Var ligger Beowulf begravd?
Re: Var ligger Beowulf begravd?
Det har väl alltid funnits en synergi mellan Bohuslän/Dal och Västergötland. Ända fram till medeltiden gifter sig Norska och Svenska kungahusen in sig med varandra.
Nä handelscentrum vet jag inte. Men det är väl ingen slump att "Sverige" alltid velat ha Bohuslän iaf. Istället för hela Norge. : )
Ja, han kan ha refererat generellt om Ubsala kulten. Men ändå skriver han att Ubsola skulle ligga på en dags färdväg från Fornu Sigtunir.
Norge och Sverige - på ett sätt Bohuslän och Västergötland. Norge utvecklades tidigare än Sverige som ofta hade inbördeskrig. Så Kanske hade Bohuslän så sett större inflytande än Västergötland. Inte alltid, men innan Sverige hann samordna sig.
Sedan är ju Danmark med i spelet också..
Naturligt är nog dock att Adam av Bremen som ju kom från Bremen och Hamburg där - när de tolkar geografin eller beskriver den så börjar de efter Skagen.. "östersjön" eller östra havet som de refererar till är nog allt inte dagens Östersjön.
Och då stämmer det också.
Nä handelscentrum vet jag inte. Men det är väl ingen slump att "Sverige" alltid velat ha Bohuslän iaf. Istället för hela Norge. : )
Ja, han kan ha refererat generellt om Ubsala kulten. Men ändå skriver han att Ubsola skulle ligga på en dags färdväg från Fornu Sigtunir.
Norge och Sverige - på ett sätt Bohuslän och Västergötland. Norge utvecklades tidigare än Sverige som ofta hade inbördeskrig. Så Kanske hade Bohuslän så sett större inflytande än Västergötland. Inte alltid, men innan Sverige hann samordna sig.
Sedan är ju Danmark med i spelet också..
Naturligt är nog dock att Adam av Bremen som ju kom från Bremen och Hamburg där - när de tolkar geografin eller beskriver den så börjar de efter Skagen.. "östersjön" eller östra havet som de refererar till är nog allt inte dagens Östersjön.
Och då stämmer det också.
- Bilagor
-
- Sveriges_delning_1357_mellan_magnus_eriksson_och_erik_magnusson.jpg (142.03 KiB) Visad 4702 gånger
Bohuslän tillhörde Norge till 1658 - även om Ottar nämner det som danskt på 880-talet. Samhörigheten med Dalsland är vad jag vet enbart ett nutida "påfund" och stöds inte av källor, arkeologi eller etymologi. Exempelvis Bohusläns skeppsredor (och inte härader).
Bohuslän tillhörde Alfheimar tillsammans med Östfold enligt sagorna.
Bohuslän tillhörde Alfheimar tillsammans med Östfold enligt sagorna.
Teorin att Beowulf är begravd i Bohuslän är för mig åtminstone tänkbar - med följande förutsättningar :
Daner = Danmark inkl Jylland Heorot kan ha legat antingen på Jyllands östkust eller vid Lejre
Geatas = Bohuslän / Orust
Svioner = Oslo / Skiringsal
Beowulfkvädet handlar isåfall bland annat om att "Viken" erövrar Bohuslän. Vad som måste argumenteras för i detalj är Svioner i Skiringsal....
Daner = Danmark inkl Jylland Heorot kan ha legat antingen på Jyllands östkust eller vid Lejre
Geatas = Bohuslän / Orust
Svioner = Oslo / Skiringsal
Beowulfkvädet handlar isåfall bland annat om att "Viken" erövrar Bohuslän. Vad som måste argumenteras för i detalj är Svioner i Skiringsal....
Hur kom du fram till det påståendet?
Mitt korta svar är http://raa.diva-portal.org/smash/get/di ... TEXT01.pdf
Detta kräver givetvis en längre text - så jag kommer att uppdatera https://www.dropbox.com/s/3ampbf027ysln ... f.pdf?dl=0
när tiden medger och andan faller på.
Jag måste läsa in mig på Bohusläns arkeologi - dvs om det är sannolikt att (Weder-)geatas som de beskrivs i Beowulfkvädet kan tänkas varit bosatta i Bohuslän.
Vill förtydliga att jag är övertygad om att svearnas maktcentrum var i Mälardalen och götarnas i Västergötland och Östergötland. Beowulfkvädet kan alltså vara ett exempel på sago-kombinatorik.
Detta kräver givetvis en längre text - så jag kommer att uppdatera https://www.dropbox.com/s/3ampbf027ysln ... f.pdf?dl=0
när tiden medger och andan faller på.
Jag måste läsa in mig på Bohusläns arkeologi - dvs om det är sannolikt att (Weder-)geatas som de beskrivs i Beowulfkvädet kan tänkas varit bosatta i Bohuslän.
Vill förtydliga att jag är övertygad om att svearnas maktcentrum var i Mälardalen och götarnas i Västergötland och Östergötland. Beowulfkvädet kan alltså vara ett exempel på sago-kombinatorik.
Följer vi sten och bronsålderns arkeologiska spår så kan vi se spår längs kusterna och otroligt många fynd runt Falköping! Förmodligen var det här Götarna blev ett folk, idag så finns det väl bara svenskar i området? Att försöka stuva in Götar och Svear i ett kargt Bohuslän låter som en idiotisk idë, varför skulle ens någon För eller Sve bo där? Finns väl knappt ett enda ortsnamn som kan härröra till Götar eller Svear? Megalit lämningarna tar oss in i Falbygden som redan under stenåldern var ett värdigt landskap och därmed en trolig plats för Götarnas tidigaste förankring i historien.
Jag försöker inte att stuva in svear och götar i Bohuslän, därom är vi helt ense. Falbygden är givetvis götarna uråldriga maktcentrum.
Däremot fundera på om en möjlig tolkning av Beowulfkvädet är enligt Areskougs artikel - att svionerna är suetidi kring Skiringsal (enbart namnlikhet eller eventuellt utvandrade från Mälardalen) och Weder-geatas (som en liten del av det stora göt-komplexet) hör hemma i Bohuslän.
Däremot fundera på om en möjlig tolkning av Beowulfkvädet är enligt Areskougs artikel - att svionerna är suetidi kring Skiringsal (enbart namnlikhet eller eventuellt utvandrade från Mälardalen) och Weder-geatas (som en liten del av det stora göt-komplexet) hör hemma i Bohuslän.
Vädergötar i Bohuslän??Tja möjligtvis i den södra delen, fast finns det någon arkeologi, eller historisk skrivning som stödjer det? Göta Älv har ju varit en traditionell gräns historiskt, så vad får dig att tro att götar befolkade den västra sidan??
Som skrivet så vill jag veta om det finns något stöd för detta. Jag tror inte på det heller men vill gärna diskutera alternativ till geatas på Gotland som för mig är den mest plausibla och välunderbyggda teorin.