällen i sagorna. (Det behöver alltså inte vara dagens Lund det handlar om ) Lunds gamla gårdstomt på kartan kanske återger stället för en framtida utgrävningplats för en biskopstol (eller liknande) Här finns också flera fornborgar etc. Men även namn som kung Eskils (Askell) grav och liknande. Kung Eskil - kan det ha varit Biskop Eskil? Kung Hackes grav finns också - Håkon någonting!? (får fortsätta leta där) Kanske Håkon Adalsteinsfostre (Håkan den gode) som försökte införa kristendomen här. Eller Håkon Jarl.

https://en.wikipedia.org/wiki/Haakon_Sigurdsson

https://archive.org/details/bub_gb_9OtS ... 7/mode/2up

https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84rkebiskop_Eskil

Lite förvirrande ännu, men här är jag nu.. En mycket möjlig Ubsola/Uppsalir plats med Dansk biskopstol bredvid sig. Ett Lunds stift som i alla fall fanns innan Lunds domkyrka byggdes. Det här måste utredas.

Även Bokenäs har en mystisk plats för ännu ett kloster i jorden. Dominikanerkloster handlar det väl mer om då i motsats till Premonstrater som Dragsmarks kloster senare blev. Det skulle kunna finnas föregångare till Dragsmarks kloster.

Här är det också intressant att kolla på Adam av Bremens namn på Biskopsstolarna. Samt namn på fysiska platser. Återigen - Det behöver inte vara dagens platser i nuvarande Danmark. Kanske kristnas Bohuslän först i hela Skandinavien. Innan man driver bort Venderna från dagens Själland etc. (som ju var hedniska)
Och att det är detta man beskriver på Rökstenen delvis.

Detta område (för ett eventuellt Ubsola) i Fräkne härad ligger så att man rida dit ganska omgående från Bokenäset, och det är precis det Rolf Krake gör i sagan när de skulle beskatta "Svearna". Där han spred sitt guld över Fyrisvallarna i flykten. (var det väl?) Så Fyrisvallarna borde ligga här också. Detta "Svearnas" område skulle angränsa till Danerna står det även.

Här finns hålvägar kvar upp mot höjderna där templen antagligen stod som uppe på en läktare - så de (Plural) syntes på håll. Ödsmål ligger i linje så att man därifrån kunde se två av gravfälten - med antagligen tempel bredvid. Och ifrån Hova har man utsikt ner över två av dem och varav ett tredje gravfält ligger alldeles bredvid.
Senast redigerad av 9 john, redigerad totalt 4 gång.

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 16 januari 2023, 20:10

Valdemar skrev:
15 januari 2023, 10:18
Hjärne var jurist och historiker har jag för mig. För arkeologi så kom en bok om Bohusläns historia och arkeologi häromåret. Den typen av omfattande verk som exempelvis Bratt gjort för Mälardalen saknas för Bohuslän ( och Halland). Man får pussla ihop fakta från äldre studier och undersökningar efter bästa förmåga. Se exempelvis länk om Greby jag tidigare bifogade.

Jag håller med John om att Bohuslän är den bästa kandidaten för Vädermark. Bokenäset är dock alldeles för tunt arkeologiskt som ”hövdingasäte”. De starkaste platserna arkeologiskt är, Alvhem, Blomsholm-Skee, Lilla Jored - Hög Edsten.

Jag utgår från att Alvhemmen var er stamförbund där antagligen Fervir, Mixti, Euagreotungi och Ranii ingick.

Mixti tror jag var ett antal stammar runt dagens Göteborg. Mixti betyder blandade och med dagens språkbruk kan exempelvis Älvbor(inlanden och Utlanden), Orustbor, Tjörnbor, Hisingsbor ingå.
Om Vädermark var i Bohuslän så var det nog inte hela. Skulle gissa att det faktiskt lutar åt området innan för Väderöarna, dvs i höjd med Fjällbacka. Om svärdshjaltet vid Hög Edsten var ett krigsbyte från Hygelaks färd till Frisland kan man bara spekulera i. Det finns flera som gjort den kopplingen, bland annat i England:

http://thethegns.blogspot.com/2012/06/h ... elcap.html

Valdemar

Inlägg av Valdemar » 17 januari 2023, 08:13

Den delen är Ranerike - Ranii. Det är inte långt mellan Hög- Edsten / Lila Jored och Strömstad /Blomsholm. Hela det området är nedlusat med fina fynd från folkvandringstid.

Det kanske mest spännande fyndet i Hög Edsten är kanske den lilla Bibeln i guld. Det är ett oerhört ovanligt föremål.

Bra länk Starkodder!
Senast redigerad av 1 Valdemar, redigerad totalt 17 gånger.

AndreasOx

Inlägg av AndreasOx » 17 januari 2023, 08:18

Valdemar skrev:
15 januari 2023, 10:18

Tack - böckerna är beställda. Återkommer när jag hunnit läsa och kontemplera. Håller helt med att en teori enbart kan byggas arkeologiskt med järnåldersfynden. Jag hoppas böckerna jämför Bohusläns arkeologi med ex Oslos, Danmarks och Västergötlands.

Valdemar

Inlägg av Valdemar » 17 januari 2023, 08:43

Hjärne går på djupet kring regionala strukturer och ortsnamn. Boken om Bohuslän är mer en sammanfattning för en lagom intresserad publik. Bohuslän är extra illa behandlat eftersom man från svensk sida visat mindre intresse för landskapet då det ”tillhört”Norge. Lika lågt intresse finns från Norge då landskapet är Svenskt. Vi diskuterar här en tidsperiod då varken Sverige eller Norge fanns, området bestod av småriken/länder, som i övriga Nordeuropa.

Ostrukturerat..

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Rodulf,_Herule_king

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 17 januari 2023, 19:49

Valdemar skrev:
17 januari 2023, 08:13
Den delen är Ranerike - Ranii. Det är inte långt mellan Hög- Edsten / Lila Jored och Strömstad /Blomsholm. Hela det området är nedlusat med fina fynd från folkvandringstid.

Det kanske mest spännande fyndet i Hög Edsten är kanske den lilla Bibeln i guld. Det är ett oerhört ovanligt föremål.

Bra länk Starkodder!
Så stöldgods från frankerriket? Eller var det Jordanes Roduulf själv som reste tillbaka till Ranrike med svärdet och bibeln från Theodoric? Var han kristen?

john

Inlägg av john » 17 januari 2023, 22:12

Valdemar skrev:

Bra länk Starkodder!

Ett problem är väl att man inte har grävt ut på så många andra platser än i dagens Uppland etc. Speciellt inte i Bohuslän och framförallt runt Bokenäset och andra centrala delar av Bohuslän !?
Svärdsknappen upphittad av en slump. Annars finns ju hundratals gravhögar i gravfälten som man kan gräva upp, precis som i filmen The Dig, där de hittar en liknande Svärdsknapp.

Så himla många gravhögar finns inte på Bokenäset just. Det kanske finns anledningar till det. (Dock ligger den i särklass största där samt rakt i mitten öst och väst / Nord och syd) Men söder om Uddevalla och neråt mot Hisingen finns många och stora gravfält.
Senast redigerad av 2 john, redigerad totalt 13 gång.

john

Inlägg av john » 17 januari 2023, 22:13

Starkodder skrev:
17 januari 2023, 19:49
Valdemar skrev:

Bra länk Starkodder!
Så stöldgods från frankerriket? Eller var det Jordanes Roduulf själv som reste tillbaka till Ranrike med svärdet och bibeln från Theodoric? Var han kristen?

Här kanske är något ! : )

https://archive.org/details/sagabookofv ... 1/mode/2up

Starkodder

Inlägg av Starkodder » 18 januari 2023, 19:50

Starkodder skrev:
17 januari 2023, 19:49
Valdemar skrev:

Bra länk Starkodder!
Eller så är det så att Roduulf från Ranrike är densamme som herulerkungen Rodulf som dog i strid mot langobarderna någonstans i dagens Österrike cirka 510.

Skriv svar